IPPP1-443-1536/08-2/JB - Potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej jako forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1536/08-2/JB Potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej jako forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy obniżenia podatku należnego oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy obniżenia podatku należnego oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży towarów fotograficznych, poligraficznych, medycznych (filmy, papier, chemia, płyty offsetowe itp.) dokumentowaną fakturami VAT. Często także, w związku ze sprzedażą, wystawia faktury korygujące, będące wynikiem np. udzielenia rabatów, zwrotu towarów czy innych zdarzeń mających wpływ na wysokości podatku należnego.

Głównymi odbiorcami Spółki są najczęściej stali klienci np. sklepy X, gdzie otrzymanie kopii faktury z potwierdzeniem odbioru trwa bardzo długo i jest dużym utrudnieniem w rozliczeniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej (za potwierdzeniem odbioru) zawierającej tę fakturę, w sytuacji, gdyby koperta i zwrotne potwierdzenie odbioru zawierały informację, iż korespondencja zawiera określoną fakturę korygującą.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie potwierdzenia odbioru korespondencji zawierającej fakturę korygującą może być uznane za posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej - o którym mowa w § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - a tym samym może stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z treścią zawartą w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia stanowi natomiast, iż co do zasady sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Zgodnie z ww. przepisem potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzyma to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i ust. 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał (§ 16 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zwrotu).

Zarówno w ustawie o VAT jak i w cyt. wyżej rozporządzeniu brak jest definicji określenia "potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę". Zdaniem Spółki ustawodawca daje w ten sposób podatnikom pewną swobodę w zakresie formy tego potwierdzenia. Może być to zarówno podpis na kopii faktury korygującej jak i zwrotne potwierdzenie odbioru korespondencji, w której faktura ta została przesłana. W takim wypadku do sprzedawcy powraca tzw. "zwrotka", na której widnieje podpis nabywcy lub osoby przez niego upoważnionej (w wypadku osób fizycznych) bądź podpis osoby odbierającej korespondencję nabywcy (w wypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjne niemającej osobowości prawnej), co pozwala mu na uznanie, iż faktura korygująca została przez nabywcę odebrana. Dodatkowo zaznaczenie na kopercie, w której faktura korygująca jest wysłana oraz na zwrotnym potwierdzeniu odbioru, iż korespondencja dotyczy określonej (czy określonych) faktur korygujących byłoby wskazaniem, której konkretnie faktury (faktur) przesyłka dotyczyła. Pozwala to Spółce na przyjęcie, iż faktura korygująca - znajdująca się w przesłanej nabywcy korespondencji - została przez nabywcę odebrana.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na następujące postanowienia i wyroki:

*

Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach z dnia 17 stycznia 2007 r., znak: USIIIVAT/443/l/3/2007/RR

*

Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 30 marca 2006 r., znak: PP/443-12/1/06,

*

Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 maja 2007 r., znak: 1472/RPP1/443-62/07/PAWA,

*

WSA z dnia 19 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 919/97,

*

WSA z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. akt 2297/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl ust. 4 powołanego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 cyt. ustawy, Minister Finansów wydał w dniu 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), które reguluje m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Stosownie do zapisu § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną sprzedażą wystawia faktury korygujące, będące wynikiem udzielenia rabatów, zwrotu towarów czy innych zdarzeń mających wpływ na wysokość podatku należnego. Tym samym Zainteresowany ma wątpliwość czy potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej (za potwierdzeniem odbioru) zawierającej fakturę korygującą stanowi podstawę obniżenia podatku należnego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia przesłanki zawartej w art. 29 ust. 4 ustawy i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego. Jednakże ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury. Zatem potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie odbioru faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podatku należnego.

Reasumując stwierdzić należy, iż podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej - za potwierdzeniem odbioru - zawierającej tę fakturę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl