IPPP1/443-1736/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1736/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania notą korygującą błędów w otrzymanych fakturach VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania notą korygującą błędów w otrzymanych fakturach VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 kwietnia 2009 r. zamierzam wnieść całe swoje przedsiębiorstwo, które prowadzę obecnie pod firmą C do powołanej wcześniej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - P Sp. z o.o. wpisanej do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0. Wniesienie aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością całego dotychczasowego przedsiębiorstwa spowoduje, że spółka ta przejmie w całości aktywa i pasywa dotychczasowego Zakładu. Wejdzie ona więc we wszelkie prawa i przejmie wszelkie obowiązki wynikające z jego dotychczasowej działalności. Jednocześnie pragnę wyjaśnić, iż poza kwestiami formalnymi takimi jak nowy numer NIP: XXX, nowy numer Regon: XXX oraz nowy numer rachunku bankowego nie ulegną żadnym zmianom dotychczasowe zasady współpracy z obecnymi kontrahentami Zakładu. Bez zmian w stosunku do P Sp. z o.o. pozostaną również tak istotne elementy wyróżniające działalność dotychczasowego Zakładu jak: przedmiot działalności i siedziba spółki. Z obecnymi kontrahentami zakładu zamierzamy podpisać stosowne aneksy do istniejących umów, z których będzie wynikać, iż stroną umowy z dniem 1 kwietnia 2009 r. w miejsce C stanie się P Sp. z o.o. przy niezmienionej treści pozostałych ich warunków.

Biorąc pod uwagę skalę zmian wyrażamy obawę ze po 1 kwietnia 2009 r. tj. po wniesieniu aportem całego przedsiębiorstwa C do P Sp. z o.o. mogą się zdarzyć przypadki ze nadal niektórzy kontrahenci (dostawcy) będą przez pomyłkę wykazywać w wystawianych fakturach nazwę dotychczasowego Zakładu pomimo tego że zakupów towarów i usług będzie dokonywała P Sp. z o.o. juz na potrzeby swojej działalności gospodarczej i osiąganych w niej przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po 1 kwietnia 2009 r. tj. po wniesieniu aportem całego przedsiębiorstwa, które prowadzę obecnie pod firmą C do P Sp. z o.o. będzie można korygować notą korygującą błędy w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących zakupy określonych towarów i usług na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej już przez P Sp. z o.o. polegające na wykazaniu w fakturze VAT pomyłkowo nazwy dotychczasowego Zakładu, a nie nazwy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zdaniem wnioskodawcy paragraf 18 ust. 1 powołanego w części D.3.Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., pozwala na poprawianie błędów w otrzymanych fakturach VAT i fakturach korygujących dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą. W mojej ocenie wystawienie faktury VAT lub faktury korygującej z nazwą dotychczasowego Zakładu kwalifikują się do pomyłek wiążących się z nabywcą. Błąd dotyczy tylko nazwy odbiorcy. Adres pozostanie bez zmian. Za możliwością korygowania tego błędu notą korygującą przemawia również fakt, że P Sp. z o.o. powstała w celu przejęcia całego przedsiębiorstwa obecnego zakładu i będzie wykonywać ten sam rodzaj działalności. Działalność prowadzić będzie ponadto w siedzibie obecnego Zakładu. Nie można więc w mojej ocenie uzasadniać braku możliwości korygowania tego błędu notą korygującą z uwagi na całkowitą odrębność obu podmiotów i brak jakiejkolwiek możliwości ich wzajemnego powiązania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) " podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16".

Natomiast § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) zwanego dalej rozporządzeniem, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. stanowi, że "faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem".

Natomiast § 15 rozporządzenia stanowi, że:

1.

"Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.2. Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.3. Nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

2.

imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;

4.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

5.

Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej.

6.

Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA".

7.

Przepisy ust. 2-4 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

8.

W przypadku not korygujących wystawianych w formie elektronicznej przepisy § 6 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio".

Z wyżej cytowanego § 15 rozporządzenia wynika, że prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy. Przy czym zwrot:" jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą" oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy tylko w niektórych elementach nazwy, wówczas może je skorygować notą korygującą. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmieniać podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku bowiem gdy błędne są wszystkie dane nabywcy towaru lub usługi, wówczas nie jest dopuszczalne jej korygowanie przez nabywcę notą korygującą. Faktura wystawiona na innego podatnika dokumentuje czynności, które faktycznie nie zostały wykonane. Taka faktura powinna być anulowana przez sprzedawcę (ważne by sprzedawca dysponował zarówno kopią jak i oryginałem dokumentu anulowanego). Równocześnie powinien on wystawić fakturę zawierającą poprawne dane nabywcy. Anulowanie faktury jest też konieczne w sytuacji gdy dokument ten został wystawiony na podmiot, który faktycznie nie był stroną transakcji, tj. nie nabył towaru lub usługi od wystawcy faktury. Wnioskodawca w każdym przypadku musi dokonać oceny, jakiego rodzaju błąd w nazwie został popełniony i czy jest on na tyle nieistotny, iż umożliwia wystawienie noty korygującej.

Odnosząc to do przedstawionego zdarzenia przyszłego, jeżeli błąd w wystawionej przez sprzedawcę fakturze będzie dotyczył jedynie niektórych elementów nazwy a inne elementy nazwy, adres firmy i numer identyfikacji podatkowej będzie prawidłowy, to taką fakturę wnioskodawca będzie mógł skorygować przez wystawienie noty korygującej. W przeciwnym przypadku wystawiona faktura powinna zostać anulowana przez sprzedawcę, i powinien on wystawić fakturę zawierającą poprawne dane nabywcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl