IPPP1/443-1679/11-2/IGo - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług rozliczeń przychodów i kosztów oraz przekazania środków pieniężnych w związku z realizacją kontraktu w ramach zawartej umowy konsorcjum oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1679/11-2/IGo Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług rozliczeń przychodów i kosztów oraz przekazania środków pieniężnych w związku z realizacją kontraktu w ramach zawartej umowy konsorcjum oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania rozliczeń przychodów i kosztów oraz przekazania środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" w ramach zawartej umowy konsorcjum - jest nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją kontraktu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Ustanowienie Konsorcjum

D... S.A., jest spółką prawa hiszpańskiego, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych za pośrednictwem oddziału - D... S.A. Oddział w Polsce (dalej: D... lub Wnioskodawca). D... jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegający obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

D... bierze udział w przetargach organizowanych na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a także realizuje kontrakty na zlecenie innych inwestorów (dalej: Zamawiający). W przypadku inwestycji znacznych rozmiarów, w celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z ich przeprowadzeniem, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, D... zawiera umowy konsorcjum z innymi podmiotami.

W celu realizacji kontraktów na wykonanie zadań inwestycyjnych (dalej: Kontrakt) D... zawarł i zamierza zawierać w przyszłości z P... "P..." S.A. (dalej: P... lub Lider) umowy dotyczące wspólnego przedsięwzięcia (dalej: Umowa Konsorcjum). Tym samym D... oraz P... (dalej: Strony Konsorcjum) tworzą konsorcjum (dalej: Konsorcjum), działające w oparciu o określony model wewnętrznych rozliczeń i relacji. P... jest podmiotem prawa polskiego, prowadzącym działalność w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych.

Poniżej D... przedstawia zasady współpracy w ramach Konsorcjum (tj. uprawnienia i obowiązki Stron Konsorcjum) oraz model wewnętrznych rozliczeń, które obowiązują w Umowie Konsorcjum zawartej pomiędzy D... i P... oraz które mogą również obowiązywać w Umowach Konsorcjum, które Strony zawrą w przyszłości.

Uprawnienia i obowiązki Stron wynikające z Umowy Konsorcjum

Konsorcjum nie stanowi odrębnego od jego uczestników podmiotu prawa i obowiązków, lecz wyłącznie porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego w Umowie Konsorcjum celu, tj. realizacji Kontraktu z Zamawiającym. W Umowie Konsorcjum zdefiniowane są prawa i obowiązki Stron Konsorcjum oraz sposób reprezentacji Konsorcjum w relacjach z podwykonawcami oraz Zamawiającym. Poniżej przedstawione zostały główne założenia związane z funkcjonowaniem Konsorcjum.

Każdorazowo w Umowie Konsorcjum Strony Konsorcjum ustalają ich udziały w Konsorcjum, np.:

* D... - Y%,

* P... - X%,

W tej proporcji Strony Konsorcjum:

* dzielą prawa i obowiązki, ryzyko, koszty oraz wydatki, straty i przychody wynikające bezpośrednio i pośrednio z Kontraktu podpisanego z Zamawiającym a także z wykonania zleconych prac budowlanych,

* uczestniczą w zabezpieczaniu środków, niezbędnych do realizacji jakiegokolwiek celu związanego z wykonywaniem zobowiązań wynikających z Kontraktu lub na potrzeby nabycia zabezpieczeń, kaucji i gwarancji,

* uczestniczą w prawie własności do dóbr wspólnie nabytych w związku z Kontraktem. Równocześnie, Strony odpowiadają solidarnie przed Zamawiającym za prawidłowe wykonanie prac oraz w przypadku ewentualnych roszczeń ze strony Zamawiającego z tytułu nieprawidłowego wykonania prac.

W celu zapewnienia prawidłowej działalności Konsorcjum, Strony Konsorcjum powołują organy zarządzające Konsorcjum, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele P... jak i D....

Dodatkowo, Strony Konsorcjum zobowiązane są do finansowania prac prowadzonych w ramach Konsorcjum proporcjonalnie do posiadanych udziałów w Konsorcjum.

Stosownie do postanowień Umowy Konsorcjum P... zostaje wyznaczona na lidera Konsorcjum odpowiedzialnego za kierowanie i kontrolowanie wykonania Kontraktu z Zamawiającym oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem. Lider odpowiada również za koordynację całości spraw związanych z wykonywaniem Kontraktu z Zamawiającym pod względem technicznym, handlowym organizacyjnym, w tym za:

* zapewnienie by prace, były wykonywane zgodnie z decyzjami odpowiednich organów powołanych do prowadzenia Konsorcjum oraz zgodnie z wymaganiami Kontraktu z Zamawiającym;

* przedstawienie kandydatur na stanowiska w kierownictwie projektu, które będą ostatecznie zatwierdzane przez odpowiednie organy Konsorcjum;

* comiesięczne dostarczanie Stronom raportów ze wszystkich istotnych działań, w tym postępu prac, sytuacji finansowej z prognozami oraz rezultatów kontroli kosztów w porównaniu do budżetu, a także wszystkich innych istotnych wydarzeń;

* nadzór nad kierownictwem budowy w trakcie przygotowywania, wdrażania i utrzymywania procedur i rejestrów związanych z kontrolą kosztów;

* nadzór administracyjny i wewnętrzną kontrolę rozliczeń oraz dokumentacji Konsorcjum, przygotowanie i składanie do odpowiednich organów Konsorcjum kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Konsorcjum oraz zestawień dodatkowej dokumentacji;

* koordynowanie współpracy z podwykonawcami.

Dodatkowo, na podstawie Umowy Konsorcjum, Lider zobowiązany jest do otwarcia i prowadzenia rachunku bankowego dedykowanego do obsługi Konsorcjum, jak również do prowadzenia rozliczeń Konsorcjum.

Na podstawie dodatkowych ustaleń D... oraz P..., poza pełnieniem roli konsorcjantów, mogą występować w charakterze podwykonawców, działających na rzecz Konsorcjum.

Rozliczenia w ramach Konsorcjum

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Kontraktu Konsorcjum każdorazowo ponosi szereg wydatków, których zasadnicza część wiąże się z wykonaniem prac budowlanych w ramach Kontraktu. W związku z ustaleniami Stron Konsorcjum, to Lider ponosi odpowiedzialność za kierowanie i nadzorowanie wykonania Kontraktu oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem.

W tym celu Lider nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców. Ponadto, zgodnie z ustaleniami pomiędzy Stronami, w charakterze podwykonawcy odpowiedzialnego za wykonanie części prac wynikających z Kontraktu z Zamawiającym może występować:

* P...,

* D... (transakcja nr 1).

W przypadku transakcji 1, D..., podobnie jak inni zewnętrzni podwykonawcy, obciąża Lidera wynagrodzeniem za świadczone usługi na rzecz Konsorcjum poprzez wystawienie faktury VAT.

P..., jako podmiot reprezentujący Konsorcjum przed Zamawiającym, otrzymuje od Zamawiającego wynagrodzenie za całość prac zrealizowanych w ramach Kontraktu. Z tego tytułu Lider każdorazowo wystawia na Zamawiającego faktury VAT dokumentujące całość prac wykonanych przez Konsorcjum na jego rzecz (transakcja nr 2).

Z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie z tytułu Kontraktu jest wypłacane przez Zamawiającego dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów prac, w celu pokrycia wydatków związanych z rozpoczęciem realizacji Kontraktu w ramach Konsorcjum, Strony ustanawiają fundusz początkowy, który jest pokrywany w proporcji do przysługujących Stronom udziałów w Konsorcjum. Środki wpłacane są przez Strony na konto bankowe Konsorcjum. W trakcie realizacji Kontraktu, w zależności od potrzeb finansowych Konsorcjum, Strony mogą otrzymywać tzw. wezwania do wpłaty (ang. cash-call). Środki uzyskane z tego tytułu, są wykorzystywane przez Konsorcjum dla potrzeb dalszej realizacji prac (transakcja nr 3).

Równocześnie, w celu zapewnienia Konsorcjum prawidłowego funkcjonowania, Lider wykonuje na rzecz Konsorcjum czynności związane z zarządzeniem operacyjnym Konsorcjum, takie jak: zawieranie kontraktów z podwykonawcami, wystawianie faktur na rzecz Zamawiającego, nadzorowanie postępu prac, prowadzenie rachunku bankowego Konsorcjum, prowadzenie rozliczeń rachunkowych Konsorcjum pozwalających ustalić przychody i koszty Konsorcjum w prawidłowej wysokości, itp.

W związku z realizowaną funkcją Lider otrzymuje od Konsorcjum wynagrodzenie.

Jednocześnie, zgodnie z Umową Konsorcjum, D... jako członek Konsorcjum bierze aktywny udział w zarządzaniu Konsorcjum. Z tego tytułu D... ponosi koszty związane z podejmowanymi czynnościami w ramach współzarządzania Konsorcjum. W związku ze świadczonymi usługami D... obciąża Konsorcjum należnym mu wynagrodzeniem i dokumentuje tę usługę fakturą VAT (transakcja nr 4).

Z przedstawionych powyżej rozliczeń w ramach Konsorcjum wynika, iż kosztami Konsorcjum są m.in.:

* wynagrodzenie należne podwykonawcom za wykonane prace, w tym wynagrodzenie dla podwykonawców zewnętrznych jak również dla P... oraz D... występujących w roli podwykonawców;

* wynagrodzenie Lidera z tytułu zarządzania konsorcjum;

* inne koszty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Konsorcjum i wykonania Kontraktu (w tym wynagrodzenie należne D... od Konsorcjum) (dalej; Koszty Konsorcjum).

Z kolei przychodem Konsorcjum jest przede wszystkim wynagrodzenie od Zamawiającego z tytułu Kontraktu (dalej: Przychody Konsorcjum).

Na podstawie postanowień Umowy Konsorcjum Lider, prowadzący rozliczenia Konsorcjum, dokonuje okresowo podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Strony. Podział ten odbywa się w drodze technicznych rozliczeń księgowych, w wyniku których poniesione przez Konsorcjum Koszty Konsorcjum i uzyskane Przychody Konsorcjum są wprowadzone do ksiąg rachunkowych D... w wysokości odpowiadającej jego udziałowi w Konsorcjum. W rezultacie w księgach każdej ze Stron rozpoznane zostają Koszty i Przychody Konsorcjum w wysokości odpowiadającej udziałowi każdej ze Stron w Konsorcjum. W wyniku dokonywanych rozliczeń, nie dochodzi natomiast do fizycznego przepływu środków finansowych z rachunku bankowego Konsorcjum na rachunki bankowe Stron (transakcja nr 5). Dodatkowo, efektem technicznych rozliczeń dokonywanych przez Lidera jest podział zysku / straty realizowanej na Kontrakcie, który nie pociąga za sobą rzeczywistych przepływów finansowych.

Po zakończeniu Kontraktu (jeśli Strony nie postanowią inaczej), środki pieniężne na rachunku bankowym Konsorcjum, stanowiące zysk z jego wykonania są dzielone przez Lidera pomiędzy Strony proporcjonalnie do posiadanych przez nie udziałów w Konsorcjum i są przelewane na rachunki bankowe Stron. W przypadku poniesienia straty Strony są zobowiązane do pokrycia braków finansowych na rachunku bankowym Konsorcjum poprzez przekazanie odpowiedniej kwoty, proporcjonalnie do posiadanych w Konsorcjum Udziałów (transakcja nr 6).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska, zgodnie z którym:

1.

Techniczne rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywane w trakcie realizacji Kontraktu odpowiadające udziałowi Stron w Konsorcjum (transakcja nr 5), a także wypłat środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) na rachunku bankowym Konsorcjum / przelanie przez Strony środków pieniężnych na rachunek bankowy Konsorcjum, w przypadku poniesienia straty (transakcja nr 6), nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 - dalej: ustawa o VAT).

2.

Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu, w szczególności w związku z wykonywaniem prac w roli podwykonawcy (transakcja nr 1) jak i strony Konsorcjum biorącej udział w zarządzaniu Konsorcjum (transakcja nr 4).

3.

Przekazanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Lidera i przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z realizacją Kontraktu przez Konsorcjum (transakcja nr 3) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że w zakresie rozliczeń wynikających z Konsorcjum, równolegle z wnioskiem do Ministra Finansów o interpretację przepisów podatkowych wystąpił Lider Konsorcjum - P... S.A.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia realizowane w ramach Umowy Konsorcjum pomiędzy Liderem a Wnioskodawcą (tj. podział Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywany na bieżąco - transakcja nr 5 oraz wypłata środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) / pokrycie straty finansowej poniesionej w związku z realizacją Kontraktu przez Strony Konsorcjum - transakcja nr 6) nie stanowią świadczenia usług ani dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym powinny być traktowane jako czynności nieopodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT). Świadczeniem usług natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie Wnioskodawcy, podział Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywany na bieżąco oraz wypłata środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) / pokrycie straty finansowej poniesionej w związku z realizacją Kontraktu przez Strony Konsorcjum nie stanowią ani dostawy towarów ani świadczenia usług na gruncie przepisów o VAT.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Lider odpowiedzialny jest za prawidłowe wykonanie prac w ramach Kontraktu z Zamawiającym. W związku z powyższym Lider gromadzi wszystkie koszty związane z realizacją Kontraktu, w tym koszty od podwykonawców oraz wystawia fakturę VAT na Zamawiającego. Zgodnie z Umową Konsorcjum Lider jest zobligowany do podziału Kosztów i Przychodów Konsorcjum pomiędzy Strony Konsorcjum zgodnie z udziałem poszczególnych konsorcjantów w Konsorcjum. Tym samym, w trakcie realizacji Kontraktu, na bieżąco, Lider dokonuje podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum (zgodnie z proporcją ustaloną w Umowie Konsorcjum) i jednocześnie dokonuje ich technicznego przeniesienia na Wnioskodawcę (np. za pomocą noty księgowej). Techniczne rozliczenia nie powodują natomiast każdorazowo przepływu środków pieniężnych (takowe nastąpi dopiero po zakończeniu Kontraktu, chyba, że Strony postanowią inaczej) poprzez przelanie środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum na rachunki bankowe Stron / przelaniu środków pieniężnych przez Strony na rachunek bankowy Konsorcjum w przypadku poniesienia straty na realizacji Kontraktu).

Należy podkreślić, iż okresowe rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum, są jedynie technicznym przeniesieniem części Kosztów i Przychodów Konsorcjum. Również przepływ środków pieniężnych pomiędzy rachunkami bankowymi Konsorcjum i Stron Konsorcjum realizowany po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) ma jedynie charakter technicznego podziału środków finansowych będących w posiadaniu Konsorcjum. Zarówno Wnioskodawca jak i Lider nie wykonują żadnych wzajemnych czynności, którym mogłyby zostać przypisane techniczne okresowe rozliczenia w ramach Konsorcjum. Techniczne okresowe rozliczenia pomiędzy Stronami w ramach Konsorcjum nie stanowią zatem wynagrodzenia za wzajemne świadczenia lecz jedynie techniczną czynność (rozliczenie) dokonywaną pomiędzy Stronami. W szczególności w ramach okresowych rozliczeń pomiędzy Stronami Konsorcjum nie będzie dochodziło do odsprzedaży nabytych przez Lidera towarów i usług od podwykonawców, a przeniesienie części Przychodów Konsorcjum nie będzie stanowiło wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę jakichkolwiek usług na rzecz Lidera / Konsorcjum (w odróżnieniu od prac wykonywanych na rzecz Konsorcjum przez D... działającego w charakterze podwykonawcy, które zostaną zafakturowane na Lidera).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane okresowo rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Stronami jak i ostateczny przepływ środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) / pokrycie straty finansowej w związku z realizacja Kontraktu przez Strony Konsorcjum nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podatek VAT jest z założenia podatkiem nakładanym na konsumpcję towarów i usług, co oznacza, iż zakresem jego opodatkowania mogą być objęte tylko takie transakcje, w których występuje możliwe do skonsumowania świadczenie wzajemne (dostawa towarów / świadczenie usług). Tym samym, nie można uznać za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, czynności, w ramach których nie ma możliwości zidentyfikowania takiego świadczenia.

W analizowanym przypadku, w ramach wzajemnych rozliczeń w Konsorcjum brak jest jakiegokolwiek świadczenia pomiędzy Stronami Konsorcjum, w szczególności dostawy towarów lub świadczenia usług. Tym samym rozliczenia dokonywane przez członków Konsorcjum z tytułu Przychodów i Kosztów Konsorcjum stanowią czynności czysto techniczne niepodlegające opodatkowaniu VAT. Analogicznie, po zakończeniu realizacji Kontraktu podział pozostałych środków finansowych Konsorcjum pomiędzy Stronami / pokrycie braków finansowych Konsorcjum przez Strony nie jest związany z żadnym wzajemnym świadczeniem i tym samym nie powinien podlegać opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w licznych interpretacjach przepisów podatkowych:

* interpretacja z dnia 22 stycznia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP2/443-1649/08-2/AS);

* interpretacja z dnia 23 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP3/443-292/10-2/MPe);

* interpretacja z dnia 16 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-334/10-3/AI).

Ad. 2

Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu, w szczególności w związku z wykonywaniem prac w roli podwykonawcy (transakcja nr 1) jak i strony Konsorcjum biorącej udział w zarządzaniu Konsorcjum (transakcja nr 4).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W konsekwencji, podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych przez niego, jest wymóg, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz by podatnik posiadał fakturę VAT dokumentującą tę transakcję.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywa towary oraz usługi. W szczególności D... nabywa towary i usługi wykorzystywane przez niego do wykonywania prac, jak podwykonawca Konsorcjum oraz towary i usługi wykorzystywane przez niego do czynności związanych z zarządzaniem Konsorcjum. W związku z tym Wnioskodawca wykazuje podatek naliczony.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi są wykorzystywane do realizacji usług jako podwykonawcy jak również usług związanych z zarządzaniem Konsorcjum. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawca oraz usługi zarządzania Konsorcjum podlegają opodatkowaniu VAT. Z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Konsorcjum jako podwykonawca (transakcja nr 1) oraz z tytułu usług zarządzania Konsorcjum Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na Lidera (transakcja nr 4).

W świetle powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług od dostawców i podwykonawców, które są wykorzystane do świadczenia usług podwykonawczych oraz zarządczych na rzecz Konsorcjum.

Ad. 3

Przekazanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Lidera i przeznaczonych na pokrycie wydatków Konsorcjum związanych z realizacją Kontraktu (transakcja nr 3) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT). Świadczeniem usług natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie Wnioskodawcy przekazywane w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" środki pieniężne, nie stanowią wynagrodzenia ani za dostawy towarów ani za świadczenie usług dokonywane na rzecz Lidera. Jak bowiem Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu do pytania nr 3 wzajemne rozliczenia dokonywane pomiędzy członkami Konsorcjum nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT i tym samym pozostają poza zakresem tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podkreślenie zasługuje również fakt, iż obowiązek przekazania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" zasadniczo wynika z Umowy Konsorcjum, która reguluje zobowiązania Stron w celu zrealizowania wspólnego przedsięwzięcia, w tym finansowania działalności Konsorcjum. "Wezwania do zapłaty" dokonuje Lider, który zgodnie z Umową Konsorcjum, jest podmiotem upoważnionym do działania w imieniu Konsorcjum (w tym zarządzania finansami Konsorcjum). Po stronie Lidera nie występuje żadna inna podstawa (np. wykonane na rzecz Wnioskodawcy świadczenie) do żądania dokonania wpłaty środków na prowadzone przez niego konto Konsorcjum.

Reasumując, przekazanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty", przeznaczonych na pokrycie wydatków Konsorcjum związanych z realizacją Kontraktu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (transakcja nr 3).

Prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 marca 2010 r., (sygn. IPPP1/443-105/10-2/AW), w której organ uznał, iż "Przekazując środki pieniężne na wspólny rachunek bankowy P dokonuje jedynie technicznej operacji o charakterze wewnętrznym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania rozliczeń przychodów i kosztów oraz przekazania środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" w ramach zawartej umowy konsorcjum oraz za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją kontraktu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Instytucja konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz. Co do zasady, konsorcja nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników konsorcjum, stwierdzić należy iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków konsorcjum jest odrębnym podatnikiem. Podatnikiem nie jest samo konsorcjum. Dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotem, na rzecz którego konsorcjum świadczy usługę stosować ogólne zasady w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego. Pozostali uczestnicy konsorcjum świadczący usługi na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prawa hiszpańskiego, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych za pośrednictwem oddziału. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegający obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku inwestycji znacznych rozmiarów, w celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z ich przeprowadzeniem, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, D... zawiera umowy konsorcjum z innymi podmiotami.

W celu realizacji kontraktów na wykonanie zadań inwestycyjnych (dalej: Kontrakt) D... zawarł i zamierza zawierać w przyszłości z Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych "P... " S.A. (dalej: P... lub Lider) umowy dotyczące wspólnego przedsięwzięcia (dalej: Umowa Konsorcjum). Tym samym D... oraz P... (dalej: Strony Konsorcjum) tworzą konsorcjum (dalej: Konsorcjum), działające w oparciu o określony model wewnętrznych rozliczeń i relacji. P... jest podmiotem prawa polskiego, prowadzącym działalność w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych.

W celu zapewnienia prawidłowej działalności Konsorcjum, Strony Konsorcjum powołują organy zarządzające Konsorcjum, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele P... jak i D.... Dodatkowo, Strony Konsorcjum zobowiązane są do finansowania prac prowadzonych w ramach Konsorcjum proporcjonalnie do posiadanych udziałów w Konsorcjum. Stosownie do postanowień Umowy Konsorcjum P... zostaje wyznaczona na lidera Konsorcjum odpowiedzialnego za kierowanie i kontrolowanie wykonania Kontraktu z Zamawiającym oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem. Dodatkowo, na podstawie Umowy Konsorcjum, Lider zobowiązany jest do otwarcia i prowadzenia rachunku bankowego dedykowanego do obsługi Konsorcjum, jak również do prowadzenia rozliczeń Konsorcjum.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Kontraktu Konsorcjum każdorazowo ponosi szereg wydatków, których zasadnicza część wiąże się z wykonaniem prac budowlanych w ramach Kontraktu. W związku z ustaleniami Stron Konsorcjum, to Lider ponosi odpowiedzialność za kierowanie i nadzorowanie wykonania Kontraktu oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem.

W tym celu Lider nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców.

Na podstawie postanowień Umowy Konsorcjum Lider, prowadzący rozliczenia Konsorcjum, dokonuje okresowo podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Strony. Podział ten odbywa się w drodze technicznych rozliczeń księgowych, w wyniku których poniesione przez Konsorcjum Koszty Konsorcjum i uzyskane Przychody Konsorcjum są wprowadzone do ksiąg rachunkowych D... w wysokości odpowiadającej jego udziałowi w Konsorcjum. W rezultacie w księgach każdej ze Stron rozpoznane zostają Koszty i Przychody Konsorcjum w wysokości odpowiadającej udziałowi każdej ze Stron w Konsorcjum. W wyniku dokonywanych rozliczeń, nie dochodzi natomiast do fizycznego przepływu środków finansowych z rachunku bankowego Konsorcjum na rachunki bankowe Stron (transakcja nr 5). Dodatkowo, efektem technicznych rozliczeń dokonywanych przez Lidera jest podział zysku / straty realizowanej na Kontrakcie, który nie pociąga za sobą rzeczywistych przepływów finansowych.

Po zakończeniu Kontraktu (jeśli Strony nie postanowią inaczej), środki pieniężne na rachunku bankowym Konsorcjum, stanowiące zysk z jego wykonania są dzielone przez Lidera pomiędzy Strony proporcjonalnie do posiadanych przez nie udziałów w Konsorcjum i są przelewane na rachunki bankowe Stron. W przypadku poniesienia straty Strony są zobowiązane do pokrycia braków finansowych na rachunku bankowym Konsorcjum poprzez przekazanie odpowiedniej kwoty, proporcjonalnie do posiadanych w Konsorcjum Udziałów (transakcja nr 6).

Przedstawiony opis sprawy oraz zapisy umowy dotyczące wzajemnych rozliczeń Stron Kontraktu wskazują, że Lider Konsorcjum nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców. Wprawdzie podstawowym celem ustanowienia Konsorcjum jest wspólna realizacja usług inżynieryjno-budowlanych, jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest konsorcjum, lecz każda ze stron będzie działać w powyższym zakresie jako samodzielny i niezależny przedsiębiorca. Podatnikiem podatku jest zatem Spółka, w związku z tym ciąży na niej obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec tego, wynikające z postanowień umownych Konsorcjum zachowanie Spółki stanowi, określone w art. 8 ust. 1 ustawy, odpłatne świadczenie usług na rzecz Konsorcjum reprezentowane przez Lidera Konsorcjum podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rozliczenia zarówno przychodów i kosztów między członków konsorcjum w stosunku do ich udziału dokonywane przez Lidera, stanowią bowiem wynagrodzenie za świadczone usługi i dostawę towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wymagają wystawiania faktur VAT. W związku z tym nie można zgodzić się ze Spółką, że rozliczenia przychodów i kosztów Konsorcjum dokonywane w trakcie realizacji Kontraktu odpowiadające udziałowi Stron w Konsorcjum, a także wypłaty środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu na rachunku bankowym Konsorcjum / przelanie przez Strony środków pieniężnych na rachunek bankowy Konsorcjum, w przypadku poniesienia straty, nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec tego Spółka ma obowiązek opodatkowania i udokumentowania fakturą VAT każdego odpłatnego świadczenia wykonywanego na rzecz konsorcjum reprezentowanego przez Lidera, w tym również takiego, za które otrzymuje wynagrodzenie w związku z wykonywanymi rozliczeniami kosztów i przychodów oraz wypłat środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy uznać stanowisko Spółki w tym zakresie (pytanie nr 1) za nieprawidłowe.

Jeszcze raz należy wspomnieć, iż w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

W myśl art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jak stanowi art. 19 ust. 4 cyt. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Nadmienić należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, że opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast treść art. 29 ust. 2 cyt. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż wynagrodzenie z tytułu Kontraktu jest wypłacane przez Zamawiającego dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów prac, w celu pokrycia wydatków związanych z rozpoczęciem realizacji Kontraktu w ramach Konsorcjum, Strony ustanawiają fundusz początkowy, który jest pokrywany w proporcji do przysługujących Stronom udziałów w Konsorcjum. Środki wpłacane są przez Strony na konto bankowe Konsorcjum. W trakcie realizacji Kontraktu, w zależności od potrzeb finansowych Konsorcjum, Strony mogą otrzymywać tzw. wezwania do wpłaty (ang. cash-call). Środki uzyskane z tego tytułu, są wykorzystywane przez Konsorcjum dla potrzeb dalszej realizacji prac (transakcja nr 3).

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy, iż w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę przekazanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Lidera i przeznaczony na pokrycie wydatków związanych z realizacją Kontraktu, wskazuje na to, iż wpłaty te winny być traktowane jako zaliczki mieszczące się w dyspozycji art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług i, jako takie, powinny być dokumentowane przez Lidera fakturami VAT "zaliczkowymi". Zatem przekazanie środków pieniężnych jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać również za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120, art. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy zostaną spełnione określone przesłanki, tj. podmiot dokonujący odliczenia podatku działa w charakterze podatnika podatku VAT oraz nabywane towary i usługi, w związku z którymi występuje podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, powinien wiązać się z działalnością opodatkowaną spółki. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że zgodnie z ustaleniami pomiędzy Stronami, w charakterze podwykonawcy odpowiedzialnego za wykonanie części prac wynikających z Kontraktu z Zamawiającym może występować:

* P...,

* D... (transakcja nr 1).

W przypadku transakcji 1, D..., podobnie jak inni zewnętrzni podwykonawcy, obciąża Lidera wynagrodzeniem za świadczone usługi na rzecz Konsorcjum poprzez wystawienie faktury VAT. Jednocześnie, zgodnie z Umową Konsorcjum, D... jako członek Konsorcjum bierze aktywny udział w zarządzaniu Konsorcjum. Z tego tytułu D... ponosi koszty związane z podejmowanymi czynnościami w ramach współzarządzania Konsorcjum. W związku ze świadczonymi usługami D... obciąża Konsorcjum należnym mu wynagrodzeniem i dokumentuje tę usługę fakturą VAT (transakcja nr 4).

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu, w szczególności w związku z wykonywaniem prac w roli podwykonawcy (transakcja nr 1) jak i strony Konsorcjum biorącej udział w zarządzaniu Konsorcjum (transakcja nr 4).

W związku z ty stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że powołane przez Stronę interpretacje indywidualne są jednymi z wielu rozstrzygnięć w tym przedmiocie. Zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego wynikające z art. 14a Ordynacji podatkowej dokonuje się w odniesieniu do utrwalonej praktyki organów podatkowych mającej odniesienie od całego katalogu wydanych interpretacji w tym zakresie. Wobec tego należy wziąć pod uwagę liczne inne rozstrzygnięcia dotyczące rozliczeń pomiędzy członkami konsorcjum, np. PT8/033/9/MQR/11/806, PT8/033/8/MQR/11/806, PT8/033/10/MQR/11/806.

Ponadto zauważyć należy, że Minister Finansów działając na podstawie art. 14e Ordynacji z urzędu może dokonać zmiany wydanej interpretacji ogólnej lub indywidualnej, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zadanego problemu na gruncie ustawy o rachunkowości a dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach czynności wynikających z zawartej umowy Konsorcjum przez Wnioskodawcę jako Strony Konsorcjum. W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo - mając na uwadze treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu: "minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)" - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych Stron Umowy Konsorcjum, w tym Lidera.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl