IPPP1-443-1539/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1539/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko PH J. Spółka z o.o. Spółka komandytowa, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (złożony osobiście dnia 13 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka PH J. Spółka z o.o. Spółka komandytowa (Kupujący) dokonuje zakupów materiałów budowlanych od spółki P. Spółka z o.o. oraz spółki C... P. Sp. z o.o. (Sprzedający).

W dniu 1 stycznia 2008 r. strony zawarły umowę w sprawie premii za realizację obrotów na mocy której:

1.

Strony oświadczyły, że ich zamiarem jest stała współpraca handlowa i stałe zwiększanie ogólnej wielkości sprzedaży wyrobów dostarczanych przez Sprzedających Kupującemu. Kupujący zobowiązał się do dokonywania zakupu wyrobów w określonej wysokości, a Sprzedający zobowiązali się wypłacać Kupującemu wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości określonej w pkt 2,

2.

Strony ustaliły, że wysokość wynagrodzenia należnego Kupującemu uzależniona będzie od wartości łącznego obrotu wyrobami Sprzedających między Sprzedającymi i Kupującym w cenach netto (ustalonego jako różnica pomiędzy łączną wartością faktur z tytułu sprzedaży wyrobów wystawionych przez Sprzedających w danym okresie a łączną wartością faktur korygujących wystawionych przez Sprzedających w tym samym okresie),

3.

Stawka wynagrodzenia oraz założone poziomy odbiorów między Stronami umowy jest ustalana każdorazowo do 10 dnia miesiąca następnego po zakończeniu poprzedniego okresu rozliczeniowego określona w dalszej części umowy,

4.

Wysokość wynagrodzenia określona w umowie zostanie podzielona na obu Sprzedających tak, że udział procentowy w obrocie wyrobami każdego ze sprzedających będzie odpowiadał udziałowi procentowemu każdego ze Sprzedających w wysokości wynagrodzenia,

5.

Do wynagrodzenia obliczonego w sposób określony powyżej nie jest doliczany podatek od towarów i usług gdyż Kupujący dokonując nabyć wyrobów sprzedających nie świadczy na ich rzecz usługi w rozumieniu przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

6.

Podstawą wypłacenia premii pieniężnej będą noty uznaniowe z odroczonym terminem zapłaty wystawione przez Sprzedających w terminie 7 dni od dnia zaakceptowania przez Kupującego rozliczenia o którym mowa poniżej,

7.

Kupujący dokona akceptacji ostatecznego zestawienia obrotów przygotowanego przez Sprzedających. Zestawienie takie zostaje przesłane przez Sprzedających do kupującego w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego,

8.

Zapłata wynagrodzenia może nastąpić w formie kompensaty zobowiązań Sprzedających wobec Kupującego z należnościami Sprzedających z tytułu sprzedaży wyrobów.

Wnioskodawca podkreślił, że NSA zaprezentował w tym zakresie swoje stanowisko w wyroku z dnia 6 lutego 2007 (sygn. akt I FKS 94/06), w którym stwierdził, iż za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiąganych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usługi. Powyższe orzeczenie zostało powołane w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28 kwietnia 2008 r. o sygnaturze 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymywanie wynagrodzenia z tytułu premii pieniężnych jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy:

* premia wynika jedynie z realizacji określonego w umowie poziomu zakupów

* kupujący nie świadczy żadnych usług na rzecz sprzedającego.

Czy transakcja otrzymania premii pieniężnej powinna być udokumentowana notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przytoczonego wyżej stanu faktycznego, zgodnie z umową zawartą przez strony, Kupujący otrzymuje wynagrodzenie wyłącznie związane z poziomem dokonanych zakupów. Umowa nie przewiduje jakoby Kupujący miał świadczyć jakiekolwiek usługi związane z realizacją transakcji zakupu wyrobów Sprzedających. Premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą.

W związku z powyższym otrzymywane premie pieniężne wyłącznie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w ustalonym okresie rozliczeniowym nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Ponadto nota księgowa jako uniwersalny dokument księgowy służący dokumentowaniu transakcji, dla których nie przewidziano odrębnych formularzy jest dokumentem prawidłowym dla udokumentowania otrzymania przez kupującego ww. premii pieniężnych. Powyższe wynika z faktu, iż nota księgowa jest wystawiana w rozrachunkach z kontrahentami w sytuacji gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe, wypłaconych nabywcom towarów premii pieniężnych, uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z przywołanego powyżej art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów materiałów budowlanych od Sprzedających: P. Sp. z o.o. i C... P. Sp. z o.o. Wnioskodawca wskazał, iż Strony zawarły umowę na mocy której Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do dokonywania zakupu wyrobów w określonej wysokości, a Sprzedający zobowiązali się w zamian wypłacać wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Wysokość wynagrodzenia należnego Spółce uzależniona będzie od wartości łącznego obrotu wyrobami Sprzedających między Sprzedającymi i Kupującym w cenach netto (ustalonego jako różnica pomiędzy łączną wartością faktur z tytułu sprzedaży wyrobów wystawionych przez Sprzedających w danym okresie a łączną wartością faktur korygujących wystawionych przez Sprzedających w tym samym okresie). Stawka wynagrodzenia oraz założone poziomy obrotów między Stronami będzie ustalana każdorazowo do 10 dnia miesiąca następnego po zakończeniu poprzedniego okresu rozliczeniowego. Wysokość wynagrodzenia określona w umowie zostanie podzielona na obu Sprzedających tak, że udział procentowy każdego ze Sprzedających w wysokości wynagrodzenia będzie odpowiadał udziałowi procentowemu w obrocie wyrobami każdego ze sprzedających. Do wypłacanego przez Sprzedających wynagrodzenia nie jest doliczany podatek od towarów i usług. Podstawą wypłacania premii pieniężnych będą noty uznaniowe wystawiane przez Sprzedających, a zapłata wynagrodzenia może nastąpić w formie kompensaty zobowiązań Sprzedających wobec Kupującego z należnościami Sprzedających z tytułu sprzedaży wyrobów.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą.

Z powyższych okoliczności wynika zatem, iż wypłacane przez Sprzedających na rzecz Wnioskodawcy premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą, a ich wypłata nie ma charakteru dobrowolnego, gdyż jest uzależniona od konkretnego zachowania Spółki. Wypłacanego wynagrodzenia, związanego z dokonywaniem przez Spółkę zakupu wyrobów w określonej wysokości, którego wypłata uzależniona jest od wartości łącznego obrotu wyrobami Sprzedających, nie można uznać za rabat związany z konkretną dostawą - stanowi więc szczególny rodzaj wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za świadczone na rzecz P. Sp. z o.o. i C... P. Sp. z o.o. usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosić będzie 22%. W myśl art. 41 ust. 13 cyt. ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Ponadto wskazać należy, iż dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem wypłata premii pieniężnych przez Sprzedających - dostawców materiałów budowlanych na rzecz Spółki winna być dokumentowana przez Wnioskodawcę fakturami VAT, wystawianymi w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Reasumując, wypłata na podstawie zawartej umowy premii pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy przez Sprzedających, realizowana po dokonaniu zakupu wyrobów w określonej wysokości i uzależniona od wartości łącznego obrotu wyrobami Sprzedających (w cenach netto), stanowić będzie wypłatę wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Otrzymywanie przedmiotowych premii winno być potwierdzane przez Wnioskodawcę fakturami VAT, wystawianymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, a nie notami księgowymi wystawianymi przez Sprzedających.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 jest rozstrzygnięciami w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Ponadto przywołane przez Wnioskodawcę postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2008 r., Nr 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN jest rozstrzygnięciem w sprawie indywidualnego wnioskodawcy, charakteryzuje się więc specyficznymi dla danej sprawy okolicznościami i w związku z tym nie może być podstawą do wydawania analogicznych rozstrzygnięć w interpretacjach indywidualnych innych organów podatkowych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowiącym, iż składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl