IPPP1-443-1581/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1581/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania badawczego pt. "Badanie zespołu......" wykonywanego przez Instytut w ramach realizacji projektu badawczego zamawianego pt. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania badawczego pt. "Badanie zespołu...." wykonywanego przez Instytut w ramach realizacji projektu badawczego zamawianego pt. ".....".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut X prowadzi działalność naukowo-badawczą, między innymi realizuje zadanie badawcze pt. "Badanie zespołu....." na podstawie umowy nr.....z dnia....2005 r. w ramach projektu badawczego zamawianego nr.... pt. "....". Przystąpienie do realizacji zadania badawczego odbyło się w następujący sposób. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) ogłosiło konkurs na realizację projektów badawczych w określonych dziedzinach nauki. Jednostki naukowe (w tym Instytut X) zainteresowane badaniami określonymi w ogłoszeniu złożyły oferty w ramach konkursu. Oferta Instytutu na wykonanie wyodrębnionej części projektu badawczego została złożona do Instytutu XY w..... MNiSW po dokonaniu oceny zgłoszonych ofert wydało decyzję nr K.... z dnia....11.2005 r. (załącznik nr 1), w której wyznaczyło: Instytut XY w..... na jednostkę kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego oraz prof. dr hab........ na kierownika projektu badawczego zamawianego. W decyzji wymienione zostały również nazwy zadań badawczych objęte projektem. Jednostce kierującej przyznano kwotę na realizację projektu badawczego zamawianego. Warunkiem finansowania projektu przez MNiSW było zawarcie na podstawie wymienionej decyzji umowy (załącznik nr 2) przez jednostkę kierującą wykonaniem całego projektu zamawianego. W dalszej kolejności jednostka koordynująca projektem zawarła umowy z jednostkami wykonującymi zadania badawcze wymienione w harmonogramie projektu - plan zadań, stanowiącego załącznik nr 1 do umowy nr K.... o wykonanie projektu badawczego zamawianego. Środki finansowe na realizację projektu zgodnie z decyzją otrzymuje jednostka kierująca, która dalej przekazuje jednostkom współrealizującym projekt do wysokości określonej w decyzji i umowach zawartych na jej podstawie. Przedstawiając powyżej mechanizm przystąpienia do realizacji projektu zamawianego Instytut X wyjaśnia, że jednostka kierująca realizacją projektu badawczego zamawianego (Instytut XY w.....) na podstawie decyzji MNiSW nr K.... z dnia.....11.2005 r. oraz umowy nr K.... z dnia.....12.2005 r. zawarła z Instytutem X umowę nr PBZ-....z dnia.....12.2005 r. (załącznik nr 3) na wykonanie zadań badawczych objętych ofertą złożoną przez Instytut. Środki na realizację projektu przekazywane są przez jednostkę kierującą w formie zaliczek. Zgodnie z zawartą umową warunkiem przekazania kolejnej zaliczki jest przyjęcie przez jednostkę kierującą "rozliczenia nie mniej niż 80% poprzedniej zaliczki i wg zadań wymienionych w załączniku nr 1 do umowy, na podstawie złożonych faktur". Instytut X zobowiązany jest również składać jednostce kierującej roczne raporty z wykonania zadań wraz z rozliczeniem finansowym oraz raport końcowy po zakończeniu projektu. Przesyłane przez Instytut X raporty są częścią składową sprawozdań z realizacji projektu przekazywanych przez jednostkę kierującą do MNiSW.

Zgodnie z zawartą umową prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Instytutowi X. Przychody uzyskane przy realizacji projektu jako korzyści uboczne przysługują Instytutowi X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Instytut X wnosi o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług zadań badawczych realizowanych w ramach projektu badawczego zamawianego na podstawie decyzji MNiSW nr K.... z dnia....11.2005 r. i umowy nr PBZ-....

Zdaniem wnioskodawcy prace badawcze wykonywane w ramach umowy nr PBZ-......, dla których jednostką kierującą jest Instytut XY w..... nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy brak jest również przesłanki zawartej w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, nie występuje bowiem w tym przypadku podmiot zewnętrzny będący odbiorcą wyników uzyskanych przy realizacji projektu. Instytut X jest jednym z realizatorów, współwykonawcą zadań badawczych objętych projektem. Prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi przy realizacji zadań przysługują wyłącznie Instytutowi X. Jednostka wyznaczona przez MNiSW do kierowania projektem nie jest odbiorcą tych wyników, z zastrzeżeniem, prawa do przekazania wyników uzyskanych przy realizacji zadań zawartych w raportach z realizacji zadań. Instytut XY w..... nie kupuje od Instytutu X wyników badań wykonanych w ramach projektu badawczego zamawianego, żąda jedynie raportów rocznych i raportu końcowego z realizacji zadań. Wyniki badań będą stanowiły własność Instytutu X i będą mogły być przedmiotem dalszych badań podjętych przez Instytut X. W ocenie Instytutu X, w przypadku umowy zawartej przez Instytut X z jednostką kierującą w związku z realizacją zadań badawczych objętych ofertą wymienioną w decyzji MNiSW, uzasadnione jest uznanie czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opisanym stanie faktycznym nie następuje świadczenie przez Instytut X usług na rzecz Instytutu XY w..... w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Instytut XY w..... nie zleca Instytutowi X wykonania usługi, a jedynie finansuje zadania badawcze, którego wyniki pozostają w dyspozycji Instytutu X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może zostać dokonane na podstawie analizy zawartych umów cywilnoprawnych.

Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługi badawcze są realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego zamawianego nr..... pt. "...." wykonując zadanie badawcze pt. "Badanie zespołu...." na podstawie umowy nr PBZ-.... z dnia....12.2005 r. zawartej z Instytutem XY w.... Projekt badawczy finansowany jest przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zgodnie z zawartą umową prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Instytutowi X. Przychody uzyskane przy realizacji projektu jako korzyści uboczne przysługują Instytutowi X.

A zatem, w przedstawionej sprawie Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt, wyniki prac badawczych nie będą stanowiły własności Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ani jednostki wyznaczonej do kierowania projektem. Podmioty te nie będą zarządzały prawami do wykorzystania wyników tych prac, nie będą tym samym występowały w charakterze odbiorców usług. Wyniki badań bowiem będą stanowiły własność Instytutu X i będą mogły być przedmiotem dalszych badań podjętych przez Instytut X.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca (Instytut X nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów), a przekazywane na realizację zadania środki nie mają charakteru wynagrodzenia współwykonawcy za świadczone usługi, lecz umożliwiają wykonanie czynności badawczych, wykonywane przez Instytut X czynności w ramach realizowanego projektu badawczego nie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Oznacza to, że wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl