IPPP1/443/1766/08-3/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443/1766/08-3/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 19 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek. uzupełniony pismem z dnia 1 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Wojewódzki, Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej zobowiązał wszystkie jednostki, w trybie pilnym, które realizują projekty współfinansowane ze środków EFRR w ramach ZPORR do dostarczenia zaświadczeń z własnych organów podatkowych, czy w odniesieniu do realizowanych projektów mamy możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W ramach ww. projektów Wnioskodawca realizował zadanie pn. modernizacja budynku ośrodka zdrowia w X. Zadanie to było realizowane w latach 2006 i 2007 we wskazanym wyżej zadaniu współfinansowanym ze środków EFRR, podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowany w myśl przepisów regulujących zasady korzystania z tych środków. Zapłata za ww. projekt nastąpiła w całości ze środków własnych (taki zapis znajduje się w umowach do tych projektów), znajdujących się na rachunku bieżącym Gminy, a zwrot części refundowanych środków nastąpił dopiero po zakończeniu zadania, przy spełnieniu wszystkich wymagań z tym związanych.

Beneficjentem przy ww. projekcie była Gmina. Do 30 kwietnia 2008 r. Gmina była zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i posiadała status podatnika zwolnionego, (co wg art. 88 ust. 4 ustawy o podatku VAT odbierało prawo do zwrotu lub obniżenia podatku VAT). Gmina posiadała odrębny numer NIP i nie składała deklaracji VAT-7. To na Gminę były wystawione wszystkie dokumenty związane z dostawą towarów i usług (tekst jedn.: faktury do zapłaty) przy realizacji ww. zadania. Czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług do dnia 30 kwietnia 2008 r. był Urząd Gminy o innym numerze NIP. To Urząd Gminy rozliczał podatek VAT od wszystkich czynności podlegających opodatkowaniu i składał jedną deklarację VAT-7. Po otrzymaniu odpowiedzi w sprawie interpretacji indywidualnej znak IPPP1-443-157/08-2/IZ z dnia 9 kwietnia 2008 r. stwierdzającej, iż to Gmina powinna być czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonano takiej rejestracji z dniem 1 maja 2008 r. i jednocześnie wyrejestrowaliśmy Urząd Gminy z kręgu podatników podatku VAT. Po zakończeniu inwestycji, powstały w jej wyniku środek trwały podlega wpisowi do ewidencji środków trwałych, która jest prowadzona przez Urząd Gminy. Budynek ośrodka zdrowia od 20 stycznia 2004 r. jest wynajmowany na świadczenie usług z branży świadczeń zdrowotnych. Do zakresu zdań własnych gminy należą również sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ustawy o samorządzie gminnym). Umowa jest zawarta między wójtem Gminy a Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w X prowadzonym przez L. Centrum Zdrowia Publicznego pod nr.....

Wystawcą faktury za wynajem zmodernizowanego budynku ośrodka zdrowia do 30 kwietnia 2008 r. był Urząd Gminy, a od 1 maja 2008 r. wystawcą faktury jest Gmina. Wartość początkowa budynku ośrodka zdrowia do kwota 82.972,60 zł, a wartość modernizacji tego budynku do kwota - 312.997,18 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu ww., Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w sytuacji, kiedy Gmina stała się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z dniem 1 maja 2008 r.

Zdaniem wnioskodawcy, wobec zaistniałego stanu faktycznego, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w stosunku do zrealizowanego projektu z uwagi na fakt, iż Gmina w latach 2006 i 2007 była podatnikiem VAT zwolnionym i nie składała deklaracji VAT-7 a co za tym idzie, nie ma możliwości złożenia korekty deklaracji i nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w zapłaconych fakturach za modernizację budynku ośrodka zdrowia w X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ww. ogólnej zasady odliczania podatku wynika, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, do końca miesiąca kwietnia 2008 r. czynności opodatkowane w zakresie wynajmu budynku ośrodka zdrowia w imieniu Gminy, wykonywał Urząd Gminy.

Gmina w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę. Ta samorządowa osoba prawna, nie ma własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nią zadania wykonuje przy pomocy Urzędu Gminy. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Urząd Gminy jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w latach 2006-2007 w ramach projektów współfinansowanych ze środków EFRR, realizowano zadanie związane z modernizacją budynku ośrodka zdrowia w X, a wszystkie faktury dotyczące tego zadania były wystawiane na Gminę. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż Gmina do końca miesiąca kwietnia 2008 r. była zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i posiadała status podatnika VAT zwolnionego, natomiast od dnia 1 maja 2008 r. Gmina stała się czynnym podatnikiem podatku VAT, a jednocześnie przestał nim być Urząd Gminy.

Podsumowując, w związku z powyższym na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, Gminie, która w okresie realizacji przedmiotowego projektu modernizacji budynku ochrony zdrowia posiadała status podatnika VAT zwolnionego, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wspomnianej modernizacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl