IPPP1/443-1685/08-10/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1685/08-10/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.), uzupełnionego w dniu 8 października 2008 r. na wezwanie z dnia 25 września 2008 r. oraz w dniu 20 listopada 2008 r. na wezwanie z dnia 5 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabywanych towarów i obowiązku uzyskania statusu zarejestrowanego handlowca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabywanych towarów i obowiązku uzyskania statusu zarejestrowanego handlowca. W dniu 8 października 2008 r. wpłynęła odpowiedź na wezwanie nr IPPP1/443-1685/08-4/GD z dnia 25 września 2008 r., natomiast w dniu 20 listopada 2008 r. wpłynęła odpowiedź na wezwanie nr IPPP1/443-1685/08-7/GD z dnia 5 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka zamierza sprowadzać od jej stałego kontrahenta z Francji, firmy GXXX, surowce kosmetyczne (ekstrakty roślinne) z zawartością alkoholu etylowego. Produkty mają kod taryfy celnej (po uwzględnieniu odpowiedzi na ww. wezwania) CN 130219800009. Urząd celny stwierdził, że nie podlegają one akcyzie. Jednocześnie dostawca z Francji twierdzi, że nie może dostarczać Spółce tych surowców w sytuacji, gdy nie będzie ona mieć nadanego numeru akcyzowego. Miejscem dostaw będzie magazyn w ŁXXX, adres: GXXX SXXX w ŁXXX, XX-XXX ŁXXX, ul. KXXX XX.

Nabywcami będą polscy producenci kosmetyków.

Ponadto z przedmiotowych odpowiedzi na wezwania wynika, że:

* zdarzenie przyszłe dotyczy nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych towarów;

* Spółka nie ubiega się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, gdyż obrót roczny przedmiotowymi towarami szacowany jest na ca 10.000-15.000 EUR;

* Firma spełnia wszystkie warunki, które wymagane są przy uzyskaniu statusu zarejestrowanego handlowca, ale nie wie, czy musi ubiegać się o taki status;

* ekstrakty roślinne, które będą przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, zawierają od 6-60% alkoholu etylowego, np.:

* Gatuline Expression - 60% alkoholu etylowego (opak. jedn. 'a 0,8 kg lub 4 kg),

* Cytobiol Iris A - 18% alkoholu etylowego (opak. jedn. 5 kg i 25kg),

* Cytobiol Ulamrin - 6% alkoholu etylowego (opak. jedn. 5 kg i 25 kg),

* Synerlight - 10% alkoholu etylowego (opak. jedn. 5 kg i 25 kg);

* Spółka chciałaby nabywać przedmiotowy towar z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następująca pytania (po uwzględnieniu ww. odpowiedzi na wezwania).

Czy towary, będące przedmiotem zapytania podlegają podatkowi akcyzowemu i czy powinniśmy, jako firma SD PXXX Sp. z o.o. Warszawa starać się o status zarejestrowanego handlowca, bądź innego typu rejestrację, jako podatnika podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wg opinii Spółki, potwierdzonej przez urząd celny (który odmówił jednak wydania jej w formie pisemnej) towar o nr CN 130219800009 nie podlega podatkowi akcyzowemu, w związku z tym nie musi ona ubiegać się o status zarejestrowanego handlowca. Natomiast francuski producent - firma GXXX twierdzi, że francuskie władze celne zakazują mu dostawy wewnątrzwspólnotowej do Polski, jeżeli nabywca nie będzie miał nadanego numeru akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą". Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 wyroby akcyzowe zharmonizowane oznaczają paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 - opodatkowaniu akcyza podlegają nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo towary o kodzie CN 130219800009, tj. surowce kosmetyczne (ekstrakty roślinne) zawierające w swym składzie od 6 do 60% alkoholu etylowego, których nabywcami będą polscy producenci kosmetyków.

Ww. towary nie zostały wymienione w przedmiotowym załączniku nr 1 do ustawy, w związku z czym nie są one wyrobami akcyzowymi.

Zauważyć jednak należy, że przedmiotowe produkty zawierają w swoim składzie alkohol etylowy (od 6 do 60%).

Stosownie do postanowień art. 72 ust. 1 - alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego ugrupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Ponadto w załączniku nr 1 do ustawy (wykaz wyrobów akcyzowych) w poz. 39 oraz w poz. 30 załącznika nr 2 (wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) mieszczą się pozostałe napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% objętości, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Uwzględniając powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach, będący wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, będzie podlegać przepisom cytowanej wyżej ustawy. Stawka podatku akcyzowego zgodnie z poz. 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) wynosi 4.550 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wymienione ekstrakty roślinne w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 13, zarejestrowany handlowiec oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 37 ust. 1 - naczelnik urzędu celnego może na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu wydać zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Naczelnik urzędu celnego wydając zezwolenie, nadaje numer akcyzowy.

Szczegółowe zasady dotyczące zarejestrowanego handlowca zostały uregulowane w dalszych ustępach przedmiotowego art. 37 oraz w art. 38-39, a także w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, ponieważ zawarty w ww. ekstraktach roślinnych alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym (co wynika z przepisów ww. ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 20 Dyrektywy Rady 92/93/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U. UE L Nr 316, str. 21 z późn. zm.)), w celu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (z uwagi na brak składu podatkowego oraz fakt, że Spółka zamierza wykonywać te czynności wielokrotnie, a nie jednorazowo), ma ona obowiązek uzyskać status zarejestrowanego handlowca.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że przedmiotowe wyroby będą przedmiotem dalszej odsprzedaży. Zwrócić tutaj należy uwagę na zapisy art. 39 ust. 1, zgodnie z którym zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 39 ust. 3-4 ustawy - obowiązek podatkowy dla zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Za datę nabycia uważa się dzień, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wprowadzone na miejsce, określone w zezwoleniu, o którym mowa w art. 38 pkt 4.

Zatem w momencie odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w miejscu wyznaczonym w zezwoleniu, procedura zawieszenia poboru akcyzy zostaje zakończona a podatek akcyzowy staje się wymagalny.

Z powyższego wynika jednoznacznie, iż zarejestrowany handlowiec nie może przeznaczać do dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nabytych wcześniej w innym państwie członkowskim z zastosowaniem tej procedury wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1-2 ustawy - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

* produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;

* przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

W myśl art. 26 ust. 2 pkt 4 - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Reasumując, ponieważ alkohol zawarty w ekstraktach roślinnych jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowych wyrobów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Z uwagi na fakt, że Spółka zamierza je nabywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a nie prowadzi składu podatkowego, ma obowiązek uzyskać status zarejestrowanego handlowca. Natomiast przeznaczenie tych wyrobów do dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może się odbywać wyłącznie ze składu podatkowego.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ nie dokonywał klasyfikacji statystycznej wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl