IPPP1/443-1763/08-2/MPe - Opodatkowanie VAT czynności odpłatnego przekazania bonu towarowego na rzecz Fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1763/08-2/MPe Opodatkowanie VAT czynności odpłatnego przekazania bonu towarowego na rzecz Fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 19 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego przekazania bonu towarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego przekazania bonu towarowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. ("Spółka") zamierza przekazywać bony towarowe za 100% odpłatnością na rzecz fundacji ("Fundacja") zajmującej się działalnością dobroczynną. Następnie, Fundacja będzie przekazywała (nieodpłatnie) bony towarowe osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Osoby otrzymujące bony od Fundacji będą mogły je zrealizować w sklepach Spółki, przy czym zasadą będzie możliwość realizacji bonu towarowego w całości bez możliwości otrzymania gotówki przez kupującego (np. nie będzie możliwa sytuacja, w której za bon o wartości 100 zł. zostaną zrealizowane zakupy na kwotę 10 zł., natomiast nadwyżka zostanie zwrócona kupującemu w gotówce). W sytuacji jednak, gdy kwota zakupu przekroczy wartość bonu, kupujący będzie zobowiązany do wyrównania tej różnicy w gotówce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność odpłatnego przekazania bonu towarowego na rzecz Fundacji przez Spółkę jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju." Art. 7 ust. 1 powyższej ustawy wskazuje, że przez "dostawę towarów (...) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)". Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, że "przez świadczenie usług (..) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów." Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi natomiast, iż "ilekroć w dalszych przepisach (ustawy o VAT) jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowie lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty."

Zdaniem Spółki, bon towarowy nie jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, ponieważ stanowi jedynie substytut pieniądza, który uprawnia do otrzymania w oznaczonym terminie określonych towarów. Bon towarowy nie jest więc towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary, natomiast wydanie bonu towarowego następuje w zamian za dokonanie wpłaty środków pieniężnych przez Fundację na rzecz Spółki. W związku z powyższym czynności przekazania bonów towarowych nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Dokonania wpłaty środków pieniężnych przez Fundację na rzecz Spółki, a w konsekwencji także przekazania bonu towarowego nie można również utożsamiać ze świadczeniem usług w myśl art. 8 ustawy o VAT. Wpłata bowiem środków pieniężnych jest dokonywana z tytułu wydania bonu towarowego, który jak to wyżej wykazano nie jest towarem.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów. Jedynie tytułem przykładu wystarczy wymienić interpretację indywidualną z dnia 14 maja 2008 r. (sygnatura IPPP1-443-390/08-2/MP), gdzie w podobnym stanie faktycznym Minister Finansów zajął stanowisko identyczne jak zaprezentowane powyżej.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za zaprezentowaną powyżej wykładnią przepisów jest to, że Spółka w momencie przekazania bonu towarowego Fundacji nie posiada wiadomości, w jaki sposób zostanie on przez kupującego (osobę, której Fundacja przekaże bon) wykorzystany (tj. jakie towary nabędzie w wyniku jego realizacji, a co za tym idzie jakimi stawkami podatku VAT będą one opodatkowane). Powyższe przesądza, zdaniem Spółki, że na etapie odpłatnego przekazania Spółce bonu towarowego nie może być mowy ani o "świadczeniu usług" ani o "dostawie towarów" w rozumieniu ustawy o VAT. Reasumując oznacza to, że odpłatne wydanie bonu towarowego przez Spółkę na rzecz Fundacji znajduje się poza zakresem przedmiotowym ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl