IPPP1/443-171/08-9/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-171/08-9/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P S.A., przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz odliczania podatku wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz odliczania podatku wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P S.A. (dalej jako "P" lub "Spółka") prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży produktów codziennego użytku, jak np.: kosmetyki, środki chemii gospodarcze oraz detergenty.

W zakresie współpracy handlowej w okresie 2008, na podstawie porozumień pomiędzy Spółką a odbiorcami asortymentu P (dalej jako: "Odbiorcy" lub "Kontrahenci"), zawieranych w formie pisemnych umów lub aneksów do umów handlowo - dystrybucyjnych, jak również w drodze innych ustaleń handlowych, Spółka oraz partnerzy handlowi rozważają wprowadzenie mechanizmów handlowych, na podstawie których Spółka będzie zobowiązana do wypłaty Kontrahentom określonych kwot pieniężnych (premie pieniężne, bonusy, wynagrodzenia za dokonywane przez Odbiorców czynności), po ziszczeniu się określonych warunków, wskutek wystąpienia określonych zdarzeń lub w zamian za określone zachowanie po stronie Odbiorcy.

W przypadkach wskazanych poniżej, płatność dokonywana jest w zamian za określone umownie, wykonanie konkretnych działań bądź pożądane zachowanie ze strony Odbiorców.

Wynagrodzenie za Dystrybucję.

Spółka będzie zobowiązana do oferowania swoim Odbiorcom dodatkowego wynagrodzenia, udzielanego w zamian za organizację przez Odbiorców dystrybucji towarów nabytych od P do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej Odbiorcy. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia będzie wartość zakupów towarów P zrealizowanych przez Odbiorcę w danym okresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy płatności przedstawione w opisanym stanie faktycznym należy dla celów rozliczeń VAT traktować jako wynagrodzenie za świadczone przez Odbiorców na rzecz P określone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Czy czynności w związku, z którymi Odbiorcy przyznawane będą ww. płatności, powinny być dokumentowane fakturami VAT.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na ww. fakturach VAT na zasadach ogólnych, tj. w szczególności nie znajdzie w tym przypadku zastosowania obowiązujący od 1 stycznia 2008 r. przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy.

Charakter płatności na gruncie przepisów o VAT

W odniesieniu do płatności opisanych w stanie faktycznym, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony beneficjentów płatności, inne niż realizacja przez - Kontrahentów określonego poziomu zakupów od P, czy też odsprzedaży uprzednio nabytych towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowana, których wykonanie stanowi tytuł do wypłaty kwot opisanych w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz P usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wynagrodzenie za Dystrybucję - świadczenie Odbiorcy (za które otrzymuje on ekwiwalent pieniężny) polega na efektywnej organizacji łańcucha dystrybucji towarów zakupionych od Spółki, w szczególności poprzez organizację centralnego magazynu lub transportu i dystrybucję towarów do placówek handlu detalicznego.

W ocenie Spółki, fakt iż kwoty ww. płatności kalkulowane są jako określony procent od wartości zakupów dokonanych przez Odbiorców w danym okresie rozliczeniowym, nie pozbawia czynności dokonywanych w zamian przez Odbiorców (i warunkujących otrzymanie przez nich płatności) charakteru usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Podsumowując, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że płatności opisane w przedstawionym stanie faktycznym, należy dla celów VAT traktować jako wynagrodzenie należne Odbiorcom z tytułu wykonywania przez nich określonych usług podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 Ustawy o VAT.

Dokumentowanie dla celów VAT czynności wykonywanych przez Kontrahentów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy co do zasady są obowiązani wystawić fakturę VAT w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży. Natomiast, w myśl art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT pod pojęciem sprzedaży rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Mając na względzie treść przepisu oraz biorąc pod uwagę stanowisko Spółki przedstawione powyżej, tj. stwierdzenie, że płatności określone w przedstawionym stanie faktycznym stanową wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców określonych usług, podlegających opodatkowaniu VAT, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż właściwym sposobem dokumentowania czynności stanowiących tytuł do udzielania przez P ww. płatności jest wystawienie przez Odbiorców stosownych faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT, który co do zasady podlegać będzie odliczeniu przez Spółkę.

Prawo Spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Odbiorców.

Biorąc pod uwagę powyższe, tj. fakt, iż płatności opisane w przedstawionym stanie faktycznym należy dla celów rozliczeń VAT traktować jako wynagrodzenie za świadczone przez Odbiorców na rzecz P określone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, oraz konieczność dokumentowania czynności dokonywanych przez Odbiorców przy pomocy stosownych faktur VAT, zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na ww. fakturach, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i nast. Ustawy o VAT. W szczególności, w omawianym przypadkach nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., pozbawiający podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach VAT dokumentujących czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl