IPPP1-443-171/07-3/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-171/07-3/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Oddziału Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu 11 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT-7 w poz. 47.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

E oddział w Polsce jest oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego tj. spółki ograniczoną odpowiedzialnością prawa czeskiego z siedzibą w Pradze. Siedzibą Oddziału jest W. Oddział prowadzi działalność w zakresie obrotu energią elektryczną. W tym celu nabywa od dostawców na terenie Polski energię elektryczną w systemie elektroenergetycznym, celem odsprzedaży innym podmiotom zarówno w kraju jak i za granicą. Oddział nabywa także w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej energię elektryczną, która jest następnie odsprzedawana nabywcom krajowym.

Energia elektryczna zakupiona na terenie Polski ma wliczony w cenę podatek akcyzowy (0,02 zł za 1 kWh zgodnie z art. 75 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym). Natomiast w przypadku energii elektrycznej zakupionej za granicą podatek akcyzowy w tej samej wysokości jest płatny bezpośrednio na rachunek Izby Celnej przez podmiot sprowadzający energię do Polski (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu przepisów o akcyzie). W przypadku transferu energii elektrycznej poza terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) Oddział uzyskuje prawo do zwrotu uprzednio zapłaconej bądź to w cenie zakupionego towaru bądź bezpośrednio do Izby Celnej. Zgodnie z art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył na terytorium państwa członkowskiego wyroby akcyzowe niezharmonizowane (m.in. energia elektryczna), od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. W momencie dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów Oddział jest w stanie określić kwotę przysługującego zwrotu podatku akcyzowego. Tym samym w momencie dokonywania sprzedaży Oddział jest w stanie pomniejszyć koszt nabycia energii elektrycznej o kwotę akcyzy podlegającą zwrotowi. Faktyczny zwrot akcyzy odbywa się w późniejszym terminie na podstawie decyzji organu celnego wydanej na wniosek podmiotu uprawnionego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków w wysokości równej przysługującej zwrotowi akcyzy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zwrot akcyzy nie stanowi przychodu. konsekwencji Oddział deklaruje przychody związane ze sprzedażą energii jako przychody podatkowe, natomiast odpowiadające im koszty uzyskania przychodów pomniejszone są o kwotę odpowiadającego zwrotowi podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotoweej dostawy towarów. Takie stanowisko zostało potwierdzone interpretacją wydaną przez Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego wykazanego w pozycji 47 deklaracji VAT-7 w przypadku, gdy dla celów podatku dochodowego nie traktuje się części wydatku na nabycie towaru, w wysokości równej podlegającej zwrotowi akcyzy, jako kosztu uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek ten uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 tejże ustawy do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki poniesione na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. W opinii Wnioskodawcy powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Podatek akcyzowy nie stanowi jednego z enumeratywnie wymienionych kosztów, które nie mogą być traktowane jako koszt uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy podatek akcyzowy stanowi koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jest to koszt publiczno-prawny, do ponoszenia którego ponoszenia podatnik jest zobowiązany. Wnioskodawca stwierdza, iż koszty zapłaty podatku akcyzowego mogłyby być kosztem uzyskania przychodu, natomiast sposób rozliczenia przyjęty przez Oddział wynika z mechanizmów stworzonych przez ustawę o podatku dochodowym w sytuacji, gdy akcyza podlega zwrotowi. W opinii Wnioskodawcy przyjęty w podatku dochodowym od osób prawnych sposób rozliczenia kosztu podatku akcyzowego nie powinien wpływać na możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Jednocześnie ustawodawca w przepisach art. 88 ustawy oraz wymienił przypadki, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykazuje w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 podatek naliczony zapłacony w cenie nabytej energii elektrycznej, natomiast nie zalicza w koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów podatku dochodowego podatku akcyzowego związanego z nabyciem tej energii.

Konstrukcja przepisu zawartego w art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wskazuje, że podatek akcyzowy może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Bowiem, zgodnie z powyższym artykułem przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Przeprowadzona analiza prawna dowodzi, iż przepisy podatku dochodowego pozwalają zaliczyć podatek akcyzowy zawarty w wydatkach poniesionych na nabycie tej energii do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego stwierdza się, że Wnioskodawca przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowej energii elektrycznej. Zatem, Oddział nie jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego wykazanego w poz. 47 deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl