IPPP1/443-1688/08-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1688/08-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 10 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zapłatą odstępnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zapłatą odstępnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży leków. W dniu 17 stycznia 2005 r., Spółka zawarła umowę najmu dotyczącą m.in. powierzchni biurowej oraz miejsc parkingowych (dalej: Umowa) w budynku. Umowa została zawarta na czas określony tj. od dnia 28 stycznia 2005 r. do dnia 27 stycznia 2010 r.. Wynajmowana powierzchnia biurowa jest użytkowana na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę. W chwili obecnej, Spółka postanowiła przenieść swoje biura do innego budynku i, w konsekwencji wynajęła m.in. powierzchnię biurową. Decyzja Spółki wynika z potrzeby posiadania powierzchni biurowej odpowiedniej do prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. W szczególności, zmiana zajmowanej powierzchni biurowej podyktowana jest następującymi przesłankami:

1.

Z uwagi na fakt, iż zajmowana obecnie przez Spółkę powierzchnia biurowa znajduje się na wielu kondygnacjach (pięciu) dodatkowo oddzielonych kondygnacjami zajmowanymi przez inne podmioty, utrudniona jest komunikacja wewnętrzna w Spółce. Przykładowo, działy zajmujące się w Spółce szeroko pojętą działalnością marketingową, rozmieszczone są na różnych kondygnacjach. Z uwagi na konieczność spójności działań prowadzonych przez Spółkę oraz korzystania przez pracowników z wiedzy kolegów z innych działów, istnieje potrzeba sprawnej komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami Spółki. Takiej komunikacji sprzyja odpowiednia organizacja miejsca pracy, w tym umieszczenie np: działów zajmujących się podobną działalnością możliwie blisko. Z uwagi na brak możliwości zapewnienia odpowiedniej powierzchni biurowej przez Wynajmującego, sytuacja taka nie jest możliwa na obecnie zajmowanej przez Spółkę powierzchni biurowej. W nowej wynajętej przez Spółkę powierzchni biurowej, Spółka będzie zajmowała jedynie trzy przestronne piętra, które umożliwią odpowiednią lokalizację współpracujących działów na tych samych kondygnacjach.

2.

Dotychczas zajmowana przez Spółkę powierzchnia biurowa znajduje się w dwunastoletnim budynku. Z tego względu zastosowane systemy techniczne budynku, takie jak np: wentylacja i klimatyzacja są przestarzałe w stosunku do systemów stosowanych w obecnie budowanych budynkach biurowych. Zastosowane rozwiązania techniczne wpływają niekorzystnie na komfort pracy pracowników oraz warunki, w jakich pracownicy Spółki spotykają się z kontrahentami. Nowa powierzchnia biurowa znajduje się w nowo wybudowanym budynku, w którym zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne właściwe dla obecnie budowanej powierzchni biurowej.

3.

Konstrukcja obecnie zajmowanej przez Spółkę powierzchni biurowej powoduje, iż stosunkowo nieduża część powierzchni zajmowanej przez Spółkę doświetlona jest światłem dziennym. Powyższe poza oczywistym obniżeniem komfortu pracy pracowników, powoduje również ograniczenia w organizacji przestrzeni biurowej. W szczególności stosunkowo niewielka część powierzchni może być wykorzystana na pełnowartościowe stanowiska pracy, podczas gdy część niedoświetlona musi pozostać wykorzystywana w ograniczony sposób. Nowe pomieszczenia biurowe wynajmowane przez Spółkę zorganizowane są w ten sposób, iż ich zdecydowanie większa część doświetlona jest światłem dziennym, co pozwala na ich aranżację dostosowaną do potrzeb Spółki.

4.

Specyfika działalności Spółki, do której należą szczególne regulacje prawne i podatkowe prowadzonej działalności wymaga stałej i sprawnej komunikacji pomiędzy działami Spółki. W odniesieniu do powierzchni biurowej, oznacza to m.in. konieczność posiadania odpowiedniego zaplecza dla celów spotkań pomiędzy pracownikami różnych działów w Spółce. W obecnej powierzchni, z uwagi na brak możliwości zapewnienia takiej powierzchni przez Wynajmującego, Spółka nie ma dostępu do dostatecznej ilości dużych sal konferencyjnych. Nowa powierzchnia biurowa zapewnia Spółce większą powierzchnię dużych sal konferencyjnych odpowiednią dla potrzeb działalności wykonywanej przez Spółkę.

5.

W obecnie wynajmowanej powierzchni biurowej Spółka nie posiada powierzchni magazynowej, w której mogłoby być zlokalizowane jej archiwum. W rezultacie Spółka jest zmuszona wynajmować powierzchnię magazynową zlokalizowaną w budynku naprzeciwko biura Spółki, co niewątpliwie spowalnia obieg dokumentów. W ramach nowej, korzystniejszej umowy najmu powierzchni biurowej, Spółka będzie miała do dyspozycji "na miejscu" powierzchnię magazynową przeznaczą na potrzeby archiwum.

6.

Zajmowana przez Spółkę obecnie powierzchnia biurowa znajduje się w okolicy XXX. Okolica ta jest intensywnie zabudowana biurowcami, a szereg projektów budowlanych jest nadal w realizacji. Jednocześnie infrastruktura drogowa w tej okolicy jest zdecydowanie nie przystosowana do gęstości zabudowy powierzchni biurowej. Powoduje to istotne ograniczenie w komunikacji, tj. istotnie wydłuża czas potrzebny np: na dojazd pracowników Spółki do pracy oraz klientów na spotkania biznesowe. W efekcie, wpływa na pogorszenie komfortu pracy pracowników Spółki. Budynek, w którym znajduje się nowo wynajmowana powierzchnia, położony jest w miejscu mniej narażonym na blokady komunikacyjne. Ponadto, posiada łatwy dostęp do metra ułatwiający dojazdy pracowników do pracy.

7.

Spółka należy do czołówki firm farmaceutycznych działających w Polsce i na świecie. W opinii Spółki, zajmowana obecnie powierzchnia biurowa w dwunastoletnim budynku, z uwagi na zastosowane rozwiązania techniczne i stopień zużycia ogólnego budynku nie spełnia standardu powierzchni biurowej dla podmiotu o renomie i zasięgu działania reprezentowanym przez Spółkę. W opinii Spółki, inne podmioty o podobnym rozmiarze działalności, zajmujące powierzchnię biurową w Warszawie, co do zasady, zajmują powierzchnię o lepszych parametrach (nowszą i lepiej zorganizowana) niż Spółka. Zdaniem Spółki, może to wpływać na postrzeganie Spółki zarówno przez pracowników jak i kontrahentów. Nowo wynajmowana powierzchnia biurowa spełnia wysokie wymagania stawiane nowo powstającym powierzchniom biurowym.

W związku z powyższym, Spółka zamierza zawrzeć z Wynajmującym porozumienie w sprawie rozwiązania Umowy ze skutkiem na dzień 18 stycznia 2009 r.. W ramach Porozumienia Spółka zobowiąże się zapłacić Wynajmującemu określone odstępne w zamian za wyrażenie zgody przez Wynajmującego na wcześniejsze rozwiązanie Umowy oraz na zwrot przez Spółkę pomieszczeń bez konieczności usuwania dokonanych zmian, przeróbek i instalacji (dalej: "Odstępne"). Zgodnie z Porozumieniem, Spółka zapłaci Wynajmującemu Odstępne na podstawie otrzymanej faktury z uwzględnieniem podatku VAT według stawki 22%. Spółka pragnie podkreślić, iż w konsekwencji zawarcia wyżej wymienionego Porozumienia Wynajmujący nie będzie dochodził od Najemcy zapłaty czynszu i innych należności z tytułu Umowy za okres od 19 stycznia 2009 r. do 27 stycznia 2010 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce, na podstawie faktury wystawionej przez Wynajmującego, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zapłatą odstępnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony VAT udokumentowany fakturą otrzymaną od Wynajmującego. Przede wszystkim, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie m.in. na rzecz osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem, jak wynika z treści wyżej wymienionego przepisu, usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Zapłata odstępnego niewątpliwie skutkuje uzyskaniem świadczenia ze strony Wynajmującego, w postaci przedterminowego odstąpienia od umowy najmu bez konieczności zapłaty czynszu i innych należności z tytułu Umowy za okres od 19 stycznia 2009 r. do 27 stycznia 2010 r.. Zatem, w ocenie Spółki zapłata Odstępnego stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w wielu interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r. (syg. IP-PP2-443-147/08- 2/PS).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Tak więc na gruncie ustawy o VAT istotne dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku pomiędzy konkretną transakcją, w wyniku której został naliczony podatek, a transakcjami objętymi podatkiem należnym.

W ocenie Spółki zapłata odstępnego należy do kategorii kosztów ponoszonych w związku z wynajmowaną powierzchnią biurową, która z kolei jest niezbędna do wykonywania czynności opodatkowanych tj. sprzedaży leków przez Spółkę. Zmiana lokalizacji biura i wywołana tym konieczność zapłaty odstępnego, w ocenie Spółki będzie miała przynajmniej pośredni wpływ na poziom tej sprzedaży poprzez jej zwiększenie, a co za tym idzie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółka pragnie jeszcze raz podkreślić, że zmiana lokalizacji wynajmowanej powierzchni biurowej istotnie ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej, co może wpływać na wzrost sprzedaży towarów Spółki w przyszłości, co niewątpliwie także stanowi o istnieniu związku pomiędzy zapłatą odstępnego a czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Spółkę.

Co więcej, jedną z podstawowych zasad opodatkowania podatkiem VAT jest zasada neutralności wyrażająca się tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, czyli tych, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny ich beneficjent, czyli konsument będący ostatnim ogniwem tego obrotu. Konieczność przestrzegania tej zasady jest szczególnie stanowczo akcentowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej.

Należy więc stwierdzić, że spełnione są warunki umożliwiające skorzystanie przez Spółkę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zapłacie odstępnego na rzecz Wynajmującego. Zatem, w ocenie Spółki, w analizowanej sytuacji, przysługuje jej prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony VAT udokumentowany fakturą otrzymaną od Wynajmującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl