IPPP1/443-1648/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1648/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków surowców powstałych w procesie produkcji oraz czyszczenia instalacji produkcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków surowców powstałych w procesie produkcji oraz czyszczenia instalacji produkcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Axx XXX Sp. z o.o. planuje rozpoczęcie działalności m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży farb, lakierów oraz impregnatów. W procesie produkcji niektórych wyrobów, Spółka będzie wykorzystywała m.in. następujące surowce: Ksylen klasyfikowany do kodu CN 2707 30 90 oraz Solvesso 100 klasyfikowany do kodu CN 2707 50 90 (dalej:,"Surowce"). Ksylen będzie wykorzystywany również w procesie czyszczenia instalacji produkcyjnej.

Spółka planuje nabywanie ww. surowców ze składu podatkowego na terytorium kraju, korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie, odpowiednio § 14 ust. 1 pkt 3 lit. c) oraz § 14 ust. 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm., zwane dalej "Rozporządzeniem w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ubytki surowców powstające w procesie produkcji wyrobów gotowych oraz podczas czyszczenia instalacji produkcyjnej podlegać będą akcyzie na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm., zwana dalej "Ustawą o podatku akcyzowym").

Zdaniem Wnioskodawcy:

W omawianym zdarzeniu przyszłym:

* ubytki surowców powstające w procesie produkcji wyrobów gotowych oraz podczas czyszczenia instalacji produkcyjnej nie będą podlegać akcyzie na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji

* Spółka nie będzie zobowiązana do wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o określenie norm dopuszczalnych ubytków i niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W pierwszej kolejności, Spółka wskazuje, że wyroby akcyzowe, jakimi są Ksylen i Solvesso, klasyfikowane odpowiednio do kodów CN 2707 30 90 oraz CN 2707 50 90 podlegają zwolnieniu od akcyzy na podstawie § 14 ust. 1 pkt 3 lit. c) i d) rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pod warunkiem, że są one używane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

Zwolnienie to przysługuje, zgodnie z § 14 ust. 2 i 3 cytowanego rozporządzenia, podmiotowi dokonującemu sprzedaży tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju:

* uprawnionemu nabywcy, który wykorzystuje je do celów objętych zwolnieniem i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem (w omawianym zdarzeniu przyszłym - Spółce), lub

* podmiotowi, który dokonuje odsprzedaży tych wyrów uprawnionemu nabywcy, o którym mowa powyżej.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią § 14 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, powyższego zwolnienia nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w procesie produkcji, magazynowania przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednakże, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do ewentualnych ubytków i niedoborów powstałych w fabryce Spółki.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z wykładnią systemową cytowanego przepisu, opodatkowanie akcyzą ubytków i niedoborów ma zastosowanie tylko do tych wyrobów akcyzowych, które są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nie można bowiem opodatkować akcyzą ubytków lub niedoborów tych wyrobów akcyzowych, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał na wcześniejszym etapie obrotu. Prowadziłoby to bowiem do podwójnego opodatkowania akcyzą tych samych towarów, co byłoby sprzeczne z zasadą jednofazowości tego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że opodatkowanie ubytków i niedoborów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z § 14 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego odnosi się wyłącznie do tych wyrobów akcyzowych wymienionych w § 14 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, w stosunku do których procedura zawieszenia poboru akcyzy nie została jeszcze zakończona.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 24m rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w stosunku do wyrobów objętych zwolnieniem z akcyzy na postawie § 14 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, procedura zawieszenia poboru akcyzy ulega zakończeniu:

* z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy (w omawianym zdarzeniu przyszłym do Spółki), lub

* w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów, w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu dokonującego ich odsprzedaży, o którym mowa w § 14 ust. 2a pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

A zatem, w stosunku do surowców dostarczonych do Spółki nie będzie miała zastosowania procedura zawieszania akcyzy, gdyż zgodnie z cytowanym wyżej § 24m pkt 1 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, w stosunku tych surowców, procedura ta będzie zakończona w chwili wyprowadzenia ich ze składu podatkowego sprzedawcy.

Z powyższego wynika zatem, że ubytki i niedobory wyrobów, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, które podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z § 14 ust. 5 cytowanego wyżej rozporządzenia to ubytki i niedobory powstające:

* u sprzedającego - w trakcie magazynowania i załadunku;

* u podmiotu, o którym mowa w § 14 ust. 2a pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (pośrednika) - w trakcie transportu i rozładunku.

W konsekwencji, w omawianym zdarzeniu przyszłym, ubytki lub niedobory surowców powstałe po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego sprzedawcy (w tym również po ich dostarczeniu do Spółki) nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż procedura zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych surowców zostanie zakończona na wcześniejszym etapie obrotu.

Za takim stwierdzeniem przemawia również treść art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten stanowi, że w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego (w opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym ten obowiązek nie będzie się przekształcał w zobowiązanie podatkowe, gdyż podatnikowi tego podatku będzie przysługiwało zwolnienie od akcyzy na podstawie § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień). W konsekwencji, skoro w stosunku do surowców nabywanych przez Spółkę obowiązek podatkowy w akcyzie będzie powstawał z tytułu ich wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to nie może on powstać po raz kolejny z tytułu ubytków lub niedoborów w Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy - zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 3 - właściwy naczelnik urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika:

1.

normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie czynności, o których mowa w ust. 1, w wysokości nie wyższej niż określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6,

2.

dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku ich zużycia do wytwarzania innych wyrobów.

W myśl art. 5 ust. 4 ustawy - właściwy naczelnik urzędu celnego ustalając normy dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalne normy zużycia, o których mowa w ust. 3 uwzględnia:

1.

rodzaj produkowanych wyrobów;

2.

specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, o których mowa w ust. 1;

3.

technologię produkcji wyrobów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza w procesie produkcji niektórych wyrobów wykorzystywać m.in. następujące surowce: Ksylen klasyfikowany do kodu CN 2707 30 90 oraz Solvesso 100 klasyfikowany do kodu CN 2707 50 90. Ksylen będzie wykorzystywany również w procesie czyszczenia instalacji produkcyjnej.

Przedmiotowe surowce są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, wymienionymi odpowiednio w poz. 7, pkt 3 i 4 załącznika nr 2 (Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) do ustawy.

Spółka zamierza nabywać przedmiotowe wyroby ze składu podatkowego na terytorium kraju, korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 14 ust. 1 pkt 3 lit. c) i d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych:

3)

z olejów i innych produktów destylacji smoły węglowej w wysokiej temperaturze; paku i koksu pakowego, wyłącznie:

c)

ksylole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.3 oraz ksylole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.4 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 30,

d)

mieszaniny węglowodorów aromatycznych pozostałe, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-40.3 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 50.

Jak słusznie zauważa Spółka, opodatkowanie akcyzą ubytków i niedoborów ma zastosowanie tylko do tych wyrobów akcyzowych, które są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i w stosunku do których procedura zawieszenia poboru akcyzy nie została jeszcze zakończona.

Zgodnie z § 24m pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) - w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w § 14 ust. 2a pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,

* przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 14 ust. 2-4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zatem w przedmiotowym przypadku obrót tymi wyrobami ma charakter obrotu wyrobami dopuszczonymi do konsumpcji z zastosowanym zwolnieniem od akcyzy na określone cele.

Uwzględniając powyższe, Spółka nie ma obowiązku, na podstawie ww. przepisu art. 5 ust. 2-4 ustawy, występować do właściwego naczelnika urzędu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm tych ubytków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl