IPPP1-443-1606/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1606/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej, niezabudowanej, działki o numerze ewidencyjnym 194/4 położonej we wsi....

W momencie zakupu tej nieruchomości, tj. 4 czerwca 2003 r., wypis z rejestru gruntów określał tę nieruchomość jako "tereny rolne zabudowane", jednak faktycznie nieruchomość nie była zabudowana.

W dniu 29 stycznia 2004 r. na wniosek Spółki Wójt Gminy....wydał decyzję nr 01/2004 o warunkach zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości ustalając "następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu nieruchomości nr ewid. 194/4 położonej wieś..... dla inwestycji polegającej na budowie budynku magazynowego, dystrybucyjnego pasze dla zwierząt, bez produkcji oraz utwardzeniu placu manewrowego" określił również rodzaj inwestycji jako "zabudowa usługowa".

Wójt Gminy... w uzasadnieniu decyzji napisał m.in. "Wydanie decyzji jest możliwe, ponieważ zostały spełnione warunki art. 61 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4 teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze ponieważ objęty jest zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowego planu, który utracił moc na podstawie art. 67 o zagospodarowaniu przestrzennym".

Spółka do dnia dzisiejszego nie zabudowała działki, nieruchomość pozostaje niezabudowana. Nieruchomość położona jest na terenie nieobjętym obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego.

Według aktualnego wypisu z rejestru gruntów działka nr 194/4 określana jest nadal jako "tereny rolne zabudowane".

Spółka w dniu 18 sierpnia 2008 r. zobowiązała się zawrzeć umowę sprzedaży, na mocy której sprzeda opisywaną nieruchomość w stanie wolnym od obciążeń za ustaloną w umowie cenę. Umowa przedwstępna została zawarta w formie aktu notarialnego. Strona występująca w umowie jako "Kupujący" określiła w zawartej umowie, poprzez oświadczenie, przeznaczenie gruntu po dokonaniu zakupu.

Kupujący oświadcza, że " nabycia opisanej nieruchomości dokona w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez niego pod nazwą i na cele wykonywania tej działalności gospodarczej".

Ponadto w zawartej umowie strony postanawiają, że "niniejsza przedwstępna umowa sprzedaży zawierana jest pod warunkiem rozwiązującym, że w terminie do dnia 30 listopada 2008 r. (trzydziestego listopada dwa tysiące ósmego roku), Kupujący nie uzyska ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali przemysłowej o parametrach określonych przez Kupującego."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

* Czy sprzedaż niezabudowanej nieruchomości, o której mowa w opisie dla zdarzenia przyszłego, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niezabudowanej nieruchomości, działki o numerze ewidencyjnym 194/4 położonej we wsi..., której właścicielem jest spółka, nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Nieruchomość, której dotyczy pytanie, ma charakter terenu niezabudowanego, a zgodnie z aktualnym wypisem z rejestru gruntów jest terenem rolnym, a więc nie jest terenem budowlanym.

Spełnia więc w tym zakresie warunki dla zwolnienia od VAT. Pozostaje do spełnienia warunek braku przeznaczenia pod zabudowę, którego naszym zdaniem teren nie spełnia. Nieruchomość położona jest na terenie nieobjętym obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Jednak w uzasadnieniu decyzji wydanej przez Wójta Gminy... ustalającej warunki zabudowy powołano się na art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717), co świadczy o istnieniu zgody na przeznaczenie gruntu na cele nierolnicze w związku z objęciem zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowego planu, który utracił moc na podstawie art. 67 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415 z późn. zm.).

Ważność decyzji Wójta Gminy... ustalającej warunki zabudowy wygasa w drodze decyzji organu, który ją wydał, w przypadkach określonych w decyzji, tj. w przypadku gdy inny wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę lub gdy z dniem wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jest sprzeczna z jego ustaleniami. Stąd wniosek, że decyzja wydana na wniosek Spółki przez Wójta Gminy... o warunkach zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości jest nadal ważna, a nieruchomość przeznaczona pod zabudowę. Inną przesłanką, uznania nieruchomości za przeznaczoną pod zabudowę są zamierzenia jej zagospodarowania pod budowę hali przemysłowej, do wykorzystania w działalności gospodarczej przez Kupującego, zadeklarowane w umowie przedwstępnej. Skoro bowiem na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia "terenu przeznaczonego pod zabudowę" można przyjąć, że zadeklarowanie takiego przeznaczenia, o ile jego zrealizowanie jest zgodne z obowiązującym prawem oraz możliwe do wykonania, stanowić może określenie przeznaczenia terenu na potrzeby wykonywania ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy ma być grunt niezabudowany, nieobjęty obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dla przedmiotowego gruntu na wniosek Strony Wójt Gminy wydał decyzję o warunkach jego zabudowy.

Zatem w świetle tak przedstawionej sprawy, należy stwierdzić iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, bowiem pomimo, że w tej chwili jest to teren niezabudowany, ale wydana decyzja potwierdza, że przedmiotowy grunt jest terenem przeznaczonym pod zabudowę.

W związku z powyższym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - nie ma zastosowania.

Natomiast należy zwrócić uwagę, iż przedwstępna umowa zawarta z przyszłym nabywcą przedmiotowej nieruchomości, w której kupujący oświadczył, iż posłuży ona działalności gospodarczej nie jest warunkiem determinującym jej przeznaczenie, lecz może być jedynie jednym z warunków uzupełniających jej charakter.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl