IPPP1-443-1693/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1693/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S. Polska Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej opłatę za otwarcie nowego sklepu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej opłatę za otwarcie nowego sklepu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej S. Polska Sp. z o.o. zwana dalej "Spółką" sprzedaje towary do sieci sklepów "Marketów" na podstawie umów ramowych o długotrwałej współpracy. Umowy te w szczególności przewidują instrumenty mające na celu wprowadzenie towarów Spółki do kolejnych punktów sprzedaży w sieci marketów - 'opłaty regałowe'. Tego rodzaju opłaty Spółka uiszcza Odbiorcom na podstawie wystawianych przez nich faktur. Odbiorcy wystawiają tego rodzaju faktury, jeżeli otwierają nowe sklepy przez nich prowadzone a Spółka wyraża gotowość sprzedaży swoich towarów w tych nowo otwartych sklepach. Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez market, która dokumentuje sprzedaż usług - opłatę regałową, obniża podatek należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego w takiej fakturze.

Opłaty wskazane powyżej są przez Spółkę zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Tego rodzaju opłaty Spółka uiszcza wyłącznie na podstawie umów zawartych z Odbiorcami prowadzącymi ogólnopolską sieć placówek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka otrzymując fakturę wystawianą przez market, która dokumentuje opłatę za otwarcie nowego sklepu, tzw. 'opłatę regałową' ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego w takiej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka otrzymując fakturę wystawianą przez market, która dokumentuje opłatę, tzw. Regałową, za otwarcie nowego sklepu, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w takiej fakturze, na podstawie przepisu art. 86 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie nadmienić należy, iż na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 zostały uchylone.

Ponadto uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., wprowadzony ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonuje dostaw towarów do sieci sklepów "marketów". Z odbiorcami towarów Spółka zawiera umowy ramowe o długotrwałej współpracy, które w szczególności przewidują instrumenty mające na celu wprowadzenie towarów Spółki do kolejnych punktów sprzedaży w sieci marketów, tzw. 'opłaty regałowe'. Spółka powyższe opłaty uiszcza Odbiorcom na podstawie wystawianych przez nich faktur, którzy wystawiają tego rodzaju faktury, jeżeli otwierają nowe sklepy przez nich prowadzone, a Spółka wyraża gotowość sprzedaży swoich towarów w tych nowo otwartych sklepach. Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez market, która dokumentuje sprzedaż usług - 'opłatę regałową', obniża podatek należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego w takiej fakturze. 'Opłaty regałowe' Spółka uiszcza wyłącznie na podstawie umów zawartych z Odbiorcami prowadzącymi ogólnopolską sieć placówek handlowych.

Z powyższych informacji wynika zatem, iż wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów, na podstawie zawartej umowy ramowej o długotrwałej współpracy, tzw. opłata regałowa' nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania kontrahentów - Odbiorców prowadzących ogólnopolską sieć placówek handlowych, określonego w zawartej między Stronami umowie; wypłacane wynagrodzenie stanowi więc opłatę dla tych Odbiorców za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi. Wypłacane wynagrodzenie za wprowadzenie produktów Spółki do kolejnych punktów sprzedaży, które nie może być uznane za rabat, stanowi zatem szczególny rodzaj wynagrodzenia dla Odbiorców za świadczone na rzecz Spółki usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Z uwagi na wskazane powyżej uregulowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz traktowanie 'opłat regałowych' jako wynagrodzenia za świadczone przez markety na rzecz Spółki usługi, należy stwierdzić iż przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonych usług w zakresie wprowadzenia towarów Spółki do kolejnych punktów sprzedaży, określonych w zawartych umowach ramowych, następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Zatem zastosowanie znajdą uregulowania wskazane w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt ustawy, tzn. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od marketów - Odbiorców jego towarów, a wystawionych w związku z zapłatą przez Wnioskodawcę na rzecz tych nabywców tzw. 'opłaty regałowej', w związku z wprowadzeniem towarów Spółki do nowoutworzonych sklepów.

Reasumując, podatek od towarów i usług wykazywany w fakturach VAT otrzymywanych od Odbiorców towarów Spółki, dokumentujących tzw. 'opłatę regałową', wystawianych w związku z wprowadzaniem towarów Spółki do nowych punktów sprzedaży, stanowi dla Wnioskodawcy podatek naliczony, o który ma prawo pomniejszać swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, pod warunkiem iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem powyższych usług mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, i nie zachodzą inne przesłanki ograniczające prawo do odliczania podatku naliczonego wskazane w art. 88 cyt. ustawy. Jednocześnie tut. organ ponownie zwraca uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r., na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) został uchylony przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl