IPPP1/443-1608/11-4/IGo - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1608/11-4/IGo Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka A. Sp. z o.o. (Wnioskodawca) podpisała umowę o realizację szkoleń informatycznych ze spółką F. Sp. z o.o., która realizuje projekt szkoleniowy pod nazwą "Szkolenia dla wielkopolskich mikro-i małych przedsiębiorstw z zakresu Microsoft Windows Server Solutions" na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach poddziałania 8.1.1 POKL. Szkolenia oferowane w ramach powyższej umowy są finansowane w 100% ze środków publicznych przyznanych przez Województwo. Wnioskodawca jest więc de facto podwykonawcą beneficjenta dofinansowania realizującym usługi szkoleniowe na potrzeby wspomnianego projektu. Projekt szkoleniowy ma być realizowany do 28 lutego 2013 r. W celu sprawnego wywiązania się z przyjętych na siebie obowiązków i fachowego przeprowadzenia szkoleń w liczbie 111 dla 1110 uczestników, określonej w umowie, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne ze specjalistami - podwykonawcami szkoleń informatycznych, którzy w ramach umowy z Wnioskodawcą zobowiązują się do udostępnienia Wnioskodawcy na wyłączność posiadanych certyfikatów zawodowych i zezwalają na ich wykorzystanie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności.

W piśmie uzupełniającym z dnia 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca podaje, iż podręczniki do autoryzowanych szkoleń MS (Microsoft) mogą kupować wyłącznie ośrodki szkoleniowe i są materiałami dostępnymi na potrzeby prowadzonego szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w tym zapewnienie sali, sprzętu, trenera, książek, materiałów biurowych itp. na potrzeby projektu winno być objęte stawką VAT 23%, czy też będzie korzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT.

2.

Czy usługi szkoleniowe świadczone w ramach powyższego projektu na rzecz Wnioskodawcy przez podwykonawców będących podatnikami VAT będą również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29.

Zdaniem Wnioskodawcy szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 w brzmieniu:

"Zwalnia się od podatku (od towarów i usług)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

Wobec braku definicji usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w przepisach polskiej ustawy o VAT, można posłużyć się definicją zawartą w przepisach rozporządzenia unijnego, które mogą być stosowane bezpośrednio w Polsce. W myśl art. 14 rozporządzenia Rady WE Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Czas trwania szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia dla tego celu. Powołując się na powyższą definicję prawa unijnego, należy uznać, że szkolenia informatyczne organizowane przez Wnioskodawcę są usługami szkolenia zawodowego, ponieważ wiedza informatyczna pozostaje w dzisiejszych czasach w związku z niemal każdym zawodem i wykorzystywana jest w każdej branży.

W tej sytuacji, usługi związane ze szkoleniami zarówno świadczone przez Wnioskodawcę (zapewnienie sali, sprzętu, trenera, książek, materiałów biurowych), jak jego podwykonawców, będących podatnikami VAT, będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Odnosząc się do wyżej cytowanych przepisów wskazać należy, iż zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz usługi kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "środków publicznych". W związku z tym dla celów określenia zakresu tego pojęcia, należy posługiwać się uregulowaniami zawartymi w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w myśl których środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę o realizację szkoleń informatycznych ze spółką F. Sp. z o.o., która realizuje projekt szkoleniowy pod nazwą "Szkolenia dla wielkopolskich mikro-i małych przedsiębiorstw z zakresu Microsoft Windows Server Solutions" na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w P... w ramach poddziałania 8.1.1 PO KL. Szkolenia oferowane w ramach powyższej umowy są finansowane w 100% ze środków publicznych przyznanych przez Województwo Wielkopolskie. Wnioskodawca jest więc de facto podwykonawcą beneficjenta dofinansowania realizującym usługi szkoleniowe na potrzeby wspomnianego projektu.

Dla objęcia świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń oraz innych usług ściśle związanych z tymi szkoleniami zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, konieczne jest uznanie przedmiotowych usług za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz stwierdzenie, iż przedmiotowe usługi szkoleniowe są w całości finansowane ze środków publicznych.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazują, iż Wnioskodawca realizując przedmiotowe usługi szkoleniowe w zakresie informatyki bez wątpienia świadczy usługi nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, tak więc są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych bowiem w 100% są finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym samym spełniona jest druga przesłanka uprawniająca do zastosowania zwolnienia względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż względem świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń informatycznych na rzecz beneficjenta dofinansowania znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, bowiem przedmiotowe szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Wskazane powyżej zwolnienie obejmuje również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami. Z wniosku wynika bowiem, iż usługi szkoleniowe oferowane przez Wnioskodawcę, w ramach których organizowane będą szkolenia, są usługami kompleksowymi, na które składają się również świadczenia takie jak zapewnienie sali, sprzętu, książek, materiałów biurowych itp.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe takie jak zapewnieni sali, sprzętu, trenera, książek, materiałów biurowych itp. - są ściśle związane lub wręcz są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w całości ze środków publicznych - należy stwierdzić, iż te świadczenia dodatkowe również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pytania drugiego z wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl