IPPP1/443-1517/11-2/EK - Zwolnienie od podatku VAT usług szkolenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1517/11-2/EK Zwolnienie od podatku VAT usług szkolenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkolenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% z środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkolenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% z środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jest wykonawcą usług realizowanych na rzecz innego podmiotu - beneficjenta dofinansowań projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w co najmniej 70%. Szkolenia realizowane przez ten podmiot są usługami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, co potwierdza interpretacja indywidualna wydana w sprawie z wniosku wskazanego podmiotu i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik świadczy na rzecz ww. podmiotu usługi szkoleniowe.Podatnik nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Realizowane przez podatnika szkolenia - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Należy wskazać, że zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 sierpnia 2011 r. dotyczącą rozliczania projektów realizowanych w ramach programów operacyjnych finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, VAT na usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie powinien być naliczany i tym samym nie może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny, nawet jeżeli pomimo obowiązującego zwolnienia pojawia się na fakturach. W związku z tym Minister Rozwoju Regionalnego, w ww. interpretacji, zwraca uwagę na konieczność przykładania szczególnej wagi do prawidłowości postępowania beneficjentów w tym zakresie bowiem kwalifikowanie nienależnego podatku VAT, musi być traktowane jako ponoszenie wydatków nadmiernych i zbędnych z punktu widzenia realizacji projektu. W przedmiotowej interpretacji Minister Rozwoju Regionalnego zdaje się sugerować, że wszelkie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, realizowane w ramach projektów finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe - kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, realizowane przez podatnika świadczącego te usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz innego podmiotu - beneficjenta dofinansowań projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który realizuje szkolenia stanowiące usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy

Według podatnika odpowiedź na powyższe pytania powinna być pozytywna. Zdaniem podatnika, wskazane powyżej usługi są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzania w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, która uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenia usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dodatkowo, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Usługi szkoleniowe realizowane przez podatnika będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT z tego powodu, że są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że środki te przekazywane są podatnikowi za pośrednictwem beneficjenta dofinansowania. W dalszym ciągu bowiem są to środki publiczne, a tylko fizycznie przekazywane są za pośrednictwem beneficjenta. W praktyce beneficjent dofinansowania rzadko sam realizuje szkolenia w ramach ww. projektów, a jeśli to czyni, wykorzystuje do tego swoich pracowników. Beneficjent w tym przypadku sam sobie nie wystawia faktury VAT. A zatem, gdyby uznać, że tylko usługi szkoleniowe bezpośrednio wykonywane przez beneficjenta dofinansowania, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, wówczas w praktyce beneficjent w ogóle nie korzystałby z przedmiotowego zwolnienia, gdyż dofinansowanie, które otrzymuje i tak nie podlega opodatkowaniu.

Warto w tym miejscu wskazać na orzecznictwo sądów administracyjnych, wprawdzie odnoszące się do podatku dochodowego, jednak mogące znaleźć odpowiednie zastosowania w niniejszej sprawie. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 24 stycznia 2008 r. (III SA/Wa 1755/07): "Generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym <...>. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w rantach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków".

Z kolei zgodnie z wyrokiem z dnia 10 stycznia 2008 r. WSA w Gliwicach (I SA/Gl 880/07) skoro przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła w sposób ogólny do "pochodzenia" środków bezzwrotnej pomocy, to w pełni uzasadnionym jest stanowisko, iż w istocie chodzi tu o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. W szczególności bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia jest również, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków. Ponadto, jak argumentowano w przedmiotowym wyroku, przy dokonywaniu interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f., organy podatkowe nie powinny pomijać istotnej okoliczności jaką jest faktyczne pochodzenie środków przeznaczonych na realizację projektów i programów korzystających ze wsparcia EFS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Uzupełniając normę zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, należy wskazać, że zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest wykonawcą usług realizowanych na rzecz innego podmiotu - beneficjenta dofinansowań projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w co najmniej 70%. Szkolenia realizowane przez ten podmiot są usługami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, co potwierdza interpretacja indywidualna wydana w sprawie z wniosku wskazanego podmiotu i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy na rzecz ww. podmiotu usługi szkoleniowe. Zainteresowany nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Realizowane przez podatnika szkolenia - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca wskazał, iż przeprowadzone szkolenia są szkoleniami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Przy czym przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub w związku z posiadaną akredytacją do przeprowadzenia tego typu szkoleń.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż dla Wnioskodawcy zleceniodawcą jest inny podmiot, który jest beneficjentem dofinansowań projektów realizowanych w ramach Programu Kapitał Ludzki współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w co najmniej 70%. Szkolenia realizowane przez ten podmiot są usługami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca świadczy na rzecz ww. podmiotu usługi szkoleniowe.

Wskazać należy, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, jak wskazał Wnioskodawca, są usługami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego i finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż szkolenia te są w co najmniej 70% finansowane przez Zleceniodawcę, który pozyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach realizowanego projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl