IPPP1/443-1607/08-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1607/08-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie 18 sierpnia 2008 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 26 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. (dalej "Spółka" lub "A") jest dystrybutorem piwa i wina.

Spółka w ramach swojej działalności sprzedaje towary do sieci supermarketów i hurtowni na terenie całego kraju.

W chwili obecnej większość klientów sieciowych wymaga od A fakturowania sprzedaży towarów w formie elektronicznej. Niektóre supermarkety uzależniają dalszą współpracę ze Spółką od wdrożenia ewidencjonowania sprzedaży poprzez e-faktury, albo zamierzają nakładać na Spółkę opłaty za przesyłanie faktur w formie papierowej.

W ramach współpracy z powyższymi Firmami wystawianie faktur elektronicznych odbywać się będzie w systemie EDI (§ 4 pkt 2 rozporządzenia) bez wprowadzania podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 1 rozporządzenia.

Jednak nie wszystkie sieci oczekujące przesyłania faktur sprzedaży w formie elektronicznej są w stanie przyjmować faktury korygujące w formie elektronicznej.

Spółka uzyskała informację od kontrahentów, że istnieją przeszkody techniczne w systemie niektórych klientów, które uniemożliwiają przesyłanie elektronicznie faktur korygujących i sieci te proponują wysyłanie korekt w formie papierowej do faktur sprzedaży przesłanych w formie elektronicznej do chwili wyeliminowania przeszkód technicznych systemu.

Zintegrowane systemy informatyczne niektórych klientów sieciowych nie są w chwili obecnej przystosowane do przyjmowania faktur korygujących przy pomocy systemu EDI, ponieważ komunikat dotyczący faktury korygującej zawiera dwa razy więcej danych niż informacja związana z przesyłaniem faktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest w przedstawionym stanie faktycznym wystawianie faktur korygujących w formie papierowej, do faktur sprzedaży wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, do faktur sprzedaży wystawianych elektronicznie nie można wstawiać faktur korygujących w formie papierowej.

W sytuacji, gdy przeszkody powstałe w systemach kontrahentów uniemożliwiają wystawianie i przesłanie e-korekty, niemożliwe jest wdrożenie elektronicznego przesyłania tylko faktur sprzedaży.

W art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, ustawodawca wprowadził możliwość wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, szczegółowe zasady zostały określone w rozporządzeniu. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w § 5 pkt 1, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Jednocześnie w § 5 pkt 2 Minister Finansów wprowadził zastrzeżenie, że w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie faktur korygujących i duplikatów faktur w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Spółka stoi na stanowisku, że trwałych przeszkód wynikających z systemów informatycznych kontrahenta, nie można uznać za przeszkody, o których mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia.

Podkreślić należy, że przeszkody te nie wynikają z braku funkcjonalności systemów przesyłania danych. Obecnie na rynku wielu klientów sieciowych, ma możliwość odbioru faktur korygujących w wersji elektronicznej.

Zgodzić się należy z wcześniejszymi interpretacjami wydawanymi przez Naczelników Urzędów Skarbowych, które uznawały, że istnieje możliwość wystawienia faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych elektronicznie. Stanowisko takie zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Jednak zarówno interpretacje jak i wyrok, odnosiły się do innego stanu faktycznego. W chwili interpretowania przez te organy przepisów, nie istniał jeszcze standard komunikatu w systemie EDI.

Obecnie nie można już powoływać się na fakt braku istniejącego standardu komunikatu EDI, ponieważ ta funkcjonalność została już wprowadzona. Niedostosowanie systemu informatycznego klienta, nie jest przeszkodą techniczną, lecz wynika z opóźnienia kontrahenta we wdrażaniu istniejących już standardów, lub braku integralności systemów stosowanych przez niektóre sieci z istniejącym już na rynku komunikatem.

Wdrożenie na rynku funkcjonalności przesyłania faktur korygujących za pomocą EDI przesądza, że przeszkodą techniczną, o której mowa w rozporządzeniu, jest obecnie np. chwilowa awaria systemu, a nie celowe wystawianie faktur korygujących w formie papierowej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości wystawiania faktur korygujących w formie papierowej, jeśli faktury pierwotne są dokumentami elektronicznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1.

konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2.

potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3.

konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4.

stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

W związku z powyższym, w § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - zwanego dalej rozporządzeniem, zostały określone:

1.

sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej

2.

zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną.

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury (...).

Natomiast w myśl § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Zgodnie zaś z § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Należy zatem zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wskazane bariery techniczne, tj. nieprzystosowanie zintegrowanych systemów informatycznych klientów do przyjmowania faktur korygujących przy pomocy systemu EDI, nie spełniają przesłanek przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Użyte w § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia słowo "dokument" w liczbie pojedynczej jednoznacznie wskazuje, że wystawianie faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawionych w formie elektronicznej powinno mieć charakter incydentalny. Postępowanie takie dopuszczalne jest np. w przypadku awarii komputera, serwera, systemu lub innej czasowej przeszkody technicznej. Niedopuszczalne jest natomiast przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Zatem, skoro kontrahenci Spółki nie są przygotowani do przyjmowania faktur korygujących w formie elektronicznej, należy odstąpić od tej zasady i wystawiać faktury pierwotne i faktury je korygujące w formie papierowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl