IPPP1/443-1654/11-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1654/11-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 23 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od opłat eksploatacyjnych za użytkowanie miejsc postojowych w garażu podziemnym budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od opłat eksploatacyjnych za użytkowanie miejsc postojowych w garażu podziemnym budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa przez cały okres swego istnienia prowadzi działalność inwestycyjną. W swych zasobach posiada budynki mieszkalne, garaże wolnostojące, budynki mieszkalne z garażami usytuowanymi na dolnej kondygnacji budynku, budynki mieszkalne z halami garażowymi z miejscami postojowymi. W przeważającej części, dostawa zarówno lokali mieszkalnych, garaży czy miejsc postojowych w wielostanowiskowych halach garażowych miała miejsce przed wejściem w życie Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a więc zgodnie z wówczas obowiązującymi przepisami nie podlegała podatkowi VAT. Członkowie Spółdzielni otrzymywali spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz garażu lub miejsca postojowego znajdującego się w hali garażowej. Od wejścia w życie Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia aktem notarialnym ustanowiła prawo własności do lokali mieszkalnych, garaży oraz miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym. Art. 42 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zobowiązuje spółdzielnie do określenia przedmiotu odrębnej własności lokalu w danej nieruchomości na podstawie uchwały Zarządu. W uchwałach tych garaże traktowane są jako odrębny lokal, jeśli umowa na budowę tego garażu była zawarta odrębnie, jeśli natomiast umowa obejmowała dostawę lokalu mieszkalnego wraz z garażem (bez rozgraniczania wysokości wymaganych wkładów budowlanych na lokal mieszkalny i garaż) to garaż traktowany jest jako miejsce przynależne. W przypadku miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych określany jest udział danego miejsca postojowego w części wspólnej nieruchomości, jaką stanowi hala garażowa. Przepisy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią o opłatach eksploatacyjnych pobieranych przez Spółdzielnię. Od maja 2004 r. Spółdzielnia obciąża właścicieli garaży, właścicieli miejsc postojowych czyli posiadających udział w hali garażowej, członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do garażu oraz miejsca postojowego, opłatami eksploatacyjnymi opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, a od stycznia 2011 r. 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku od towarów i usług winna mieć zastosowanie przy opłatach eksploatacyjnych za garaże i miejsca postojowe w wielostanowiskowym garażu, zajmowanych na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa oraz garaże stanowiące własność wyodrębnioną bądź udział w garażu wielostanowiskowym z prawem do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego, jeśli podpisanie umowy o budowę lokalu mieszkalnego było ściśle związane z wymogiem równoczesnego podpisania umowy o budowę garażu lub miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 pkt 11 Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnił z podatku czynności wykonywane na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, właścicieli lokali mieszkalnych będących członkami Spółdzielni oraz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W Spółdzielni, członkowie i właściciele lokali mieszkalnych posiadają spółdzielcze własnościowe prawo do garaży, miejsc postojowych bądź udział w hali garażowej z prawem wyłącznego korzystania, tak więc czynności na pokrycie, których pobierane są opłaty eksploatacyjne, wykonywane są na rzecz osób wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 11 Ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto art. 4 u.s.m. mówiąc o obowiązku pokrywania kosztów eksploatacji przez członków i właścicieli lokali, nie precyzuje rodzaju tych lokali. Zarówno pojedynczy garaż jak i garaż wielostanowiskowy, jest w tym rozumieniu odrębnym lokalem, z tym, że hala garażowa stanowi współwłasność kilkunastu członków Spółdzielni. Zdaniem Wnioskodawcy, do opłaty eksploatacyjnej dla garaży i miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych, winna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 7%, a od stycznia 2011 r. 8%. Dostawa tych garaży i miejsc postojowych w większości przypadków nie była opodatkowana podatkiem VAT. Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie można stosować stawki podstawowej 22% i 23% jeżeli to członkowie posiadający spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właściciele lokali mieszkalnych są jednocześnie posiadaczami spółdzielczego prawa do garażu, miejsca postojowego lub mają współwłasność w garażu wielostanowiskowym. Ponadto decyzje o warunkach zabudowy wydane przez Urząd Dzielnicy - Wydz. Architektury, narzucały Spółdzielni współczynnik liczby miejsc postojowych do liczby wszystkich lokali w danej inwestycji i najczęściej wynosił on 1,3. Wobec powyższego członkowie zmuszeni byli do pokrycia kosztów budowy lokalu mieszkalnego oraz garażu lub miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym. Nie mogli podpisać umowy na budowę lokalu mieszkalnego bez podpisania umowy na budowę garażu bądź miejsca postojowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% oraz stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy, czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Ponadto, z przepisu § 13 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Powołany powyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż:

* członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (ust. 1),

* członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (ust. 2),

* właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (ust. 4),

* członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią (ust. 5).

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

W zakresie rodzaju czynności, za które spółdzielnia pobiera opłaty, ustawa odsyła do art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Ogólnie formułując rodzaje opłat można stwierdzić, że są one związane z pokryciem wydatków na eksploatację i utrzymanie nieruchomości w częściach przypadających na poszczególne lokale, a także stanowiących mienie spółdzielni, wydatki dotyczące zobowiązań spółdzielni, wpłaty na fundusz remontowy, a ponadto dotyczą działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez spółdzielnię. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego. Stąd też, zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy zaś czynności związanych z lokalami użytkowymi.

W tej sytuacji konieczne jest określenie pojęcia lokalu mieszkalnego. Przy czym należy zwrócić uwagę, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze, nie wskazują definicji "lokal mieszkalny" i "pomieszczenie przynależne". W związku z tym koniecznym jest użycie definicji zawartej w prawie spółdzielczym. W myśl art. 2 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy o własności lokali, przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Natomiast w myśl ust. 4 powyższego artykułu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w § 3 pkt 14 określa lokal użytkowy jako pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Przedstawiona powyżej analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów, a także art. 2 ust. 1 i art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, oraz art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali, prowadzi do wniosku, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych oraz osób niebędących członkami, jeżeli pobierane przez te spółdzielnie opłaty dotyczą samodzielnych lokali mieszkalnych (wraz z pomieszczeniami pomocniczymi). Nie korzystają z tego zwolnienia czynności spółdzielni, za które pobierane są opłaty związane z lokalami użytkowymi bądź garażami, czy też miejscami postojowymi, choćby stanowiły one część składową lokalu mieszkalnego.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia w swych zasobach posiada budynki mieszkalne, garaże wolnostojące, budynki mieszkalne z garażami usytuowanymi na dolnej kondygnacji budynku, budynki mieszkalne z halami garażowymi z miejscami postojowymi.

Od maja 2004 r. Spółdzielnia obciąża właścicieli garaży, właścicieli miejsc postojowych czyli posiadających udział w hali garażowej, członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do garażu oraz miejsca postojowego, opłatami eksploatacyjnymi opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, a od stycznia 2011 r. 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, jaka stawka podatku od towarów i usług winna mieć zastosowanie przy opłatach eksploatacyjnych za garaże i miejsca postojowe w wielostanowiskowym garażu, zajmowanych na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa oraz garaże stanowiące własność wyodrębnioną bądź udział w garażu wielostanowiskowym z prawem do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego, jeśli podpisanie umowy o budowę lokalu mieszkalnego było ściśle związane z wymogiem równoczesnego podpisania umowy o budowę garażu lub miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym.

Mając na uwadze powyższe, pobierane opłaty eksploatacyjne na pokrycie kosztów utrzymania garaży i miejsc postojowych w wielostanowiskowym garażu, zajmowanych na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa oraz garaży stanowiących własność wyodrębnioną bądź udział w garażu wielostanowiskowym z prawem do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, to jest do 31 stycznia 2010 r. w wysokości 22%, a od dnia 1 stycznia 2011 r. - 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Bez znaczenia w ww. sprawie jest fakt, iż podpisanie umowy o budowę lokalu mieszkalnego było ściśle związane z wymogiem równoczesnego podpisania umowy o budowę garażu lub miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym. Jak wskazano powyżej, zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy tylko i wyłącznie opłat za lokale mieszkalne. Nie obejmuje zatem lokali użytkowych jak i garaży czy miejsc postojowych.Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl