IPPP1/443-1722/11-2/BH - Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekwalifikowaniem samochodu ciężarowego na samochód osobowy oraz możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży tego samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1722/11-2/BH Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekwalifikowaniem samochodu ciężarowego na samochód osobowy oraz możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży tego samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego oraz opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego jest:

* prawidłowe - w zakresie korekty podatku naliczonego

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży pojazdu

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego oraz opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przywoływana dalej jako Spółka " podatnik" lub "strona" jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Do dnia 30 czerwca 2009 r. Spółka w zakresie podatku od towarów i usług stosowała metodę kasową. Natomiast od dnia 1 lipca 2011 r. zrezygnowała ze stosowania wyżej wymienionej metody kasowej i rozlicza się z tytułu podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych. Spółka od dnia 22 listopada 2002 r. jest właścicielem samochodu ciężarowego, o masie całkowitej poniżej 500,00 kg. (tzw. samochodu z kratką). Strona w miesiącu listopadzie 2002 r. odliczyła od podatku należnego za dany okres rozliczeniowy na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) całą kwotę podatku naliczonego związaną z nabyciem przedmiotowego samochodu ciężarowego. Na dzień składania wniosku niniejszy samochód ciężarowy nie posiada zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przez powyżej opisany pojazd wymagań o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-2 nowelizacji p.t.u. Niniejszy samochód ciężarowy od roku 2002 do chwili obecnej jest użytkowany przez Spółkę przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Strona zamierza w przyszłości zdemontować kratkę w przedmiotowym samochodzie ciężarowym, uzyskać homologację, iż niniejszy samochód jest samochodem osobowym i dokonać jego przekwalifikowania oraz być może w roku 2012 sprzedać niniejszy samochód ale już jako samochód osobowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy związku z demontażem kratki w opisanym powyżej samochodzie ciężarowym oraz przekwalifikowaniem przedmiotowego samochodu ciężarowego, na samochód osobowy, w przyszłości będzie spoczywał na stronie obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z jego nabyciem w roku 2002 oraz czy w przyszłości sprzedaż niniejszego samochodu osobowego przekwalifikowanego z samochodu ciężarowego będzie zwolniona do dnia 31 grudnia 2012 r. z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy

W związku z demontażem kratki w opisanym powyżej samochodzie ciężarowym oraz przekwalifikowaniem niniejszego samochodu na samochód osobowy nie będzie spoczywał na Spółce obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego, związanego z nabyciem w roku 2002. Należy nadto zauważyć w przedmiotowej sprawie, iż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie formułowały obowiązku dokonania jakiejkolwiek korekty podatku naliczonego w związku z przekwalifikowaniem samochodu ciężarowego na samochód osobowy. Nadto zdaniem Strony w przyszłości sprzedaż samochodu osobowego przekwalifikowanego z samochodu ciężarowego do dnia 31 grudnia 2012 r. będzie zwolniona z podatku od towarów i usług. Na marginesie Strona pragnie wskazać, iż Minister Finansów reprezentuje podobne stanowisko jak strona czego przykładem jest interpretacja indywidualna nr ITPP2/443-9411/1 -6/IR z dnia 4 sierpnia 2011 r. wydana przez Ministra Finansów reprezentowanego przez Dyrektora Izy Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie korekty podatku naliczonego oraz za nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży pojazdu.

Ogólną zasadą prawa podatkowego jest, że podatnik dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie przepisów obowiązujących w dacie rozliczania podatku. Oznacza to, że późniejsza zmiana przepisów w danym zakresie nie powoduje utraty prawa do dokonanego już obniżenia kwoty podatku należnego, a zatem nie powoduje konieczności dokonywania korekty podatku, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Kwestia korekty podatku naliczonego odliczonego, w związku z nabyciem pojazdu samochodowego, na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, została uregulowana w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3).

Natomiast w świetle art. 3 ust. 4 ustawy nowelizującej, w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od dnia 22 listopada 2002 r. jest właścicielem samochodu ciężarowego marki VW Polo tzw. samochodu z kratką. Strona w miesiącu listopadzie 2002 r. odliczyła od podatku należnego za dany okres rozliczeniowy na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 111, poz. 50 z późn. zm.) całą kwotę podatku naliczonego związaną z nabyciem przedmiotowego samochodu ciężarowego. Spółka zamierza w 2012 r. dokonać demontażu kratki i uzyskać homologacje na samochód osobowy. Ponadto w tymże roku Spółka zamierza sprzedać przedmiotowy pojazd. Spółka nie posiada zaświadczenia, o którym mowa w nowelizacji ustawy o VAT. Wątpliwości Podatnika dotyczą ewentualnej korekty podatku naliczonego związanego z jego nabyciem w roku 2002 r. oraz stawki jaka musi być zastosowana przy sprzedaży przedmiotowego pojazdu.

Należy zauważyć, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie formułowały obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji takiej, jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. Wskazać też trzeba, że treść przywołanych wyżej przepisów art. 3 ust. 4 obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wskazuje, iż mają one zastosowanie w odniesieniu do pojazdów samochodowych, dla których uprzednio wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3 tego artykułu.

Zatem należy przyjąć, że powołane przepisy nie mają zastosowania do pojazdów samochodowych dla których ww. zaświadczenie nie zostało wydane, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie. Z kolei ustawodawca nie wprowadził przepisów intertemporalnych w powyższym zakresie.

Reasumując, przekwalifikowanie samochodu ciężarowego (demontaż "kratki"), dla którego nie wydano zaświadczenia, o którym mowa wyżej, nie spowoduje u Wnioskodawcy obowiązku skorygowania podatku naliczonego VAT od zakupu tego samochodu. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania sprzedaży pojazdu będącego przedmiotem wniosku, należy wskazać, iż stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, w myśl ustępu 2 cyt. artykułu, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z wniosku Podatnika wynika wprost, że dokonał On obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu, a zatem powyższy przepis nie będzie miał zastosowania w sprawie. Sprzedaż przedmiotowego pojazdu nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, ze względu na niespełnienie warunku zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości odliczenia przez Spółkę pełnej kwoty podatku naliczonego przy zakupie przedmiotowego pojazdu, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie postawiono pytania, a fakt ten przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl