IPPP1/443-1572/08-5/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1572/08-5/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 20 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem otrzymanej dotacji.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 20 sierpnia 2008 r. oraz na wezwanie tut. organu w dniu 2 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Spółka z o.o. jako podmiot profesjonalnie zajmujący się produkcją filmową od 1989 r., w połowie 2007 r. rozpoczęła działania zmierzające do realizacji filmu fabularnego pod tytułem "J...", będącym adaptacją dramatu kanadyjskiej autorki. Jest to kameralny dramat psychologiczny, który w przejmujący sposób analizuje świat rozpadu wartości, zagubienia człowieka we współczesnym świecie, a którego przejawem jest degradacja miłości i potrzeby macierzyństwa. Jednocześnie scenariusz filmu daje bohaterom, a co za tym idzie - widzom, nadzieję na odrodzenie i duchową harmonię.

Projekt ten został wysoko oceniony przez ekspertów, którzy kwalifikując go jako film trudny i niekomercyjny (czyli zgodnie z ustawą - film posiadający wysokie walory artystyczne i humanistyczne oraz posiadający istotne znaczenie dla kultury narodowej i europejskiej, którego widownia w kinach nie przekroczy 1 mln widzów) zdecydowali o przyznaniu dofinansowania tego przedsięwzięcia.

Również w ocenie ekspertów powołanych przez Wydział Kultury Urzędu Miasta projekt zyskał duże uznanie i został wybrany spośród wielu złożonych projektów jako zasługujący na wsparcie Urzędu Miasta (kwotą 300.000 zł brutto) w ramach jego strategii promocji unikalnych walorów miasta i jego filmowych tradycji.

Mając świadomość ograniczonego komercyjnego potencjału ww. filmu Spółka podejmuje wszelkie starania, aby koszty jego wyprodukowania były jak najmniejsze. Budżet filmu wynoszący 1.450.000 PLN stanowi absolutnie dolną granicę pozwalającą w ogóle zrealizować ten projekt na profesjonalnym poziomie. Wnioskodawca zaznacza, że kwota ta stanowi 1/3 przeciętnego budżetu filmu w polskiej kinematografii.

Zdobycie w naszej rzeczywistości dodatkowych funduszy na tego typu ambitny projekt jest zadaniem niezwykle trudnym, dlatego każda pozyskana kwota pieniędzy na przedmiotowy projekt ma dla Spółki strategiczne znaczenie i jest wyrazem wsparcia dla determinacji i pasji, by realizować dzieła znaczące, poszukujące, wykraczające poza granice wszechobecnej w kinach komercji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymana dotacja z Urzędu Miasta stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy jest to czynność niepodlegająca VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem zarządu Spółki "X" Sp. z o.o. od otrzymanej z Urzędu Miasta dotacji Spółka nie powinna naliczać i odprowadzać należnego podatku VAT, i jako czynność niepodlegająca podatkowi VAT powinna być udokumentowana jedynie poprzez wystawienie noty księgowej.

Zdaniem zarządu otrzymana dotacja jest jedynie wsparciem finansowym realizacji projektu, a nie usługą promocyjno-kulturalną dla miasta.

Artykuł 29 ustawy o VAT zalicza do podstawy opodatkowania jedynie dotacje i subwencje bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

W zajętym przez Ministerstwo Finansów stanowisku z dnia 5 lipca 2004 r. sygn. akt PP-812-325/2004/AK/5503BM6 Ministerstwo wyjaśniło, iż do stwierdzenia, że dana dotacja (subwencja) zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług niezbędne jest ustalenie, czy tego typu dofinansowanie wiąże się z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. W takim bowiem przypadku otrzymana dotacja, subwencja niewątpliwie zaliczona jest do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji prawnej w podobnej sprawie sygn. IPPP1-443-278/07-2/JF Dyrektor Izby wyjaśnia, że jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone np. na pokrycie kosztów, a niebędące dofinansowaniem, czy też refundacją usługi, nie są zaliczane do podstawy opodatkowania. Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika - nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika - to otrzymana dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawione interpretacje prawne art. 29 ust. 1 ustawy o VAT Spółka uważa, że otrzymane z Urzędu Miasta dofinansowanie nie podlega podatkowi VAT, bowiem nie służy ono ani dostawie określonych towarów, ani usłudze, której cenę można by w jakikolwiek sposób wyliczyć.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że zawarte w umowie z Urzędem Miasta stwierdzenie jakoby spółka "X" miała wykonać usługę na rzecz Miasta polegającą na produkcji filmu pt. "..." jest stwierdzeniem i zapisem w umowie nieprecyzyjnym. Analiza całej zawartej z Miastem umowy wyraźnie wskazuje, że nie jest to żadna usługa, a jedynie wsparcie finansowe na cele kultury (realizacja filmu).

Przemawiają za tym następujące fakty:

* Spółka "X" ma prawo do realizacji filmu na podstawie zakupionego przez spółkę scenariusza,

* Spółka "X" będzie jedynym właścicielem praw do wyprodukowanego filmu,

* Spółka "X" będzie zawierała umowy dystrybucyjne z dystrybutorami.

Spółka za otrzymane wsparcie z Urzędu Miasta nie przekazuje Miastu żadnych praw do wyprodukowanego filmu, ponadto Miasto nie będzie uczestniczyło w żadnych ewentualnych przychodach z dystrybucji filmu. Spółka jako producent zobowiązuje się jedynie do rozpowszechniania informacji o udziale finansowym Miasta w produkcji filmu na warunkach zawartych w paragrafie 5 umowy.

Zarząd Spółki nadmienia, że otrzymana dotacja przeznaczona została na dofinansowanie kosztów konkretnej produkcji filmowej, ale nie wpływa na cenę wyprodukowanego filmu. Bardzo trudno jest określić cenę produktu jakim jest film, brak jest możliwości łączenia produkcji z ceną produktu.

Cena wyprodukowanego filmu zawsze jest negocjowana i uzależniona od takich czynników jak atrakcyjność tematu, grupa odbiorców, udziałów z procentowych wpływów, które są przyszłe i charakteryzuje je wysoka niepewność.

Dotacja zatem dotyczy pokrycia tylko części poniesionych kosztów realizacji filmu, nie zaś ceny produktu. Mając powyższe na uwadze, Spółka stwierdza, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to, po pierwsze, celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi oraz, po drugie, wpływająca bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi i mają bezpośredni wpływ na ich cenę. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż otrzymana z Urzędu Miasta dotacja jest jedynie wsparciem finansowym realizacji projektu, a nie usługą promocyjno - kulturalną dla Miasta. Poza tym Wnioskodawca ma prawo do realizacji filmu na podstawie zakupionego przez Spółkę scenariusza, będzie jedynym właścicielem praw do wyprodukowanego filmu oraz będzie zawierał umowy dystrybucyjne z dystrybutorami. Za otrzymane wsparcie finansowe z Urzędu Miasta, Spółka nie przekazuje Miastu żadnych praw do wyprodukowanego filmu, a ponadto Miasto nie będzie uczestniczyło w żadnych przychodach w dystrybucji tego filmu. Wnioskodawca nadmienia, iż otrzymana dotacja przeznaczona została na dofinansowanie konkretnej produkcji filmowej, ale nie wpływa na cenę wyprodukowanego filmu. Z tego wynika, że otrzymana dotacja stanowiła refundację kosztów produkcji filmu, a nie ceny produktu.

Reasumując, odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych towarów i usług, a zatem nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl