IPPP1/443-174/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-174/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w 100% ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w 100% ze środków publicznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wziął udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego "na przeprowadzenie szkolenia w zakresie Cisco", prowadzonym przez Ministerstwo... (dalej: "Zamawiający"). W rozstrzygnięciu przedmiotowego postępowania Wnioskodawca uzyskał zamówienie i w konsekwencji zawarł z Zamawiającym umowę w tym zakresie w dniu 31 sierpnia 2010 r. (zwana dalej: "Umową z M. "). Na podstawie załącznika nr 3 do Umowy z M. przedmiotowe szkolenia będą realizowane od października 2010 r. do 31 sierpnia 2011 r. Zamawiający będzie dokonywał płatności po każdorazowym zrealizowaniu poszczególnych szkoleń na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur VAT.

Podatek od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") naliczany będzie każdorazowo zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu wystawienia faktury VAT.

W dniu 1 stycznia 2011 r. w życie weszła ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476; zwana dalej: "nowelizacją ustawy o VAT"). Na podstawie jej art. 1 pkt 18) uchylony został załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. zwana dalej: "ustawą o VAT") pt. "Wykaz usług zwolnionych od podatku". Jednocześnie, na podstawie art. 1 pkt 8) lit a) nowelizacji ustawy o VAT, do art. 43 ust. 1 dodano pkt 17-41 (zwolnienia przedmiotowe).

Na podstawie ustawy o VAT sprzed wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, tj. przed dniem 1 stycznia 2011 r., usługi świadczone przez Wnioskodawcę, w postaci szkoleń w zakresie Cisco, były w grupie usług zwolnionych od podatku VAT, na podstawie ww. załącznika nr 4 do ustawy VAT (poz. 7 tabeli - "Usługi w zakresie edukacji").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do usług szkoleniowych w zakresie Cisco zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku zawarte w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm), który to przepis wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2011 r.

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie od podatku zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT") znajduje zastosowanie w odniesieniu do szkoleń z zakresu Cisco w omawianym wyżej stanie faktycznym. Usługi szkoleniowe w zakresie Cisco stanowią bowiem usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, które są finansowane w całości ze środków publicznych. Spełniona jest więc przesłanka zwolnienia ww. usług od podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Dla uzyskania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, w myśl powyższej interpretacji, konieczne jest spełnienie poniższych przesłanek:

1.

świadczone usługi muszą zaliczać się do grupy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

świadczone usługi muszą być innymi usługami niż te wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT; oraz

3.

świadczone usługi muszą być:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych.

Z powyższego wynika, że dla uzyskania zwolnienia od podatku VAT na ww. podstawie prawnej koniecznym jest łączne spełnienie jednej z przesłanek wskazanych w pkt 1 powyżej (alternatywnie), przesłanki wskazanej w pkt 2 powyżej oraz jednej z przesłanek wskazanych w pkt 3a. - c. powyżej (alternatywnie).

W przedmiotowym stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie Cisco spełniają ten wymóg, ponieważ należy je zaliczyć do grupy usług kształcenia zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, które są finansowane w całości ze środków publicznych.

Przepisy polskiego prawa nie zawierają definicji legalnej pojęcia usług "kształcenia zawodowego". Należy więc przy interpretacji tego pojęcia odwołać się do definicji słownikowych, mając na względzie racjonalność ustawodawcy, który gdy nie konstruuje definicji legalnych używanych w przepisach prawnych pojęć, odwołuje się do ich rozumienia słownikowego. Również jednak w słownikach języka polskiego nie występuje to pojęcie. Analizie należy więc poddać poszczególne jego człony: "kształcenie" oraz "zawodowe".

W przypadku pojęcia "kształcenie" wywodzi się ono od czasownika "kształcić", którego definicja wykładana jest następująco: dawać komuś pewien zasób wiedzy, wiadomości w jakiejś dziedzinie, uczyć kogoś; posyłać do szkół, na naukę" (zob. E. Sobol (red.) i inni Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 366, hasło: kształcić).

Podobnie ujmuje to internetowy Słownik Języka Polskiego PWN stwierdzając, że jako pojęcie kształcić rozumie się: "przekazywać komuś wiedzę, umiejętności"; "czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności" (zob. internetowy Słownik Języka Polskiego PWN: http://sjp.pwn.pl/slownik/2476189/kształcić).

Z kolei pojęcie "zawodowe" należy tłumaczy podług definicji pojęcia "zawodowy". Według słownika języka polskiego należy przez to rozumieć: "związany z czyim zawodem, stałą pracą, typowy dla danego zawodu" (zob. E. Sobol (red.) i inni Mały Słownik., s. 1132, hasło: zawodowy).

Według internetowej wersji słownika PWN jako "zawodowy" rozumie się: "związany z jakimś zawodem", "przygotowujący do zawodu" (zob. internetowy Słownik Języka Polskiego PWN: http://sjp.pwn.pl/slownik/2544670/zawodowy).

W świetle powyższych definicji należy stwierdzić, że pojęcie usług "kształcenia zawodowego", w ramach art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, wykładać się powinno jako usługi świadczone w celu przekazania komuś pewnego zasobu wiedzy lub umiejętności w danej dziedzinie, związanej z zawodem lub pracą wykonywanymi przez tą osobę.

Niewątpliwie, w przedmiotowym stanie faktycznym, usługi szkoleniowe w zakresie Cisco spełniają tą przesłankę, Szkolenia w zakresie Cisco bowiem są to specjalistyczne szkolenia przekazujące wiedzę i umiejętności dotyczące techniczno - informatycznych rozwiązań sieciowych firmy Cisco Systems (światowego lidera w dziedzinie rozwiązań sieciowych, routingu i switchingu, zintegrowanej komunikacji, łączności bezprzewodowej i zabezpieczeń sieciowych). Autoryzacja szkoleń przez Cisco zapewnia międzynarodowy poziom szkoleń.

Wyzwania w zakresie zmian technologicznych niosą konieczność inwestowania w infrastrukturę teleinformatyczną wiedzę i umiejętności kadr, czego przykładem są umowy zawarte w niniejszym stanie faktycznym. Rozwój sieci komputerowych udostępnił różnym podmiotom, w tym również podmiotom publicznym, zasoby Internetu oraz umożliwił ich samo-prezentację w globalnej sieci.

Według badań GUS ze stycznia 2010 r. (zob. Społeczeństwo informacyjne w Polsce wyniki badań statystycznych z lat 2004 do 2008: http://www.stat.gov.pl/gus/5840_4293_PLK_HTML.htm...action=show_archive), aż 99% średnich przedsiębiorstw korzysta z komputerów, 93% firm ma dostęp do Internetu, prawie 80% przedsiębiorstw ma dostęp szerokopasmowy. Tendencja ta dotyczy również podmiotów administracji państwowej. Coraz większego znaczenia nabierają niezawodność, bezpieczeństwo i dostępność posiadanej sieci informatycznej. Niesie to za sobą konieczność ustawicznego inwestowania w wiedzę i umiejętności kadr. Zmieniające się szybko technologie wymagają ciągłego monitoringu, aktualizacji rozwiązań zabezpieczających oraz działań rozwojowych w kierunku technologii przyszłości. Oczekiwania te nie pokrywają się z obecnymi umiejętnościami kadr IT, również gdy mowa o podmiotach administracji państwowej.

Autoryzowane szkolenia informatyczne są skutecznym narzędziem podnoszenia kompetencji informatycznych w strategicznych obszarach administracji oraz bezpieczeństwa posiadanych systemów i sieci komputerowych. Programy szkoleń obejmują wykłady oraz ćwiczenia praktyczne w oparciu o urządzenia Cisco.

Celem przeprowadzania takich szkoleń jest podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie m.in.: ochrony danych, projektowania i wdrażania rozwiązań sieciowych, transmisji głosu, konfigurowania sieci, zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników, zdolnych efektywnie realizować zadania informatyczne. Przedmiotem Umowy, na gruncie niniejszego stanu faktycznego, przeprowadzone będą (lub już zostały przeprowadzone) następujące rodzaje szkoleń specjalistycznych z zakresu Cisco:

a.

Administrator sieci komputerowych (ICND1, ICND2) - instalacja, administracja i diagnostyka urządzeń sieciowych, zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności sieci lokalnych;

b.

Specjalista VOIP (CVOICE, CIPT1, CIPT2, TUC) - planowanie telefonii IP, jej wdrożenie oraz rozwiązanie problemów w małych i dużych sieciach;

c.

Zaawansowany Administrator sieci komputerowych w oparciu o routery Cisco (ROUTE) - planowanie i implementacja routingu oraz poprawa bezpieczeństwa sieci przed atakami;

d.

Zaawansowany Administrator sieci komputerowych o oparciu o przełączniki Cisco (SWITCH) - planowanie, konfiguracja i weryfikacja implementacji w sieciach opartych o przełączniki oraz optymalizacji struktury lokalnych sieci kampusowych;

e.

Zaawansowany Administrator sieci komputerowych w oparciu o routery i przełączniki Cisco (TSHOOT) - optymalizacja struktury rozległych sieci i zwiększenie bezpieczeństwa;

f.

Zaawansowany specjalista w zakresie technologii informatycznych w oparciu o następujące technologie specjalistyczne: QoS (Quality of Service), BGP (Border Gateway Protocol), MPLS (Multiprotocol Label Switching - Etykieta MPLS dla Ethernet), MPLST (Zarządzanie ruchem MPLS Traffic Engineering);

g.

Projektant sieci komputerowych (ARCH) - zwiększanie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa sieci poprzez optymalne projektowanie rozwiązań sieciowych.

Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma rozpoznawalny w branży lT, międzynarodowy certyfikat uczestnictwa w autoryzowanym kursie, będący wiarygodnym potwierdzeniem posiadanych kompetencji informatycznych.

Należy również wskazać, że Ministerstwo Finansów na swej stronie internetowej umieściło, w dniu 14 stycznia 2011 r., komunikat w zakresie wykładni pojęcia "kształcenia zawodowego" dotyczącą zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (zob. http://www.mf.gov.pl/files_/podatki/vat_i_akcyzowy/informacje/komunikat_szkol-bhp.pdt).

Ministerstwo Finansów stwierdza w tym komunikacie, że szkolenia te są usługami "kształcenia zawodowego". Podobnie Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii takiego zwolnienia w odniesieniu do kursów prawa jazdy, co znalazło swój wyraz w informacji zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa w dniu 22 grudnia 2010 r. (zob. http://www.mf.gov.pl/files/_podatki/vat_i_akcyzowy/informacje/informacja_prawo-jazdy_2_.pdf).

Również w tym wypadku Ministerstwo uznało, że przedmiotowe usługi zalicza się do zakresu pojęcia "kształcenie zawodowe".

Należy także zauważyć, że Ministerstwo Finansów traktuje przesłankę kształcenia zawodowego bardzo szeroko, zaliczając do jej zakresu nie tylko usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D i E (prawo jazdy m.in. na samochody ciężarowe i autobusy, uzyskiwane zazwyczaj w celach stricte zawodowych), ale również prawa jazdy kategorii B (prawo jazdy na samochody osobowe) "z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska". Skoro więc jako "kształcenie zawodowe" uznaje się usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B, jedynie pośrednio związane, i to z resztą nie zawsze, z przedmiotem działalności danej osoby, to tym bardziej za "kształcenie zawodowe" uznać należy specjalistyczne usługi szkoleniowe w zakresie technologii informatycznych Cisco, opisane powyżej.

Dla uzyskania zwolnienia od podatku VAT, na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, świadczone usługi nie mogą być zaliczane do grupy usług wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (kryterium podmiotowe).

Do tej grupy zaliczane są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie zalicza się do wskazanej grupy podmiotów, nie świadczy więc usług znajdujących się w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Ostatnią przesłanką konieczną do spełnienia dla uzyskania ww. zwolnienia od podatku VAT dla ww. usług szkoleniowych w zakresie Cisco jest finansowanie ich w całości ze środków publicznych. W omawianym stanie faktycznym Zamawiający jest zaliczany do grupy jednostek sektora finansów publicznych, w myśl definicji zawartej w ustawie o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.; zob. art. 9 pkt 1 tej ustawy, który mówi o organach władzy publicznej, w tym organach administracji rządowej).

Również w tej ustawie znajduje się definicja "środków publicznych" (art. 5), która określa je bardzo szeroko, zaliczając do nich m.in. dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, przychody budżetu państwa czy przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. Z wyżej przytoczonej definicji wynika, że w zasadzie wszelkie środki jakie uzyskuje i następnie wydatkuje jednostka sektora finansów publicznych (tutaj: Zamawiający) zaliczane są do środków publicznych. Nie inaczej jest i w tym wypadku, gdy Zamawiający przeznacza na realizację zamówienia w postaci szkoleń z zakresu Cisco pozostające w jego dyspozycji środki publiczne.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie od podatku zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) znajduje zastosowanie w odniesieniu do szkoleń z zakresu Cisco w niniejszym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu organizacji szkoleń dla firm prywatnych i instytucji sektora publicznego świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy z Ministerstwem jest zobowiązany do przeprowadzenia szkoleń w zakresie Cisco. Organizowane szkolenia mają na celu podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie m.in.: ochrony danych, projektowania i wdrażania rozwiązań sieciowych, transmisji głosu, konfigurowania sieci, zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników, zdolnych efektywnie realizować zadania informatyczne. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma rozpoznawalny w branży lT, międzynarodowy certyfikat uczestnictwa w autoryzowanym kursie, będący wiarygodnym potwierdzeniem posiadanych kompetencji informatycznych. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał również, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zatem nie zalicza się do wskazanej w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT grupy podmiotów (nie świadczy więc usług znajdujących się w zakresie).

Usługi szkoleniowe w zakresie Cisco świadczone przez Wnioskodawcę, są finansowane w całości ze środków publicznych. W omawianym stanie faktycznym Zamawiający jest zaliczany do grupy jednostek sektora finansów publicznych, w myśl definicji zawartej w ustawie o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm).

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia w zakresie Cisco spełniają definicję szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, a z uwagi, iż są w 100% finansowane ze środków publicznych, powyższa usługa będzie korzystać od 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl