IPPP1/443-1703/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1703/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

L Miasto Wiedzy to projekt, który ma na celu utworzenie stałej sieci współpracy (uniwersyteckiego klastra wiedzy) poprzez wspólne opracowanie wizji i strategii X jako Miasta Wiedzy, która zintensyfikuje transfer wiedzy pomiędzy środowiskami uczestniczącymi w projekcie, tj. szkołami wyższymi, jednostkami naukowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, przedsiębiorcami. Utworzona sieć współpracy zwiększy potencjał naukowo - dydaktyczny X, co wpłynie na jego potencjał gospodarczy. Projekt ma znaczenie regionalne przez podniesienie funkcji metropolitalnych Miasta, a także wpłynie na zwiększenie poziomu innowacyjności całego regionu.

Partnerem wiodącym w projekcie jest Miasto X. Pozostali Partnerzy to: Uniwersytet XXX, Instytut XXX, Akademia M w XXX, Politechnika XXX, Akademia R w XXX oraz K Uniwersytet XXX.

Główne rezultaty projektu X Miasto Wiedzy to:

1.

Opracowanie strategii X Miasto Wiedzy, która będzie określać możliwości wzmocnienia potencjału aglomeracji l poprzez inicjowanie i rozwijanie innowacyjnych klastrów łączących uniwersytety, ośrodki badawcze, przedsiębiorstwa i władze samorządowe (klaster badawczy rozumiany jest jako skupisko współpracujących ze sobą jednostek badawczych, przedsiębiorstw, władz regionalnych/lokalnych oraz w miarę potrzeb innych podmiotów działających na rzecz określonego sektora nauki, techniki i gospodarki). W pracach nad strategią będą uczestniczyć wszyscy kluczowi partnerzy: władze samorządowe, jednostki naukowe, biznes i inne.

2.

Powstanie "X Miasto Wiedzy" - przewodnik dla inwestorów, przedsiębiorców i instytucji otoczenia biznesu.

3.

Powstanie "X Miasto Wiedzy" - informator dla studentów.

4.

Opracowanie koncepcji projektów pilotażowych.

5.

Przeprowadzenie warsztatów z zakresu:

* transferu wiedzy;

* budowania sieci współpracy;

* pozyskiwania środków europejskich na działania innowacyjne dla przedsiębiorców;

* pozyskiwania funduszy na rozwój edukacji akademickiej w nowej perspektywie finansowej UE 2007 - 2013.

6.

Promocja Projektu poprzez takie działania jak:

* prowadzenie portalu internetowego;

* wykonanie publikacji promocyjnych,

* zorganizowanie dwóch konferencji;

* reklama projektu w mediach.

W Projekcie zostało przewidzianych szereg działań promujących przedsięwzięcie "X Miasto Wiedzy". Między innymi druk materiałów reklamowych takich jak: publikacja promocyjna, broszura, ulotka i plakat. Publikacje te były dostępne w siedzibach Partnerów Projektu jak i w innych strategicznych miejscach związanych ze środowiskiem biznesu, kultury, mediów.

Poza tym kampania promocyjna objęła regionalne media. Zostały wyprodukowane i wyemitowane spoty reklamowe w rozgłośniach radiowych oraz T. Oprócz powstania portalu internetowego Projektu w działaniach promocyjnych uwzględniono także reklamę w postaci bannerów reklamowych w regionalnych portalach internetowych. Działania i rezultaty projektu były natomiast wspierane umieszczanymi w prasie ogłoszeniami. Dla celów promocyjnych powstały gadżety: etui na wizytówki, koszulki z nadrukiem, smycze, długopisy i torby reklamowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Urzędu Miasta X brak jest możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu, bowiem efekt końcowy projektu sprzyjał rozwojowi przedsiębiorczości na terenie miasta. Powstały przewodniki dla inwestorów, przedsiębiorców, informatory dla studentów które rozpowszechniane były bez odpłatności; zbudowana została sieć współpracy między przedsiębiorcami; jednostkami naukowymi, samorządami co ma sprzyjać wzmocnieniu potencjału gospodarczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18.

promocji gminy,

19.

współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miasta X w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą "X Miasto Wiedzy". Efekt końcowy projektu sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości na terenie miasta. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy powstałe przewodniki dla inwestorów i przedsiębiorców oraz informatory dla studentów rozpowszechniane były nieodpłatnie.

Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina Miasta X jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M C Skłodowskiej 40, 20-079 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl