IPPP1/443-1652/11-2/AW - Stawka VAT dla sprzedaży brykietu kominkowego opałowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1652/11-2/AW Stawka VAT dla sprzedaży brykietu kominkowego opałowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży drewna kominkowo - opałowego i brykietu kominkowego z drewna. Na potrzeby wskazanej produkcji Wnioskodawca nabywa drewno z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na podstawie faktury VAT ze stawką podatku od towarów i usług 23%. Zarówno drewno kominkowo - opałowe, jak i brykiet kominkowy opałowy produkowane są przez Wnioskodawcę z nabytego w ten sposób tego samego surowca.

Wziąwszy pod uwagę ten sam skład surowcowy (tj. z drewna nabytego we wskazany wyżej sposób) obu produkowanych przez Wnioskodawcę produktów, tj. drewna kominkowo - opałowego i brykietu kominkowego opałowego, oraz jednakowe przeznaczenie obu produktów jako materiał opałowy, Wnioskodawca przy sprzedaży kwalifikuje oba produkty według symbolu 02.20.14.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy brykiet kominkowy opałowy produkowany z surowca w postaci drewna nabytego od Polskiego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe opodatkowany jest 8% stawką podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy

Brykiet kominkowy opałowy produkowany z drewna pochodzącego z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe winien być opodatkowany 8% stawką podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIEm stanowiska Wnioskodawcy jest obowiązujące brzmienie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w świetle którego dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 tej ustawy, w tym dla towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 02.20.14.0, stawka podatku wynosi 7%. Zgodnie zaś z art. 146a pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Ponadto, zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%.

Pod poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.20.14.0 "drewno opałowe".

W objaśnieniach do załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca kupuje w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe drewno, które sprzedawca dokumentuje fakturą VAT ze stawką 23% podatku VAT. Następnie z nabytego surowica produkuje drewno kominkowo - opałowe oraz brykiet kominkowy opałowy. Oba produkowane przez Wnioskodawcę produkty mają jednakowe przeznaczenie tj. jako materiał opałowy, oraz wyprodukowane są z tego samego surowca - drewna nabytego od wskazanego wyżej sprzedawcy. Wnioskodawca klasyfikuje oba produkty pod symbolem PKWiU 02.20.14.0.

Wątpliwości Spółki odnoszą się do stawki podatku VAT dla brykietu kominkowego opałowego.

W tym miejscy należy wskazać, iż z objaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika, iż PKWiU 2008 została oparta na następujących klasyfikacjach i nomenklaturach międzynarodowych:

* Nomenclature statistique des Activités économiques dans la Communauté Européene (NACE), Rev. 2 (Nomenklatura statystyczna działalności gospodarczych we Wspólnocie Europejskiej),

* Classification of Products by Activity (CPA), wersja 2008 (Klasyfikacja Produktów wg Działalności),

* Combined Nomenclature (CN), obowiązująca w roku 2007 r. (Nomenklatura Scalona)

jak również Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007).

W celu maksymalnego zharmonizowania międzynarodowych klasyfikacji wyrobów na potrzeby statystyki produkcji z wcześniej opracowanymi międzynarodowymi klasyfikacjami towarów na potrzeby handlu zagranicznego - przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się jako "blokami konstrukcyjnymi" pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN). Z tych względów, w PKWiU 2008 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU 2008 odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ich symbole podano w kolumnie 3 schematu klasyfikacji. Obok grupowania PKWiU 02.02.14.0 "Drewno opałowe" wpisany jest kod CN o numerze 4401 10 00. Zgodnie z załącznikiem nr I do rozporządzenia Rady EWG Nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z dnia 7 września 1987 r., str. 1 i n.), który zawiera wykaz obowiązujących kodów CN, symbol CN 4401 10 00 obejmuje drewno opałowe w postaci kłód, szczap, gałęzi, wiązek chrustu lub podobnych postaci, natomiast brykiet z drewna został wpisany do innego kodu CN - 4401 30 - trociny, drewno odpadowe i ścinki drewniane nawet aglomerowane w kłody, brykiety, granulki lub podobne formy. Zatem analizując powyższe zapisy należy uznać, iż brykiet kominkowy opałowy produkowany z drewna nie zawiera się w klasyfikacji obejmującej drewno opałowe PKWiU 02.20.14.0.

Mając na względzie powołane przepisy prawa, że wskazać należy, iż dla sprzedawanego brykietu kominkowego opałowego, nie znajdzie zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%. Zatem do sprzedaży ww. towaru Wnioskodawca winien zastosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl