IPPP1-443-174/07-3/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-174/07-3/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu 11 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sfinansowanego ze środków własnych i pozyskanych z PFRON - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sfinansowanego ze środków własnych i pozyskanych z PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina, w okresie od 30 października 2006 r. do 30 marca 2007 r., realizowała projekt pn. "Zakup sprzętu rehabilitacyjnego dla SPZZOZ w G, w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami" - obszar A. Gmina wyposażyła Poradnię Rehabilitacyjną w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w wannę do kąpieli wirowej kończyn dolnych i kręgosłupa.

SPZZOZ w G został utworzony przez Radę Miejską w G w 2003 r. Zakupiony sprzęt pozwolił na rozszerzenie usług medycznych w Poradni Rehabilitacyjnej. Zakup sprzętu został sfinansowany ze środków własnych Gminy i pozyskany z PFRON.

Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej, ale jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług wynikający z zakupu nie był wykorzystywany do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych tym podatkiem, dlatego też Gmina może się ubiegać o objecie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług od ww. zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina działa jako organ władzy publicznej, odprowadza jedynie podatek należny od opłat za wieczyste użytkowanie, oraz umów cywilnoprawnych. Zakup wanny jest zadaniem własnym Gminy. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmuje zadania własne Gminy.

Podatek VAT wynikający z ww. zadania nie będzie wykorzystywany do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego też Gmina może się ubiegać o objecie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od ww. zakupu refundowanego częściowo z PFRON, zgodnie z zasadami i procedurami programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym, Gmina podnosi, iż zakup wanny związany był z wykonywaniem zadań własnych Gminy, z tytułu których nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzaniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem Gmina w zakresie w jakim wykonuje zadania publiczne, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu związanego z tym zadaniami.

Gmina powołuje się na art. 15 ust. 6 ustawy, który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno prawnych. Należy jednak zauważyć, iż ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 odróżnia organy władzy publicznej od jednostek samorządu terytorialnego. W art. 4 ust. 1 pkt 1 zapisano: sektor finansów publicznych tworzą: organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 2 zapisano: sektor finansów publicznych tworzą gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki.

Zatem Gmina zgodnie z treścią ww. przepisów korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, w związku z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl