IPPP1/443-1631/08-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1631/08-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pxx XXX S.A. przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2008 r., na wezwanie z dnia 20 października 2008 r., znak IPPP1/443-1631/08-2/GD (doręczone w dniu 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz dokumentowania usług transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz dokumentowania usług transportu międzynarodowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 listopada 2008 r., na wezwanie z dnia 20 października 2008 r., znak IPPP1/443-1631/08-2/GD (doręczone w dniu 23 października 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pxx XXX S.A. (dalej: "Pxx XXX" lub "Spółka") jest przewoźnikiem ładunków w transporcie kolejowym krajowym i międzynarodowym. Spółka świadczy m.in. usługi transportowe, polegające na przewozie importowanych towarów przybyłych do kraju z terytorium państwa trzeciego. Pxx XXX S.A. świadczy na rzecz bezpośredniego importera (dalej: "kontrahenta") usługi przewozu towarów w relacji Federacja Rosyjska - Rzeczpospolita Polska. Przedmiotowe usługi świadczone są na podstawie listu przewozowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej SMGS oraz zawartych z bezpośrednim importerem umów w konkretnych (ustalonych w umowach) relacjach. Ponieważ w momencie wystawienia faktury VAT, jak również w terminie powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług Spółka posiada jedynie list przewozowy kolejowy SMGS stosowany w komunikacji międzynarodowej, nie posiada natomiast dokumentu potwierdzonego przez urząd celny (kopii dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu), z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, Spółka wystawia faktury VAT na bezpośredniego importera z zastosowaniem podstawowej stawki podatkowej w wysokości 22 %.

Kontrahent spółki wezwał do zaniechania "bezprawnego" naliczania 22 % stawki VAT z tytułu przewoźnego twierdząc, iż z dokumentów przewozowych (listu przewozowego w komunikacji międzynarodowej) wynika, że usługi świadczone przez Pxx XXX S.A. objęte są stawką 0 % VAT jako usługi transportu międzynarodowego. I ponadto kontrahent poinformował Pxx XXX S.A., iż odprawa celna towarów transportowanych odbywa się w trybie uproszczonym, co powoduje, iż dostarczenie na czas dokumentu SAD byłoby niemożliwe. Jednocześnie zaznaczył, że nie może przedstawić wymaganych dokumentów odprawy celnej SAD (z których wynika fakt wliczenia usługi transportowej do podstawy opodatkowania) albowiem zawierają one informacje stanowiące tajemnicę handlową i "puszczenie" ich do dalszego obiegu stanowiłoby rażące naruszenie tajemnicy handlowej i uzasadnionych interesów gospodarczych kontrahent zwrócił się z prośbą do Pxx XXX S.A. o możliwość dostarczania zamiast dokumentów odprawy celnej SAD - oświadczenia agenta celnego ze naliczył i pobrał on podatek od wartości przewożonego towaru oraz od kwoty należności z tytułu usługi transportowej wliczonej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT od importu towarów uzasadniając, iż w myśl art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT dokumentem, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest jedynie dokument odprawy celnej SAD ale również oświadczenie potwierdzone przez agenta celnego oświadczenie o wliczeniu wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów według wzoru kontrahenta, Pxx XXX S.A. przekazuje jako załącznik do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka ma prawo do zastosowania obniżonej do 0 % stawki podatku VAT- w stosunku do usługi transportowej wykonywanej przez Spółkę na odcinku krajowym - w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego związanej z importem towarów w przypadku posiadania kolejowego listu przewozowego SMGS stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej i oświadczenia podpisanego przez agenta celnego, iż naliczył i pobrał on podatek od wartości przewożonego towaru oraz od kwoty należności z tytułu usługi transportowej wliczonej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT od importu towarów według wzoru dołączonego do niniejszego wniosku.

2.

Czy w przypadku świadczenia przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego przedstawionej w stanie faktycznym dokumentami uprawniającymi do zastosowania obniżonej do 0 % stawki podatku VAT oprócz dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 Spółka musi posiadać kopię dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu czy też może to być inny dokument - prosimy o wskazanie jaki.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1 Zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - (dalej: "ustawy o VAT"), przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Podstawę opodatkowania z tytułu importu towarów, określą art. 29 ust. 13 -16 ustawy o VAT.

Sposób ustalenia tej podstawy jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju procedury celnej, którą przywóz towarów zostaje objęty.

Zasadą jest, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14 (w imporcie towarów), obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wliczą się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 ww. ustawy należy rozumieć:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytoriumkraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ww. ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Powyższe przepisy zobowiązują zatem podatnika do posiadania oprócz listu przewozowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej, także dokumentów potwierdzonych przez urząd celny, z których będzie wynikało, że wartość świadczonych usług została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, a także że towary, które były przedmiotem importu nie zostały zwolnione od podatku.

Dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, iż wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 i art. 83 ust. 5 pkt 2 oraz, że towar nie został zwolniony od podatku, zdaniem Spółki - jest kopia dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu, który może nie zawierać danych objętych tajemnicą handlową ale powinien wykazywać elementy, które określają: podstawę opodatkowania, importera, towary sprowadzane z kraju trzeciego oraz zastosowane wobec nich stawki lub zwolnienia.

Zdaniem Pxx XXX S.A. oświadczenie agenta celnego nie jest dokumentem uprawniającym Spółkę do stosowania stawki 0 %. Pxx XXX S.A. stoi na stanowisku, iż w momencie dokumentowania fakturą VAT świadczonej usługi przewozu na rzecz kontrahenta, Spółka posiadając tylko list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej SMGS ale nie posiadając kopii dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu, z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi przewozu do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju, postępuje prawidłowo stosując podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22 %. Skorygowanie rozliczenia w przypadku otrzymania w terminie późniejszym dokumentu celnego lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu jest dopuszczalne na ogólnych zasadach w oparciu o przepisy § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Ad. 2 Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 ww. ustawy należy rozumieć:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytoriumkraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ww. ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śród lądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Powyższe przepisy zobowiązują zatem podatnika do posiadania oprócz listu przewozowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej, także dokumentów potwierdzonych przez urząd celny, z których będzie wynikało, że wartość świadczonych usług została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, a także że towary, które były przedmiotem importu nie zostały zwolnione od podatku.

Zdaniem Spółki dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, iż wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 i art. 83 ust. 5 pkt 2 oraz, że towar nie został zwolniony od podatku, jest kopia dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu, który może nie zawierać danych objętych tajemnicą handlową, ale powinien wykazywać elementy, które określają: podstawę opodatkowania, importera, towary sprowadzane z kraju trzeciego oraz zastosowane wobec nich stawki lub zwolnienia.

W związku z powyższym, w przypadku gdy w momencie wystawienia faktury VAT, jak również w terminie powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia przedmiotowych usług (tj. usług transportu międzynarodowego związanych z importem towarów) Spółka posiada list przewozowy kolejowy SMGS stosowany w komunikacji międzynarodowej, oraz dokument potwierdzony przez urząd celny tj. kopię dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu, (z którego wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania godnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku) - Spółka uznaje, iż posiada niezbędną dokumentację uprawniającą do zastosowania obniżonej do 0 % stawki podatku VAT w stosunku do usług transportowych wykonywanych przez Spółkę na odcinku krajowym. Ponadto Pxx XXX S.A. stoi na stanowisku, że jeżeli w momencie dokumentowania fakturą VAT świadczonej usługi przewozu na rzecz Kontrahenta, Spółka posiadając tylko list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej SMGS ale nie posiadając kopii dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu, z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi przewozu do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju, postępuje prawidłowo stosując podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22 %.

Zdaniem Spółki w przypadku świadczenia przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego, przedstawionej w stanie faktycznym (tj. usługi transportu międzynarodowego związanej z importem towarów), dokumentami uprawniającymi do zastosowania obniżonej do 0 % stawki podatku VAT, w stosunku do usług transportowych wykonywanych przez Spółkę na odcinku krajowym, oprócz dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1, jest także kopia dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu; (z których wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, należy rozumieć w myśl art. 83. ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie stanu faktycznego Spółka świadczy usługi transportowe, polegające na przewozie importowanych towarów przybyłych do kraju z terytorium państwa trzeciego. Pxx XXX S.A. świadczy na rzecz bezpośredniego importera usługi przewozu towarów w relacji Federacja Rosyjska - Rzeczpospolita Polska. Przedmiotowe usługi świadczone są przez Spółkę na podstawie listu przewozowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej SMGS oraz zawartych z bezpośrednim importerem umów w konkretnych (ustalonych w umowach) relacjach. W momencie wystawienia faktury VAT, jak również w terminie powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług Spółka posiada jedynie list przewozowy kolejowy SMGS stosowany w komunikacji międzynarodowej, nie posiada natomiast dokumentu potwierdzonego przez urząd celny (kopii dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu), z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Uwzględniając powyższe w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z usługą transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług). Przedmiotowa usługa świadczona jest na rzecz bezpośredniego importera towarów.

Przez import towarów zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Podstawę opodatkowania w imporcie towarów określa się zgodnie z art. 29 ust. 13-16 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Reasumując podmiot, który świadczy usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, może zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem posiadania dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że:

Ad. 1 Z uwagi na to, że Spółka w chwili wystawienia faktury (powstania obowiązku podatkowego) nie będzie posiadała dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (nie jest spełniony warunek określony w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) - nie ma prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Oświadczenie agenta celnego nie jest dokumentem uprawniającym Spółkę do stosowania stawki 0%. W sytuacji otrzymania kompletu dokumentów, Spółka będzie mogła dokonać korekty wystawionych faktur na ogólnych zasadach określonych w § 16 oraz § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Ad. 2 W przypadku usługi międzynarodowego transportu towarów dotyczącej towarów importowanych dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług są dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oświadczenie agenta celnego nie jest dokumentem uprawniającym Spółkę do stosowania stawki 0%, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl