IPPP1-443-164/10-4/AS - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie nie obejmującym obrotu nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-164/10-4/AS Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie nie obejmującym obrotu nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 listopada 2008 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość niezabudowaną położoną w W. przy ul. A. od współwłaścicieli, z których 4 posiadało udziały o łącznej wartości 651,2 tys. PLN jako osoby fizyczne, zaś jeden - posiadający udziały o wartości 1098,8 tys. PLN jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami.

Z tego powodu, na podstawie interpretacji podatkowej, wydanej w trybie wniosku o indywidualną interpretację, Wnioskodawca dokonał zakupu wymienionych nieruchomości częściowo za cenę bez podatku VAT, zaś od współwłaściciela prowadzącego działalność gospodarczą za cenę powiększoną o VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, iż dla przedmiotowych nieruchomości nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Z wypisu ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, wynika między innymi, że przedmiotowe nieruchomości zostały położone w obszarze, określonym jako tereny produkcyjno-usługowe w obszarze rozwojowym, dla których ustala się priorytet dla lokalizowania funkcji produkcyjnych i usługowych, magazynowych, baz i składów, a także parków technicznych oraz centrów kongresowo-wystawienniczych.

Opisana nieruchomość została zakupiona przez Wnioskodawcę - jako osobę fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, z przeznaczeniem do wykorzystania na prowadzenie na wymienionych nieruchomościach działalności gospodarczej. Obecnie, sytuacja firmy uległa zmianie i nieruchomość stała się zbyteczna dla prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawione zdarzenie przyszłe, polegające na sprzedaży nieruchomości przez Wnioskodawcę jako przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie nie obejmującym obrotu nieruchomościami, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

W opinii Wnioskodawcy, powinien dokonać sprzedaży nieruchomości za cenę obejmującą podatek od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której zakresie nie mieści się obrót nieruchomościami. Zainteresowany dokonał zakupu nieruchomości niezabudowanej z jednoznacznym zamiarem prowadzenia na niej działalności gospodarczej. Działki zostały zakupione od współwłaścicieli, przy czym jednym ze współwłaścicieli był przedsiębiorca trudniący się obrotem nieruchomościami. Z tego powodu część ceny zakupu była powiększona o podatek od towarów i usług. Obecnie sytuacja firmy uległa zmianie i nieruchomość stała się zbyteczna dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawiony wyżej art. 15 ust. 2 ustawy uznaje za podatników również podmioty, które mimo, że czynność wykonały jednorazowo - działały z zamiarem i w okolicznościach określonych przez ustawę za działalność gospodarczą.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności oraz przepisy prawa obowiązujące w tym zakresie należy stwierdzić, że przedmiotowa dostawa gruntu wypełnia dyspozycje przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15., tj. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie jest przy tym istotne dla celów opodatkowania VAT, czy dana działalność - w tym wypadku obrót nieruchomościami - została wpisana jako przedmiot działalności przedsiębiorcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż dla przedmiotowych nieruchomości nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Z wypisu ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego wynika między innymi, że przedmiotowe nieruchomości zostały położone na obszarze, określonym jako tereny produkcyjno-usługowe w obszarze rozwojowym, dla których ustala się priorytet dla lokalizowania funkcji produkcyjnych i usługowych, magazynowych, baz i składów, a także parków technicznych oraz centrów kongresowo-wystawienniczych.

Zatem przedmiotowy grunt, jako teren przeznaczony pod zabudowę, nie będzie korzystał ze zwolnienia.

Reasumując sprzedaż przedmiotowego gruntu nabytego w celu prowadzenia działalności gospodarczej należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 w związku z art. 15 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stawką właściwą podatku będzie w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podstawowa, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl