IPPP1-443-1686/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1686/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego z faktury VAT z tytułu premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i prawa do obniżenia podatku należnego z faktury VAT z tytułu premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest importerem zabawek. Prowadzi wyłącznie sprzedaż hurtową na rzecz dużych odbiorców, głównie supermarketów. W umowach handlowych z odbiorcami postanowiono, że po osiągnięciu przez nich odpowiedniego poziomu zakupów w określonym czasie tj. miesiącu, kwartale, półroczu lub roku - otrzymają od Spółki premię pieniężną (premia retrospektywna), bonus, Wysokość premii jest ruchoma, uzależniona od wartości zakupionych od Spółki towarów. Bonus - premia retrospektywna nie jest związany z konkretnym zakupem towarów przez kontrahenta, lecz jest wynikiem wszystkich zakupów dokonanych w określonym czasie. Kontrahenci Spółki w większości przypadków dokumentują otrzymanie bonusów - premii, fakturami traktując tę czynność jako świadczenie usług na rzecz Spółki, stosując się do interpretacji Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Spółka po otrzymaniu faktur odlicza wynikający z nich podatek naliczony, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W oparciu o orzecznictwo WSA NSA, a także interpretacje organów podatkowych, niektórzy kontrahenci od I stycznia 2008 r. zaczęli traktować bonusy jako czynności niepodlegające VAT i dokumentować je notami księgowymi.

Mając wątpliwość co do prawidłowości takiego postępowania, wystąpili z wnioskiem o interpretację indywidualną, Stanowisko to zostało zanegowane przez organy podatkowe, które uznały iż premie pieniężne należy traktować jako czynności opodatkowane VAT i dokumentować ich otrzymanie fakturami VAT - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2008 r. IPPP1/443-193/08-2/AP: "W świetle powyższego zachowanie Spółki polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. wg. stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. I ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16...".

Takie same stanowisko jest prezentowane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej nr ILP2/443-88/08-2/GZ, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w sprawach nr ITPP2/443-68/08/A0 i nr ITPP2/443-68B/08/AD.

Kontrahenci Spółki po otrzymaniu tych rozstrzygnięć w swoich indywidualnych sprawach, stosując się do nich wystawili korekty not księgowych oraz faktury VAT dokumentujące te same bonusy co w notach księgowych. Spółka po otrzymaniu faktur dokonała rozliczenia naliczonego podatku VAT w miesiącu otrzymania faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane od kontrahentów faktury dokumentujące premie pieniężne, bonusy, (rabaty retrospektywne) upoważniają Spółkę do odliczenia wykazanego w nich podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka uważa, iż w przedstawionej sytuacji bonus, premia pieniężna powinna być traktowana jako zapłata za usługi świadczone przez kontrahentów na rzecz Spółki, a tym samym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych z tytułu premii. Zdaniem Spółki zastosowanie znajdzie tu ogólna reguła wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którą w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wątpliwości Spółki powstały w związku z dokumentowaniem bonusów przez niektórych kontrahentów notami księgowymi, następnie korygowanymi i wystawianiem na te same bonusy faktur VAT. Zatem ta sama czynność raz była traktowana jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT a następnie uznawano, że jest świadczeniem usług podlegającym temu podatkowi. Kwestia ta jest istotna z punktu widzenia Spółki w świetle zmiany od dnia 1 stycznia 2008 r. treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Wraz z nowelizacją podatnicy utracili prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących transakcje zwolnione lub niepodlegające temu podatkowi, bez względu na to, czy uregulowali należność czy nie. Reasumując Spółka otrzymując faktury od swoich kontrahentów, którzy dokumentują otrzymane bonusy, premie pieniężne (premie retrospektywne), fakturami VAT stosując się do interpretacji indywidualnych wydanych w ich sprawach, ma prawo od odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.

Odmienne stanowisko w tej sprawie byłoby nieuzasadnione i prowadziło do naruszenia zasady neutralności podatku VAT, poprzez pozbawienie Spółki prawa do odliczenia podatku z faktur dokumentujących świadczenie na jej rzecz usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, w sytuacji gdy kontrahent stosuje się do urzędowej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez właściwy mu organ w tym samym stanie prawnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktyczne uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Pojęcie usługi według ustawy jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Skutki podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Następstwa podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych (pojedynczych) dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieją umowy handlowe określające warunki przyznawania premii pieniężnych - premie pieniężne będą udzielane w przypadku przekroczenia przez kupującego w określonym okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale, półroczu lub roku) planowanego poziomu zakupów. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Zatem, jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. według 22% stawki podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 1 ustawy) i winno być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez kontrahenta dla Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie dotyczy jednakże następujących sytuacji wymienionych w art. 88 ust. 3 ustawy:

* wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

* wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku;

* wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli czynności te zostały opodatkowane;

* podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych;

* wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający;

* nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu;

* nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu;

* podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11 ustawy.

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadkach określonych w art. 88 ust. 3a ustawy, w tym w szczególności, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na to, iż wypłata premii stanowi świadczenie usług i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z tą usługą na zasadach i w terminach wynikających z przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl