IPPP1/443-1689/11-2/BH - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usługi pocztowej w postaci przesyłki hybrydowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1689/11-2/BH Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usługi pocztowej w postaci przesyłki hybrydowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z VAT dla świadczonych usług pocztowych Przesyłki hybrydowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z VAT dla świadczonych usług pocztowych Przesyłki hybrydowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo Pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm. dalej również "Prawo pocztowe"), powierza się P. obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.

P. planuje wprowadzenie nowej usługi pocztowej zwanej Przesyłką hybrydową (dalej również "usługa"). Usługa Przesyłka Hybrydowa to usługa pocztowa, nie mająca charakteru usługi powszechnej, realizowana w obrocie krajowym, polegająca na nadaniu korespondencji w formie elektronicznej, jej wydrukowaniu, zakopertowaniu i przekazaniu do obrotu pocztowego w gwarantowanym terminie, a następnie przemieszczeniu i doręczeniu w deklarowanym terminie. Usługa ta wprowadzona zostanie do oferty produktowej P. aktami zarządu Spółki. Szczegółowe zasady świadczenia usługi, w tym w szczególności - warunki nadania przesyłek, zasady zawierania umów, usługi komplementarne, formy i sposoby uiszczania opłat, zasady doręczania/wydawania przesyłek, odpowiedzialność Spółki oraz postępowanie reklamacyjne, określone zostaną w "regulaminie świadczenia usługi pocztowej Przesyłka hybrydowa w obrocie krajowym".

Jednocześnie klienci korzystający z usługi, nie będą mieli możliwości indywidualnego negocjowania warunków realizacji usługi. Zgodnie z ogólnymi założeniami świadczenia usługi, usługa ta dostępna będzie dla wszystkich klientów którzy podejmą współpracę ze Spółką i podpiszą indywidualną umowę na świadczenie usługi jak również założą indywidualne konto na platformie poczty hybrydowej.

Usługa obejmowała będzie swoim zakresem realizację niżej wskazanych czynności

1.

Przetwarzanie korespondencji, w tym:

a.

weryfikację danych adresowych pod względem poprawności i zgodności z centralną bazą o placówkach pocztowych (tzw. bazą EJP),

b.

sortowanie danych adresowych wg. pocztowych numerów adresowych (tzw. PNA),

c.

przekazanie do Ośrodków Produkcyjnych, szyfrowanym łączem, zapewniającym pełną ochronę danych,

2.

Przygotowanie korespondencji, w tym:

a.

projektowanie układu,

b.

przygotowanie elektronicznej formatki,

c.

wygenerowanie gotowych strumieniu danych w formie PDF,

3.

Zakup materiałów potrzebnych do realizacji usługi, w tym:

a.

zakup papieru białego lub z poddrukiem (wygląd i ilość według zlecenia nadawcy),

b.

zakup kopert z poddrukiem (wygląd i ilość według zlecenia nadawcy),

4.

Wydruk korespondencji, jednostronnie lub dwustronnie,

5.

Konfekcjonowanie automatyczne korespondencji,

6.

Przekazanie Przesyłki hybrydowej do obrotu pocztowego,

7.

Doręczenie Przesyłki hybrydowej adresatowi.

Dodatkowo wśród najistotniejszych założeń świadczenia usługi wskazać należy:

1.

Usługa świadczona będzie z zachowaniem deklarowanego terminu doręczenia D+4, gdzie D - oznacza dzień przekazania przesyłki hybrydowej do obrotu pocztowego, 4 - oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia przekazania przesyłki hybrydowej do dnia doręczenia/wydania jej adresatowi, z wyłączeniem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy,

2.

Korespondencja przekazywana przez nadawcę powinna spełniać określone w regulaminie parametry techniczne,

3.

Przesyłki przyjmowane będą jako przesyłki doręczane bez pokwitowania jak również za pokwitowaniem,

4.

W ramach ww. usługi klientom oferowane będą następujące usługi komplementarne:

a.

wydruk książki nadawczej tj. wydruk dokumentu, w którym P. potwierdza przyjęcie przesyłek doręczanych za pokwitowaniem, zawierający dane adresowe adresata oraz numer Przesyłki hybrydowej.

b.

elektroniczna archiwizacja korespondencji tj. utrwalenie w postaci obrazu przetworzonych danych i udostępnienie ich nadawcy na Platformie Poczty Hybrydowej bądź w inny określony w umowie sposób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa pocztowa wskazana w stanie faktycznym Przesyłka hybrydowa świadczona przez P. podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawa o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług pocztowych, przy ustalaniu zakresu zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju usług, odwołać się należy do krajowych oraz wspólnotowych przepisów regulujących Prawo pocztowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe, usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

1.

przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej "drukami bezadresowymi",

2.

prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów,

3.

realizowanie przekazów pocztowych.

Natomiast z treści art. 2 pkt 1 dyrektywy 97/67 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług, przez usługi pocztowe rozumie się usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy - Prawo pocztowe obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego powierzony został P.

Usługa Przesyłka hybrydowa polegała będzie na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłek opatrzonych adresem. Ze względu na fakt, iż jej charakterystyka wypełnia treść art. 2 ustawy - Prawo Pocztowe będzie stanowiła usługę pocztową. Fakt ten potwierdza otrzymana przez P. opinia Urzędu Statystycznego (znak: OKN-5672/KU-3395/201 1 z dnia 08.08.2011.), zgodnie z którą usługa Przesyłka hybrydowa zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm., dalej również PKWiU z 2008 r.) mieści się w grupowaniu PKWiU 53.10.1 "usługi operatora publicznego".

Jednocześnie, z literalnego brzmienia znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnieniem objęte są wyłącznie podmioty zobowiązane do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolenie to ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Wskazuje zarówno rodzaj usług objętych zwolnieniem (usługi pocztowe) jak i podmioty, które są uprawnione do stosowania tego zwolnienia.

W związku z tym, że podmiotem zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych jest obecnie P., natomiast usługa Przesyłka hybrydowa stanowi usługę pocztową w świetle przepisów ustawy - Prawo pocztowe, jej świadczenie przez P., podlegało będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż wniosek został potraktowany jako dotyczący zdarzenia przyszłego ze względu na to, iż Spółka opisała działania, które planuje rozpocząć w przyszłości.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Zaznaczyć należy, iż powyższy przepis stanowi implementację regulacji unijnej, zawartej w art. 132 ust. 1 pkt a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1). Zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Zwolnienie uregulowane cytowanym wyżej przepisem ustawy o podatku od towarów i usług, jak również ww. przepisem Dyrektywy 2006/112/WE, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, gdyż zwolnienie obejmuje określony rodzaj czynności (usługi pocztowe), wykonywanych przez wskazany w tym przepisie podmiot (pocztę państwową).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 Dyrektywy 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz. U. UE L 1998 r. Nr 15, poz. 14 z późn. zm.)"usługi pocztowe" to usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych.

Według punktu 13 tego artykułu, "operator świadczący usługi powszechne" to podmiot publiczny lub prywatny świadczący powszechne usługi pocztowe lub wybrane powszechne usługi pocztowe w Państwie Członkowskim, o tożsamości którego Komisja została powiadomiona zgodnie z art. 4.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ww. aktu prawnego, Państwa Członkowskie podejmą działania w celu zapewnienia, by operator/operatorzy świadczący usługi powszechne gwarantował/gwarantowali w każdy dzień roboczy i nie mniej niż pięć dni w tygodniu, poza okolicznościami lub warunkami geograficznymi uważanymi za wyjątkowe przez krajowe organy regulacyjne, jako minimum:

* jedno przyjmowanie,

* jedno doręczenie do domu lub siedziby każdej osoby fizycznej lub prawnej lub, w wyniku derogacji, na podstawie warunków ustalonych przez krajowy organ regulacyjny, jedno doręczenie do odpowiednich instalacji.

Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 4 powyższej Dyrektywy, każde Państwo Członkowskie podejmie działania konieczne do zapewnienia, by usługi powszechne obejmowały przynajmniej następujące świadczenia:

* przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych do dwóch kilogramów,

* przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie paczek pocztowych do 10 kilogramów,

* usługi obejmujące przesyłki polecone i przesyłki wartościowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.), usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

1.

przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej "drukami bezadresowymi";

2.

prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;

3.

realizowanie przekazów pocztowych.

Według art. 3 pkt 25 ww. ustawy, powszechne usługi pocztowe to usługi polegające na:

a.

przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:

* przesyłek listowych do 2.000g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością,

* paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością,

* przesyłek dla ociemniałych,

b.

doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g,

c.

realizowaniu przekazów pocztowych

* świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu;

Stosownie do art. 51 ust. 1 powołanej ustawy, operator świadczący powszechne usługi pocztowe ustala wysokość opłat za te usługi zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 50.

W myśl ust. 7 powyższego artykułu, cenniki powszechnych usług pocztowych operatora publicznego oraz zmiany do obowiązującego cennika podlegają niezwłocznie ogłoszeniu w Biuletynie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej "Biuletynem UKE".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że usługa Przesyłka Hybrydowa to usługa pocztowa, nie mająca charakteru usługi powszechnej. Realizowana w obrocie krajowym, polegać będzie na nadaniu korespondencji w formie elektronicznej, jej wydrukowaniu, zakopertowaniu i przekazaniu do obrotu pocztowego w gwarantowanym terminie, a następnie przemieszczeniu i doręczeniu w deklarowanym terminie. Zgodnie z ogólnymi założeniami świadczenia usługi, usługa ta dostępna będzie dla wszystkich klientów którzy podejmą współpracę ze Spółką i podpiszą indywidualną umowę na świadczenie usługi jak również założą indywidualne konto na platformie poczty hybrydowej. W ramach umowy Poczta Polska wykona czynności opisane we wniosku tj. przetwarzanie korespondencji, przygotowanie korespondencji, zakup materiałów potrzebnych do realizacji usługi, w tym: zakup papieru oraz kopert, wydruku korespondencji, jednostronnie lub dwustronnie, konfekcjonowania korespondencji, przekazania przesyłki hybrydowej do obrotu pocztowego oraz doręczenia tej przesyłki adresatowi. Spółka będzie dodatkowo świadczyła usługi komplementarne takie jak: wydruk książki nadawczej oraz elektroniczną archiwizację korespondencji. Jak Wnioskodawca wskazuje, klienci korzystający z usługi opisanej we wniosku, nie będą mieli możliwości indywidualnego negocjowania warunków realizacji usługi.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne, stwierdzić należy, że treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż zwolnienie obejmuje usługi pocztowe wykonywane przez podmioty posiadające status operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Z przepisu tego jednak nie wynika konieczność zaistnienia przesłanki powszechności usługi pocztowej. Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wprost określa usługę Przesyłki Hybrydowej mianem usługi pocztowej. Zatem, o ile usługa Przesyłka Hybrydowa stanowi usługę pocztową, to będzie ona podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, bowiem wykonywana będzie przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że usługa pocztowa zwana Przesyłką Hybrydową, w zdarzeniu przyszłym opisanym w złożonym wniosku, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, (w szczególności, jeśli usługa Przesyłki Hybrydowej nie stanowi usługi pocztowej) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl