IPPP1/443-1555/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1555/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług z podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności W Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest między innymi prowadzenie działalności wspomagającej usługi ubezpieczeniowe (działalność ta, zgodnie z umową spółki, zaklasyfikowana jest wg Polskiej Klasyfikacji Działalności obowiązującej od 1 stycznia 2008 r. jako "działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat" - 66.21.Z oraz ",pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne" - 66.29.Z).

W ramach swojej działalności Spółka zawarła umowę z zakładem ubezpieczeń, na mocy której to umowy zakład ubezpieczeń zlecił Spółce wykonywanie czynności związanych z procesem wstępnej likwidacji szkody powstałej u swoich klientów.

Przedmiotowa usługa obejmuje następujące czynności:

* przyjęcie zlecenia likwidacji szkody;

* kontakt z klientem i umówienie się na oględziny przedmiotu szkody i miejsca zdarzenia;

* oględziny przedmiotu szkody, sporządzenie protokołu z oględzin i dokumentacji zdjęciowej;

* oględziny miejsca zdarzenia, sporządzenie opisu charakterystyki miejsca zdarzenia i dokumentacji zdjęciowej;

* oględziny pojazdu drugiego uczestnika zdarzenia sporządzenie protokołu z oględzin i dokumentacji zdjęciowej;

* oględziny pojazdów przed zawarciem umowy ubezpieczenia w celu oceny zgodności stanu pojazdu z oświadczeniem złożonym przez posiadacza;

* oględziny pojazdów w trakcie naprawy i po naprawie, sporządzenie protokołu z oględzin i dokumentacji zdjęciowej;

* przekazanie protokołów z oględzin dokumentacji zdjęciowej oraz innych przygotowanych dokumentów do zleceniodawcy;

* dodatkowe działania związane z wykonywaniem czynności wymienionych powyżej, takie jak np. odbiór dokumentów od klienta, odbiór dokumentów z prokuratur, sądów oraz innych instytucji.

Dodatkowo, w niektórych przypadkach Spółka dokonywać będzie także (samodzielnie lub przy pomocy podwykonawców) wyceny poniesionej przez klienta szkód.

Mając na uwadze charakter wymienionych wyżej usług Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego o informację na temat właściwej klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobowi Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z 1999 r. dalej PKWiU obowiązujące dla celów podatku od towarowi usług"). Spółka w niniejszym piśmie wskazała, iż w jej ocenie przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) pozostałe" (PKW1U 67.20.10-00.90).

W dniu 18 lipca 2008 r. Ośrodek wydał informację na temat klasyfikacji statystycznej, w której to potwierdził wyżej przedstawione stanowisko Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, a także własne stanowisko w sprawie, Spółka uprzejmie zwraca się o potwierdzenie, iż usługi które będzie świadczyć, a które to usługi zgodnie z PKWiU właściwą dla celów podatku od towarów i usług mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 67.20.10-00.90, stanowią usługi zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, świadczone przez nią usługi podlegać będą zwolnieniu z podatku od towarów i usług. W pierwszej kolejności, Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy VAT, dla celów podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki). Poprzez wskazane wyżej klasyfikacje rozumieć należy rozporządzenia Rady Ministrów wydane na podstawie art. 40 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z dnia 31 lipca 1995 r.). Wskazać przy tym należy, iż dla celów podatku od towarów i usług (zgodnie z § 2 aktualnie obowiązującego rozporządzenia) stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Spółka zwraca uwagę, iż klasyfikacji świadczonych przez siebie usług dokonuje podatnik lub też, jeśli podatnik ma wątpliwość odnośnie właściwej klasyfikacji, może zwrócić się on do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z prośbą o informację na temat prawidłowej klasyfikacji. Mając powyższe na uwadze, Spółka pragnie podkreślić, iż 18 lipca 2008 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego udzielił Spółce informacji, iż usługi które Spółka zamierza świadczyć (opisane w sposób identyczny do opisu przedstawionego w niniejszym wniosku), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 - "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

Spółka zgadza się z powyższą klasyfikacją. Jak wynika z przedstawionego opisu, usługi świadczone przez Spółkę związane są z likwidacją szkód. Są to zatem usługi związane bezpośrednio z działalnością ubezpieczeniową zakładów ubezpieczeń. Wynika to z faktu, że są to niewątpliwie usługi pomocnicze do usług ubezpieczeniowych, a bez ich wykonania nie jest możliwe zapewnienie klientom zakładów ubezpieczeń skutecznej ochrony ubezpieczeniowej. Należy także podkreślić, że przedstawiona powyżej klasyfikacja opisywanych usług znajduje potwierdzenie również w dokumencie "Uwagi Wyjaśniające do Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Główny Urząd Statystyczny, Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Statystyki, W 1995 r. Zgodnie z tym wydawnictwem, "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych)" - PKWiU 67.20.10 obejmują"usługi w zakresie lub ściśle związane z ubezpieczeniami i funduszem emerytalno-rentowym, inne niż pośrednictwo finansowe, takie jak <...> administracyjna obsługa akcji ratowniczych, usługi w zakresie uregulowań prawnych i monitorowania odszkodowań ubezpieczeniowych i inne usługi pomocnicze w stosunku do ubezpieczeń i funduszy emerytalno - rentowych, gdzie indziej niesklasyfikowane". Należy podkreślić, że chociaż cytowane opracowanie dotyczy nieobowiązującej już Klasyfikacji Wyrobów i Usług, to struktura grupowania 67 omawianej klasyfikacji nie uległa zasadniczym zmianom, dzięki czemu przytoczone wyjaśnienie nie traci swojej aktualności. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług zalicza się m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy VAT. Przedmiotowy załącznik natomiast wskazuje na sekcję J ex (65-67) PKWiU (usługi pośrednictwa finansowego), która to zawiera również wskazane wyżej grupowanie, jako na usługi zwolnione z podatku od towarów i usług (grupowanie to przy tym nie znajduje się wśród wyłączeń z ogólnego zwolnienia dla usług pośrednictwa finansowego, wskazanych w załączniku nr 4).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, przedmiotowe usługi, jako wskazane w załączniku nr 4 do ustawy VAT jako usługi pośrednictwa finansowego zwolnione, podlegać będą zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi świadczone przez Spółkę, zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikuje w grupowaniu 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż usługi, o których mowa w zapytaniu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy).

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl