IPPP1/443-152/11-5/ISz - Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla administracji publicznej oraz dla beneficjentów indywidualnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-152/11-5/ISz Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla administracji publicznej oraz dla beneficjentów indywidualnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu (data wpływu 18 marca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla administracji publicznej oraz dla beneficjentów indywidualnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla administracji publicznej oraz dla beneficjentów indywidualnych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1.

Stan faktyczny:

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie zmiana ustawy o podatku od towarów i usług z dnia marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 536, z późn. zm.) wprowadzając następujące zmiany:

(...) 8) w art. 43 zwalnia się od podatku:

(...) 29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowanie w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usług

(...)

2.

Stan taktyczny:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które weszło w życie 1 stycznia 2011:

§ 13

1.

Zwalnia się od podatku:

(...)

20)

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Spółka cywilna - Wnioskodawca nie jest placówką oświatową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy odnośnie do art. 43 ust. 1 pkt 29 zmiany ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. za "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26" można uznać usługi szkoleniowe niezbędne do wykonywania zawodu i specjalizacji w administracji publicznej z zakresu: Prawa Zamówień Publicznych, Prawa Budowlanego, Prawa Podatkowego, Prawa Pracy, BHP, k.p.a., Ochrony środowiska, Unii Europejskiej, Zarządzania w administracji publicznej czy Obsługa klienta (interesanta) - realizowane dla pracowników administracji publicznej (m.in. Ministerstw, Centralnych organów administracji rządowej, JST i podległych Instytucji publicznych).

2.

Czy w związku z pytaniem 1 przy realizacji usług szkoleniowych z kształcenia zawodowego dla pracowników administracji publicznej i finansowanych ze środków publicznych, Wnioskodawca może stosować stawkę zwolnioną VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Ad.1.

W ocenie Wnioskodawcy, szkolenia z zakresu: Prawa Zamówień Publicznych, Prawa Budowlanego, Prawa Podatkowego, Prawa Pracy, BHP, k.p.a., Ochrony środowiska, Unii Europejskiej, Zarządzania w administracji publicznej czy obsługa klienta (Interesanta) realizowane dla pracowników administracji publicznej spełniają warunek art. 43 ust. 1 pkt 29 zmiany ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26. Powyższe szkolenia są niezbędne do wykonywania pracy w administracji publicznej pozwalają na nabycie przez pracowników administracji publicznej nowych umiejętności lub rozwijanie i ulepszanie już istniejących, pomocnych na zajmowanych stanowiskach pracy i są usługami kształcenia zawodowego. Potwierdza powyższe zarówno prawo krajowe jak i europejskie. W doktrynie przyjmuje się, iż "kształcenie zawodowe" obejmuje kształcenie przedzawodowe, właściwe kształcenie do zawodu i wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Można, więc określić kształcenie zawodowe jako ogół celowo organizowanych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym i orientację zawodową, a w szczególności, przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. Zgodnie z preambułą do dyrektywy 1777/2005 kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące powinno obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu. Zawód wykonywany w administracji publicznej ma zastosowanie w klasyfikacji zawodów i specjalności, a dodatkowo w 27 kwietnia 2010 r. doszedł zawód nr 242225 Specjalista ds. Zamówień Publicznych (który musi znać ww. zagadnienia w omawianych szkoleniach, które Wnioskodawca przedstawił jak na wstępie).

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, przy realizacji usług szkoleniowych z kształcenia zawodowego dla pracowników administracji publicznej i finansowanych ze środków publicznych Wnioskodawca może stosować stawkę zwolnioną VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

W dniu 14 lutego 2011 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku Spółki, przekazany przez Ministerstwo Finansów Departament Administracji Podatkowej. W przedmiotowym uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania oraz przedstawiono własne stanowisko w sprawie.

1.

Czy przypadku wykonywania usług kształcenia zawodowego (dokształcania zawodowego) w trybie szkoleń otwartych dla pracowników administracji publicznych z różnych instytucji lub szkoleń realizowanych na zamówienie danej instytucji publicznej dla swoich pracowników w zakresie tematycznym: Prawa Zamówień Publicznych, Prawa Budowlanego, Ochrony Środowiska, k.p.a., Prawa Podatkowego, Prawa Pracy, Unii Europejskiej, Zarządzania Zasobami Ludzkimi w administracji publicznej, opłacanych przez instytucje publiczne (finansowane ze środków publicznych) jest spełniony warunek kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 lit. c) uzupełniając o zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zgodnie z którym zwalnia się, od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i uprawnia to Wnioskodawcę do zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT. Czy w świetle obowiązujących przepisów, szkolenia które świadczy Spółka objęte są 23% stawką podatku VAT.

2.

Czy w przypadku wykonywania usług kształcenia zawodowego (dokształcania zawodowego w trybie szkoleń realizowanych w wyniku udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego dla pracowników administracji publicznej zajmującymi się wdrażaniem funduszy europejskich oraz dla beneficjentów indywidualnych projektów kluczowych w zakresie tematycznym: Prawa Zamówień Publicznych, Polityki Równych Szans oraz Zasad Zrównoważonego Rozwoju, finansowane ze środków POPT 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) jest spełniony warunek kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 lit. c) uzupełniając o zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, uprawnia to Wnioskodawcę do zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT. Czy w świetle obowiązujących przepisów, szkolenia które świadczy Spółka objęte są 23% stawką podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż szkolenia z przedstawionego zakresu w powyższych punktach pozwalają na nabycie przez pracowników administracji, publicznej nowych umiejętności lub rozwijanie i ulepszanie już istniejących, pomocnych na zajmowanych stanowiskach pracy, są usługami kształcenia zawodowego. Potwierdza powyższe zarówno prawo krajowe jak i europejskie.

W doktrynie przyjmuje się, iż "kształcenie zawodowe" obejmuje kształcenie przedzawodowe, właściwe kształcenie do zawodu i wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego. Można, więc określić kształcenie zawodowe, jako ogół celowo organizowanych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym i orientację zawodową, a w szczególności, przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy (Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, 2004 r.).

Pojęciem występującym w statystyce publicznej jest "ustawiczne kształcenie zawodowe" (Contrinunig vocational training). Termin ten oznacza nabycie nowych umiejętności lub rozwijanie i ulepszanie już istniejących, przynajmniej w części finansowane przez przedsiębiorstwo, skierowane do załogi zatrudnionej na umowę o pracę lub do osób, których praca przynosi przedsiębiorstwu zysk, takich jak nieopłacani członkowie rodzin i pracownicy dorywczy. Musi być zaplanowane i organizowane z zamysłem nauczania (Trzecie badanie ustawicznego kształcenia zawodowego (CVTS3). Podręcznik Unii Europejskiej. Miejsce publikacji: US Gdańsk).

Zgodnie z preambułą do dyrektywy 1777/2005 kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące powinno obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu (Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. U. EL 288/1 z 29 października 2005 r.).

Należy również zwrócić uwagę, iż usługi kształcenia zawodowego w trybie otwartym oraz realizacja umów w ramach Programu Operacyjnego Pomocy Technicznej jest w całości finansowane ze środków publicznych zgodnie z ustawą o finansach publicznych i spełnia warunek § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej "rozporządzeniem", zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zgodnie natomiast z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle z tymi usługami związane - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ustawodawca zwolnił również z podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) lecz: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz z uzupełnienia do niego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe z zakresu: Prawa Zamówień Publicznych, Prawa Budowlanego, Prawa Podatkowego, Prawa Pracy, BHP, k.p.a., Ochrony środowiska, Unii Europejskiej, Zarządzania w administracji publicznej, Obsługa klienta (Interesanta) - realizowane dla pracowników administracji publicznej. Powyższe szkolenia są niezbędne do wykonywania pracy w administracji publicznej pozwalają na nabycie przez pracowników administracji publicznej nowych umiejętności lub rozwijanie i ulepszanie już istniejących, pomocnych na zajmowanych stanowiskach pracy i są usługami kształcenia zawodowego. Zawód wykonywany w administracji publicznej ma zastosowanie w klasyfikacji zawodów i specjalności, a dodatkowo w 27 kwietnia 2010 r. doszedł zawód nr 242225 Specjalista ds. Zamówień Publicznych (który musi znać ww. zagadnienia w omawianych szkoleniach). Wnioskodawca nie jest placówką oświatową. Spółka prowadzi również szkolenia dla beneficjentów indywidualnych projektów kluczowych w zakresie tematycznym: Prawa Zamówień Publicznych, Polityki Równych Szans oraz Zasad Zrównoważonego Rozwoju, finansowane ze środków POPT 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż "nie jest placówką oświatową".

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

W niniejszej sprawie, przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia te mają na celu podnoszenie i uzupełnienie kwalifikacji zawodowych.

Jednakże, organizowanie przez Wnioskodawcę szkoleń zawodowych nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub lit. b) ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r..

Z przepisów tych jednoznacznie wynika, iż zwolnione są z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

Z przedstawionych okoliczności sprawy, nie wynika, aby ww. szkolenia były prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, oraz aby Spółka uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Jednakże usługi kierowane do pracowników administracji publicznej są finansowane w całości ze środków publicznych, gdyż płatnikami za usługi szkoleniowe są instytucje państwowe. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż nabywcami świadczonych przez siebie usług szkoleniowych są instytucje państwowe, które finansują te usługi, gdyż szkolenia są prowadzone dla pracowników administracji publicznej.

Spółka wskazała także, iż prowadzi szkolenia dla indywidualnych beneficjentów finansowane w całości ze środków POPT 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR),czyli również są one finansowane w całości ze środków publicznych.

Reasumując za "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26" uznaje się również usługi szkoleniowe niezbędne do wykonywania zawodu i specjalizacji w administracji publicznej z zakresu: Prawa Zamówień Publicznych, Prawa Budowlanego, Prawa Podatkowego, Prawa Pracy, BHP, k.p.a., Ochrony środowiska, Unii Europejskiej, Zarządzania w administracji publicznej czy Obsługa klienta (interesanta) - realizowane dla pracowników administracji publicznej (m.in. Ministerstw, Centralnych organów administracji rządowej, Jednostek Samorządu Terytorialnego i podległych Instytucji publicznych) oraz usługi świadczone przez Spółkę dla beneficjentów indywidualnych projektów kluczowych w zakresie tematycznym: Prawa Zamówień Publicznych, Polityki Równych Szans oraz Zasad Zrównoważonego Rozwoju, finansowane ze środków POPT 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Ponadto od dnia 1 stycznia 2011 r. ww. usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę dla pracowników administracji publicznej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, bowiem nabywcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych są instytucje państwowe, które finansują ww. szkolenia ze środków publicznych. Również usługi szkoleniowe dla beneficjentów indywidualnych projektów, jako finansowane w całości ze środków Unii Europejskiej, tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego korzystają ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl