IPPP1-443-1706/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1706/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 12 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przed 1 lipca 2008 r. Spółka dokonywała odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników. Co do zasady Spółka nie ewidencjonowała tej sprzedaży dla celów VAT za pomocą kasy fiskalnej, z uwagi na zwolnienie, o którym mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807). Sporadycznie zdarzały się przypadki ujęcia w kasie fiskalnej odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników Spółki.

Odpłatna dostawa towarów, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. na rzecz pracowników ewidencjonowana była za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka uprawniona jest do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w poz. 34 załącznika do nowego rozporządzenia dla sprzedaży na rzecz pracowników do 31 grudnia 2008 r....

Z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) wynika, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. 113, poz. 720) wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega: dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2). Zgodnie z objaśnieniami do załącznika przy oznaczeniu 2) wskazano, że: nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

W poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807) wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega: dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Z porównania treści poz. 34 załączników wymienionych powyżej rozporządzeń Ministra Finansów wynika, że dodana została następująca treść: lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2).

Spółka stoi na stanowisku, że oznaczenie 2) zamieszczone na końcu punktu 34 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) odnosi się do treści: lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2.

Zakładając racjonalność ustawodawcy należy uznać, iż celem wprowadzenia analizowanego ograniczenia było odniesienie się do sytuacji, które przed wejściem w życie nowego rozporządzenia nie podlegały zwolnieniu przedmiotowemu., tj. dostaw towarów i świadczenia usług przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz osób będących właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali. Jeżeli bowiem podatnik z tytułu takich dostaw został objęty obowiązkiem ewidencji przed 1 lipca 2008 r. to racjonalnym jest, by taką ewidencję kontynuował.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w oparciu o wykładnię celowościową, można przyjąć, że adnotacja 2) odnosi się jedynie do czynności, o które treść pozycji 34 załacznika została poszerzona przez przepisy nowego rozporządzenia.

Zdaniem Spółki celem ustawodawcy było zatem pozostawienie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników podatnika (poz. 34 załącznika do rozporządzenia).

Przed 1 lipca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolniona była odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników. Jeżeli podatnik ewidencjonował przy zastosowaniu kasy fiskalnej taką dostawę lub świadczenie usług robił to dobrowolnie, nie powinno zatem mieć to wpływu na zwolnienie określone w rozporządzeniu.

Uzasadniona wydaje się teza, że oznaczenie 2) zamieszczone na końcu poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) odnosi się do treści: lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2.

Ponieważ przed 1 lipca 2008 r. nie podlegała zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania dostawa towarów i świadczenie usług przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz osób które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali, część podatników musiała rozpocząć ewidencjonowanie dostawy towarów i świadczenia usług przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ci podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych dostaw i usług (ponieważ nie obejmowało ich zwolnienie) mają obowiązek kontynuowania ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ogólnym zamierzeniem ustawodawcy było raczej złagodzenie przepisów odnośnie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży na rzecz pracowników, Do takiej konkluzji skłaniać może bowiem brzmienie § 4 ust. 2 nowego rozporządzenia, w myśl którego przepis ust. 1 pkt 4 - 7 (mówiący o wyłączeniach ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania) nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6 (utrata zwolnień podmiotowych), lub podatnik utracił lub utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Zdaniem Spółki, dokonując odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników w okresie od 1 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008 r., Spółka nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Nadmienić należy, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji nr 34 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2). Jednocześnie w objaśnieniach do załącznika przy oznaczeniu 2) ustawodawca wskazał, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

W § 2 pkt 2 cytowanego powyżej rozporządzenia do dnia 31 października 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż przed 1 lipca 2008 r. Spółka dokonywała odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników. Co do zasady Spółka nie ewidencjonowała tej sprzedaży dla celów VAT za pomocą kasy fiskalnej, z uwagi na zwolnienie, o którym mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807). Sporadycznie zdarzały się przypadki ujęcia w kasie fiskalnej odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników Spółki. Odpłatna dostawa towarów, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. na rzecz pracowników ewidencjonowana była za pomocą kasy fiskalnej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dokonując odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników w okresie od 1 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. Spółka nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Poprzez "sporadyczne zaewidencjonowanie" przed 1 lipca 2008 r. dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz pracowników przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Wnioskodawca tym samym rozpoczął ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów). Zgodnie z obowiązującym do 30 czerwca 2008 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, nadal mógł on jednak korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz swoich pracowników na podstawie § 2 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Mocą nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących nie mogą korzystać m.in. podatnicy dokonujący dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed 1 lipca 2008 r. (oznaczenie 2) objaśnień do poz. 34 załącznika do ww. rozporządzenia).

W oznaczeniu 2) objaśnień do załącznika ustawodawca nie posługuje się sformułowaniem: " nie dotyczy tych podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia przed dniem 1 lipca 2008 r." lecz wymienia podatników, którzy "rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r".

Jednocześnie, ustawodawca w żaden sposób nie podkreślił, iż oznaczenie 2) dotyczy jedynie treści w poz. 34 załącznika do nowego rozporządzenia:"....lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2)", która została dodana do treści w poz. 34 załącznika do rozporządzenia obowiązującego do 30 czerwca 2008 r.

Oznaczenie 2) dotyczy wszystkich czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Reasumując, dokonując dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz pracowników w okresie od 1 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. Spółka będzie miała obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl