IPPP1-443-161/08-5/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-161/08-5/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat od posiadaczy koni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat od posiadaczy koni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek Hodowców społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217), nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 133. poz. 921), Związek został upoważniony przez Ministra właściwego ds. rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni ośmiu ras. Dla poddawanych ocenie wartości użytkowej koni, zgodnie z art. 13, ust. 1, pkt 1 cytowanej ustawy prowadzi się księgi. Na podstawie art. 17 cyt. ustawy, Związek w drodze decyzji administracyjnej został uznany przez ministra właściwego ds. rolnictwa do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni.

Na podstawie art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.), Związek został upoważniony do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2). Zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej, prowadzeniem ksiąg koni hodowlanych oraz prowadzeniem rejestru koniowatych Związek wykonuje na terenie całego kraju przy pomocy swoich organizacji członkowskich, tzn. Okręgowych/Wojewódzkich Związków, działających na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Ze związkami tymi Związek podpisuje stosowne umowy i upoważnienia.

Za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej pobierane jest od posiadaczy koni wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Za wykonywanie czynności związanych z wpisem koni do ksiąg hodowlanych pobierane są opłaty, zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, w wysokości nie przekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 243, poz. 1789)

Za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem rejestrów koniowatych pobierane są opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu, i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. Nr 132, poz. 917).

Do zadań związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej i administrowaniem księgami koni hodowlanych Związek otrzymuje dotację na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446).

Jednocześnie chcemy dodać, że Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskiwane dochody w całości przeznacza na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Związek składa zapytanie czy prawidłowo uznaje za obrót opodatkowany podatkiem VAT, opłaty od posiadaczy koni pobierane w związku z prowadzeniem działalności opisanych we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle wymienionych wyżej przepisów, na podstawie których prowadzi określone działalności, należy uznać, że w tych określonych przepisami prawa działalności Związek występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (minister właściwy ds. rolnictwa). Tym samym Związek uważa, że w zakresie działań wykonywanych na podstawie ustaw, bądź przepisów wykonawczych do ustaw, Związek jest objęty regulacją przepisu art. 15, ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Wprawdzie art. 15, ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług precyzuje, że organy oraz urzędy je obsługujące są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, jednak w przedstawionym przez Związek przypadku sytuacja taka nie występuje, gdyż według Związek czynnością, o których mowa mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a pobieranie opłaty za te czynności są faktycznie daniną publiczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347, poz. 1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Związek jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r. Nr 27, poz. 132 z późn. zm.) Związek może prowadzić działalność gospodarczą której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.) ocenę wartości użytkowej lub hodowlanej zwierząt oraz zadania związane z prowadzeniem tej oceny może wykonywać wyłącznie związek hodowców lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. I tak na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie powierzenia związkom hodowców i innym podmiotom upoważnionym do prowadzenia ksiąg zwierząt hodowlanych zadań w zakresie oceny wartości użytkowej lub hodowlanej zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1706 z późn. zm.) powierzono Związkowi w Warszawie prowadzenie oceny wartości użytkowej zwierząt oraz inne zadania związane z prowadzeniem tej oceny w zakresie oceny koni ośmiu wymienionych ras. Za prowadzenie oceny wartości użytkowej Związek pobiera wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy o organizacji i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Z kolei na podstawie art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.) Związek prowadzi rejestry koniowatych hodowlanych oraz rejestry pozostałych koniowatych a także na podstawie art. 17 ust. 1 księgi koniowatych po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji administracyjnej. Za prowadzenie tych rejestrów i ksiąg Związek podbiera opłaty określone w rozporządzeniach:

* Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. z 2007 r. Nr 132, poz. 917),

* Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonywanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. z 2007 r. Nr 250, poz. 1876).

Wnioskodawca w treści wniosku zaznacza, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskane dochody przeznacza w całości na działalność statutową.

Analiza stanu faktycznego wskazuje, iż Związek w Warszawie realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały one powołane w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy stwierdzić, że Związek jako jednostka organizacyjna wykonująca zadania określone w ustawach oraz przepisach wykonawczych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa dokonuje oceny wartości użytkowej koni ośmiu ras, prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras, prowadzenia rejestru koniowatych - za co pobiera opłaty - nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie (z wyłączeniem jednakże czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych).

Zatem, opłaty pobierane od posiadaczy koni w związku z podejmowaniem czynności nałożonych przepisami prawa nie stanowią obrotu opodatkowanego. Obrotem opodatkowanym będą wyłącznie podejmowane przez Związek czynności wynikające z umów cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl