IPPP1/443-152/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-152/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.),uzupełnione pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu (100 m2), który nabył przez zasiedzenie (postanowienie Sądu z dnia 24 lipca 2007 r.) na gruncie tym posadowiony jest hangar na łodzie oraz domek campingowy (od wielu lat bez modernizacji). Grunt ten wnioskodawca zamierza w najbliższym czasie sprzedać. Powyższy grunt Wnioskodawca użytkuje od ponad 40 lat.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca podał, iż przedmiotem transakcji będzie grunt niezabudowany. Według interpretacji eksperta w dziedzinie prawa budowlanego "oba obiekty znajdujące się na działce nie są obiektami trwale związanymi z gruntem, obiekty te wsparto, posadowiono na podkładach - słupkach - kostkach betonowych, ceglanych lub kamiennych".

Istniejący układ konstrukcyjny dopuszcza możliwość przestawienia ww. budynków bez konieczności wykonywania robót ziemnych.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego został zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 30 września 2004 r. Zgodnie z tym planem przedmiotowa nieruchomość leży na terenie oznaczonym symbolem "KU.M-4". Jest to obszar zabudowy mieszkaniowej, na którym jako przeznaczenie podstawowe ustalono mieszkalnictwo jednorodzinne o intensywności 03-04 przy średniej ilości mieszkań 8-12/1 ha powierzchni brutto. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustalono obiekty mieszkaniowo - pensjonatowe, letniskowe, obiekty i urządzenia związane z działalnością rzemieślniczą o uciążliwości mieszczącej się w granicach własności oraz inne obiekty działalności gospodarczej i komunalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej wymieniony grunt winien być sprzedany z podatkiem VAT 22%, czy też podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż powyższego gruntu powinna być zwolniona z podatku VAT (grunt traktujemy jako towar) w stosunku do którego nie przysługiwało przy dostawie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albo potraktować zwolnienie jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Otrzymana kwota z tytułu sprzedaży nie będzie przychodem w rozumieniu ustawy o podatku od osób prawnych - zasili zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (art. 12 ust. 4 pkt 5 u.p.d.o.p.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy czym przez towary rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, obejmuje każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższy przepis oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Z przedstawionego we wniosku oraz w nadesłanym uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem dostawy ma być grunt niezabudowany przeznaczony pod zabudowę. Wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę. W rozpatrywanym przypadku powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania, zatem mając na uwadze powołane przepisy należy uznać, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa gruntu niezabudowanego przeznaczonego zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę będzie opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych, stawką w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl