IPPP1/443-171/11-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-171/11-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zajmuje się sprzedażą kosmetyków i innych towarów w systemie sprzedaży bezpośredniej do niezależnych podmiotów zwanych konsultantkami, które dostarczają produkty bezpośrednio do finalnych klientów. Spółka otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego dla projektu szkoleniowego w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Beneficjentem pomocy jest Spółka. Otrzymana przez Spółkę dotacja pokrywa 60% wydatków kwalifikowanych projektu, 40% wydatków kwalifikowanych projektu pokrywane jest z wkładu własnego Spółki. Planowany okres realizacji projektu (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu): luty 2010 - styczeń 2012.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności Spółki i jej zdolności konkurowania na rynku sprzedaży kosmetyków, poprzez rozwój kompetencji pracowników i skuteczne wdrożenie przyjętej strategii rozwoju. W ramach projektu realizowane są i będą:

* szkolenia dla pracowników Spółki oraz

* działania wspierające realizację szkoleń (w tym związane z zarządzaniem projektem szkoleniowym, monitoringiem, rozliczaniem działań, promocją projektu).

Szkoleniami realizowanymi w ramach projektu objęci są wyłącznie pracownicy Spółki. Realizowane w projekcie szkolenia dotyczą takich tematów jak: obsługa klienta, techniki sprzedaży, komunikacja, obsługa programów komputerowych, przywództwo, różne aspekty zarządzania (zarządzanie zasobami ludzkimi, ścieżkami kariery, zarządzanie zmianą, zarządzanie finansami, zarządzanie projektami), efektywność osobista, marketing, język angielski. Uczestnictwo pracowników Spółki w szkoleniach przekłada się na rozwój zawodowy pracowników, wpływający w sposób bezpośredni na jakość usług świadczonych przez Spółkę.

W ramach projektu są i będą ponoszone następujące wydatki na:

* usługi z zakresu wsparcia zarządzania projektem, w tym: usługa zarządzania projektem, usługa monitoringu i ewaluacji szkoleń,

* usługi dotyczące organizacji i przeprowadzenia szkolenia (VAT 23% od 2011) - w projekcie nie występują faktury związane z zapewnieniem poszczególnych elementów szkolenia (np. osobne faktury za salę, osobne za wyżywienie, trenera, materiały, itp.), każdorazowo Spółka otrzymuje jedną fakturę za całość szkolenia,

* usługi bezpośredniej obsługi administracyjnej szkoleń,

* podróż uczestników szkoleń,

* zakup materiałów promocyjnych: projekt i druk plakatów oraz projekt i produkcja roll upów,

* zakup materiałów biurowych,

* usługę ochrony oraz nadzoru budynku, w którym ma siedzibę Spółka,

* usługę audytu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest odliczenie podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę a pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, Spółce przysługuje i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wymienionych w stanie faktycznym wydatków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy VAT, między innymi o odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy VAT).

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 (dalej: NSRO) zostały opracowane w oparciu o wytyczne UE określające główne cele polityki spójności. NSRO zostały przygotowane zgodnie z wymogami art. 27 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności i uchylającego Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. NSRO określają kierunki wsparcia ze środków finansowych dostępnych z budżetu UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności. NSRO jest instrumentem odniesienia dla przygotowania programów operacyjnych.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska podjęła decyzję nr K (2007) 4547 w sprawie przyjęcia w ramach pomocy wspólnotowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1081/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego Rozporządzenie (WE) nr 1784/1999, EFS zapewnia wsparcie wydatków kwalifikowanych, które nie naruszając art. 53 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, mogą obejmować wszelkie zasoby finansowe będące przedmiotem wspólnego wkładu pracodawców i pracowników. Zgodnie natomiast z art. 53 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, wkład funduszy na poziomie programów operacyjnych oblicza się w odniesieniu do publicznych wydatków kwalifikowanych.

Mając na uwadze art. 11 ust. 2 lit. a) Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006, do wydatków kwalifikowanych do wsparcia z EFS nie zaliczamy podlegającego zwrotowi podatku od towarów i usług (VAT).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. W związku z faktem, iż finansowane ze środków funduszy strukturalnych szkolenia i działania wspierające realizację szkoleń (w tym związane z zarządzaniem projektem szkoleniowym, monitoringiem, rozliczaniem działań, promocją projektu) są i będą zakupione przez Spółkę na rzecz zatrudnionych w Spółce pracowników, w celu ich rozwoju zawodowego, co ewidentnie przekłada się na jakość świadczonych przez Spółkę usług. Zdaniem Spółki wydatki te należy uznać za wydatki związane z wykonywaniem przez Spółkę działalności opodatkowanej. Spółka jest czynnym podatnikiem, a wykonywane przez nią czynności są opodatkowane.

Reasumując Spółce przysługuje i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na szkolenia pracowników i działania wspierające realizację szkoleń realizowanych w ramach otrzymanej dotacji rozwojowej, z tego względu, iż zakupione usługi i towary są i będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 powołanego przepisu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Powyższe regulacje oznaczają, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni (koszty ogólne).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Warto też zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest uwarunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów bądź usług.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Spółka zajmująca się sprzedażą kosmetyków i innych towarów w systemie sprzedaży bezpośredniej, otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego dla projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Beneficjentem pomocy jest Spółka. Otrzymana dotacja pokrywa 60% wydatków kwalifikowanych projektu, natomiast 40% wydatków kwalifikowanych projektu pokrywane jest z wkładu własnego Spółki. Celem projektu jest wzrost konkurencyjności Spółki i jej zdolności konkurowania na rynku sprzedaży kosmetyków, poprzez rozwój kompetencji pracowników i skuteczne wdrożenie przyjętej strategii rozwoju. W ramach projektu realizowane są i będą szkolenia dla pracowników Spółki oraz działania wspierające realizację szkoleń (w tym związane z zarządzaniem projektem szkoleniowym, monitoringiem, rozliczaniem działań, promocją projektu). Szkoleniami realizowanymi w ramach projektu objęci są wyłącznie pracownicy Spółki. Realizowane w projekcie szkolenia dotyczą takich tematów jak: obsługa klienta, techniki sprzedaży, komunikacja, obsługa programów komputerowych, przywództwo, różne aspekty zarządzania (zarządzanie zasobami ludzkimi, ścieżkami kariery, zarządzanie zmianą, zarządzanie finansami, zarządzanie projektami), efektywność osobista, marketing, język angielski. Uczestnictwo pracowników Spółki w szkoleniach przekłada się na rozwój zawodowy pracowników, wpływający w sposób bezpośredni na jakość usług świadczonych przez Spółkę. Zdaniem Spółki wydatki te należy uznać za wydatki związane z wykonywaniem przez Spółkę działalności opodatkowanej. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywane przez nią czynności są opodatkowane.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z czynnościami opodatkowanymi, bowiem wydatki ponoszone na przedmiotowe zakupy w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy pragnie zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl