IPPP1/443-1715/08-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1715/08-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S. L. S. L. mająca siedzibę w X zamierza utworzyć na terytorium Polski oddział, który zostanie zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Działalność Oddziału będzie polegała między innymi na świadczeniu usług w zakresie szeroko rozumianego pośrednictwa pracy. Usługi te będą świadczone między innymi na rzecz podatników mających siedziby w innych niż Polska państwach członkowskich Wspólnoty oraz na rzecz podmiotów spoza Wspólnoty.

W ramach świadczonych usług, Oddział S. będzie uczestniczyć w procesie poszukiwania, selekcji kandydatów do pracy na określonych stanowiskach oraz dokonywania wyboru zgłoszeń pod kątem potrzeb Usługobiorców. Usługi te będą również polegały na realizowaniu działań podejmowanych w celu upowszechniania informacji o stanowiskach, na które, zgodnie z wytycznymi Usługobiorców, poszukiwani są pracownicy. Tym samym, w ramach świadczonej usługi oddział będzie realizować zadania w celu wyłonienia osób, które zostaną potencjalnie zatrudnione przez Usługobiorców.

Pracownicy wybrani w procesie rekrutacji zorganizowanym przez Oddział, których kandydatury zostaną zaakceptowane przez Usługobiorców, będą następnie zatrudniani bezpośrednio przez Usługobiorców.

Z tytułu świadczenia usług o których mowa powyżej, Oddział Spółki będzie otrzymywać od Usługobiorców określone wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku świadczenia przez Oddział usług pośrednictwa pracy na rzecz podatników mających siedziby w innych niż Polska państwach członkowskich oraz na rzecz podmiotów spoza Wspólnoty, miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce, gdzie Usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego dana usługa jest świadczona, a tym samym usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym usługi stanowią usługi dostarczania (oddelegowania) personelu. Na usługi takie składają się bowiem m.in. czynności polegające na wyszukiwaniu odpowiednich kandydatów, sprawdzaniu ich kwalifikacji oraz przedstawianiu odpowiednich propozycji personalnych. Świadcząc powyższe usługi Oddział Spółki będzie uczestniczyć w procesie nakierowanym na pozyskanie przez Usługobiorców pracowników, których kwalifikacje będą zgodne ze zgłaszanym przez nich w danym okresie zapotrzebowaniem. Z tego punktu widzenia, w pełni uzasadnionym jest zdaniem Spółki stwierdzenie, iż ponieważ wskazane usługi pośrednictwa pracy mają na celu zapewnienie Usługobiorcom odpowiednich pracowników, to powinny być one kwalifikowane jako usługi dostarczania (oddelegowania) personelu świadczone przez Oddział Spółki na rzecz Usługobiorców.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy usługi dostarczania (oddelegowania) personelu świadczone są na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę lub na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona.

Zatem, w sytuacji świadczenia przez Oddział S. usług dostarczania personelu na rzecz podatnika z innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty lub na rzecz podmiotu spoza Wspólnoty - usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT w kraju siedziby Usługobiorcy. Tym samym, usługi takie nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce, a Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania w Polsce podatku należnego VAT z tytułu ich świadczenia.

Powyższe stanowisko w analogicznych sprawach zostało wielokrotnie potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, pogląd taki wyrażony został w interpretacji indywidualnej wydanej 28 listopada 2007 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w tym zakresie z upoważnienia Ministra Finansów (nr IPPP1-443-314/07-2/IZ). Stwierdzono w niej m.in., iż "w przypadku świadczenia przez Stronę usług dostarczania (oddelegowania) personelu na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku jego braku stały adres lub miejsce zamieszkania. Oznacza to, iż usługi te nie mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a zatem w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

Podobne stanowisko zostało również zaprezentowane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach w piśmie z 13 lipca 2005 r. (nr IIUSPP/443/112/77713/2005/16), Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 22 listopada 2006 r. (nr 1471/NTRI/448-330/06/MA), Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w piśmie z 24 sierpnia 2006 r. (nr 1449/2BV/443/2006/279/KA). W tym ostatnim piśmie stwierdzono m.in. iż "Dostarczanie personelu może (...) polegać na wyszukiwaniu odpowiednich kandydatów, sprawdzaniu ich kwalifikacji oraz weryfikowaniu informacji podanych w zgłoszeniu, a także przedstawianiu stosownych propozycji personalnych kontrahentowi": W konsekwencji tego rodzaju działania zostały uznane przez organ podatkowy jako niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce w przypadku ich świadczenia na rzecz podmiotów nieposiadających w Polsce siedziby na podstawie art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt5 ustawy o VAT.

Podsumowując powyższe należy podkreślić, iż skoro:

1.

Oddział będzie świadczyć usługi oddelegowania personelu;

2.

Miejscem świadczenia ww. usług zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT jest miejsce, gdzie Usługobiorcy posiadają siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania;

Oddział nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego VAT w Polsce z tytułu świadczenia przedmiotowych usług oddelegowania pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl