IPPP1-443-151/11-5/IGo - Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnych przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-151/11-5/IGo Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnych przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 9 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży lokali - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży lokali. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Decyzją Wojewody dnia 3 sierpnia 1998 r. przekształcono Zakład Opieki Zdrowotnej / wcześniejszy Wojewódzki Szpital Zespolony / w Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Dnia 10 grudnia 1977 r. pomiędzy Wojewódzką Spółdzielnią Mieszkaniową, a Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym została zawarta umowa użytkowania lokalu na warunkach spółdzielczego prawa do lokalu z przeznaczeniem na przychodnię rejonową. Na jej podstawie opłacany był czynsz, media, drobne naprawy i inne. Wartość udziału w budowie budynku, w którym mieści się przychodnia została wpłacona w 1975 r. w wysokości 933.000,00 - po denominacji 93,30. Wkład budowlany na ten lokal użytkowy został uzupełniony w 2003 r. kwotą 9.815,04 w związku z wykonaniem indywidualnego (kompaktowego) węzła cieplnego stanowiącego modernizację w tym budynku. SPZOZ poniósł także wydatki w 2002 r. na modernizację lokalu (roboty posadzkarskie, ogólnobudowlane, hydrauliczno-elektryczne, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej) w wysokości 89.576,48 z dniem 1 marca 2001 r. W budynku mieszkalno-usługowym zawierającym 14 lokali mieszkalnych, Spółdzielnia Mieszkaniowa przydzieliła SPZOZ-owi jako swojemu członkowi, lokal użytkowy o powierzchni 283,97 m 2 mający samodzielny charakter pomieszczeń do niego przynależnych na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu z przeznaczeniem na przychodnię lekarską. Dnia 22 kwietnia 2008 r. w kancelarii notarialnej został spisany akt notarialny, w którym Spółdzielnia Mieszkaniowa zawiera umowę przeniesienia własności lokalu użytkowego o powierzchni 283,97 m 2 wraz z prawami do niego przynależnymi na SPZOZ, który będzie uczestniczył w wydatkach związanych z utrzymaniem lokalu, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnej. SPZOZ staje się właścicielem lokalu o powierzchni 283,97 m 2 w budynku spółdzielni mieszkaniowej, w którym mieści się przychodnia. Lokal składa się z pomieszczeń na parterze o powierzchni 193,02 m 2 oraz na piętrze o powierzchni 90,95 m 2. Komunikacja pomiędzy tymi kondygnacjami odbywa się wewnętrzną klatką schodową, która jest tylko i wyłącznie dla SPZOZ.

W celu zapewnienia mieszkańcom budynku bezpośredniego dostępu od strony ulicy, SPZOZ i Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisuje w dniu 2 listopada 2009 r. porozumienie, na mocy którego SPZOZ wyraża zgodę na udostępnienie powierzchni ok. 16,50 m 2 stanowiącego jego odrębną własność z przeznaczeniem na klatkę schodową czyli tzw. część wspólną nieruchomości, niezbędną dla mieszkańców budynku w zamian za pokrycie przez Spółdzielnię Mieszkaniową równowartości utraconej wartości powierzchni lokalu wyliczonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Spółdzielnia wyraża zgodę na zapłatę dla SPZOZ za przekazaną powierzchnię użytkową lokalu na klatkę schodową niezbędną do wykonania przejścia od strony ulicy. Zbycie klatki schodowej wewnętrznej, a następnie połączenie jej z klatką schodową przynależną do wszystkich mieszkańców tego budynku oraz budowa nowego wejścia do budynku, umożliwiłaby niezależne wejście dla użytkowników budynku od ulicy oraz uzyskanie dla SPZOZ niezależnych dwóch lokali na piętrze i jednego na parterze z wejściem do nich od ogólnej klatki schodowej. Natomiast wejście do przychodni nadal pozostałoby tak jak dotychczas czyli tylko i wyłącznie dla pacjentów i personelu.

Prezydent miasta podjął decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia Spółdzielni Mieszkaniowej na przebudowę części budynku mieszkalnego wielorodzinnego według projektu budowlanego. Dnia 17 sierpnia 2010 r. w kancelarii notarialnej zostaje podpisany akt notarialny, w którym jest zgoda współwłaścicieli nieruchomości na dokonanie czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu - zmianę udziałów w nieruchomości wspólnej i pełnomocnictwa. Wpis dotyczy potrzeby dokonania zmian w budynku techniczno prawnych - przebudowy wyodrębnionego lokalu niemieszkalnego (przychodnia) poprzez dokonanie jego podziału na cztery odrębne własności lokali skutkujące zmniejszeniem części powierzchni dotychczasowego lokalu o około 20 m 2 i włączenie jej do nieruchomości wspólnej skutkującej zmianą udziałów w nieruchomości wspólnej. Podział dotychczasowego lokalu niemieszkalnego ma skutkować wyłączeniem trzech nowych lokali. Z dotychczasowego lokalu użytkowego - przychodnia o powierzchni 283,97 m 2 wyodrębniono: 1 lokal użytkowy (nadal na funkcjonowanie przychodni POZ) oraz trzy niezależne lokale przeznaczone na cele mieszkalne, które posiadają niezależną klatkę schodową i wejście od ulicy. Uzyskane z tego podziału trzy niezależne lokale przeznaczone na cele mieszkalne, SPZOZ chce udostępnić do zamieszkania kadrze medycznej, z możliwością ich sprzedaży w przyszłości.

Rzeczoznawca majątkowy dokonał wyceny wartości ciągu komunikacyjnego wewnętrznego (klatki schodowej od strony ulicy) w budynku mieszkalno-usługowym (wielorodzinnym) na kwotę netto 31.919,00, a SPZOZ zgodnie z aktem notarialnym z dnia 17 sierpnia 2010 r. i zawartym porozumieniem z dnia 2 listopada 2009 r., wystawił fakturę obciążając Spółdzielnię Mieszkaniową wartością brutto 38.941,18 (netto 31.919,00 plus podatek VAT 22% 7.022,18) za sprzedaż powierzchni klatki schodowej w lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy sprzedaż uzyskanych z podziału niezależnych lokali przeznaczonych na cele mieszkalne będzie opodatkowana, a jeśli tak to jaką stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z podziału lokalu użytkowego będącego własnością SPZOZ w ramach, którego funkcjonowała przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej, wyodrębniono cztery niezależne lokale z czego jeden przeznaczono nadal na przychodnię POZ, a trzy na cele mieszkalne udostępnione do zamieszkania kadrze medycznej. Lokale te mogą zostać w przyszłości sprzedane. Jeżeli do takiej transakcji doszłoby w latach 2011 -2013 to sprzedaż ta naszym zdaniem winna być opodatkowana według stawki VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 tej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy, obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie terminu "dostawa towarów", odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak art. 41 ust. 2 stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Punkt 2 wskazanego przepisu stanowi z kolei, iż stawka podatku, o której nowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Powyższe przepisy wskazują, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje wówczas, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł w 1977 r. z Wojewódzką Spółdzielnią Mieszkaniową umowę użytkowania lokalu na warunkach spółdzielczego prawa do lokalu z przeznaczeniem na przychodnię rejonową. W budynku mieszkalno-usługowym zawierającym 14 lokali mieszkalnych, Spółdzielnia Mieszkaniowa przydzieliła SPZOZ-owi jako swojemu członkowi, lokal użytkowy o powierzchni 283,97 m 2 mający samodzielny charakter pomieszczeń do niego przynależnych na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu z przeznaczeniem na przychodnię lekarską. Dnia 22 kwietnia 2008 r. w kancelarii notarialnej został spisany akt notarialny, w którym Spółdzielnia Mieszkaniowa zawiera umowę przeniesienia własności lokalu użytkowego o powierzchni 283,97 m 2 wraz z prawami do niego przynależnymi na SPZOZ, który będzie uczestniczył w wydatkach związanych z utrzymaniem lokalu, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnej. SPZOZ staje się właścicielem lokalu o powierzchni 283,97 m 2 w budynku spółdzielni mieszkaniowej, w którym mieści się przychodnia. Lokal składa się z pomieszczeń na parterze o powierzchni 193,02 m 2 oraz na piętrze o powierzchni 90,95 m 2. Komunikacja pomiędzy tymi kondygnacjami odbywa się wewnętrzną klatką schodową, która jest tylko i wyłącznie dla SPZOZ.

Obecnie, Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na dokonanie zmian w budynku. Kwestia dotyczy przebudowy wyodrębnionego lokalu niemieszkalnego (przychodnia) poprzez dokonanie jego podziału na cztery odrębne własności lokali skutkujące zmniejszeniem części powierzchni dotychczasowego lokalu o około 20 m 2 i włączenie jej do nieruchomości wspólnej skutkującej zmianą udziałów w nieruchomości wspólnej. Podział dotychczasowego lokalu niemieszkalnego ma skutkować wyłączeniem trzech nowych lokali. Z dotychczasowego lokalu użytkowego - przychodnia o powierzchni 283,97 m 2 wyodrębniono: 1 lokal użytkowy (nadal na funkcjonowanie przychodni POZ) oraz trzy niezależne lokale przeznaczone na cele mieszkalne. Uzyskane z tego podziału trzy niezależne lokale przeznaczone na cele mieszkalne, SPZOZ chce udostępnić do zamieszkania kadrze medycznej, z możliwością ich sprzedaży w przyszłości.

Analiza opisanych przez Wnioskodawcę działań wskazuje, że mamy tu do czynienia z dostawą nowoutworzonych lokali, powstałych w wyniku przeprowadzenia znaczących zmian w obrębie istniejących pomieszczeń. W wyniku przeprowadzonych prac dojdzie do faktycznej "likwidacji" istniejącego lokalu użytkowego, rozumiany jako określony układ pomieszczeń służących celom użytkowym. W ich miejsce powstaną jakościowo nowe lokale mieszkalne, których układ nie pokrywa się, w ramach adaptowanej powierzchni, z istniejącym dotychczas układem lokali użytkowych.

A zatem przedmiotowa dostawa dotyczy nowych lokali mieszkalnych, które nie zostały wcześniej zasiedlone ani zamieszkałe. O ich zasiedleniu, w ocenie tut. Organu, może być mowa dopiero wówczas, gdy faktycznie lokale te, po ich wyodrębnieniu w wyniku dokonanej przebudowy obiektu oraz ustanowieniu ich odrębnej własności, zostaną przekazane do użytkowania w wyniku dokonanej sprzedaży. Tak więc zaadaptowane na cele mieszkaniowe pomieszczenia zostaną zasiedlone, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, po raz pierwszy dopiero przez przyszłych nabywców. Tym samym podstawowy warunek konieczny do zastosowania zwolnienia od podatku VAT omawianej sprzedaży, nie zostanie spełniony.

Biorąc zatem pod uwagę analizowaną sytuację oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych lokali mieszkalnych, opisanych przez Wnioskodawcę w zdarzeniu pierwszym, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Nie znajdzie tutaj również zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Przepis ten uzależnia zastosowanie zwolnienia od braku prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją danej inwestycji (w niniejszej sprawie jest to utworzenie lokali mieszkalnych). W tym miejscu należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż Wnioskodawca wskazał, że lokale mieszkalne powstaną dopiero po zakończeniu planowanych prac. Stąd też nie można mówić o ponoszeniu nakładów na ulepszenie lokali, termin ten bowiem odnosi się do istniejących lokali, a nie do nakładów na wytworzenie nowych lokali. W tym stanie rzeczy w stosunku do lokali, które powstaną wskutek poniesionych nakładów inwestycyjnych przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia. Bowiem w tej sytuacji nie będzie miało miejsca ulepszenie istniejących już lokali mieszkalnych.

Według art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W myśl ust. 12b ww. artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Od 1 stycznia 2011 r. stawka VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Uregulowania powyższe w praktyce oznaczają, że w przypadku dostawy i remontu lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2 oraz budynków jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 będzie miała zastosowanie stawka obniżona. Natomiast w sytuacji, gdy powierzchnia lokalu mieszkalnego lub budynku jednorodzinnego będzie przekraczała powyższe limity wówczas będą miały do tej dostawy zastosowanie dwie stawki podatku - obniżona i podstawowa.

Przypomnieć należy, iż w przedmiotowej sprawie z dotychczasowego lokalu użytkowego - przychodnia o powierzchni 283,97 m 2 wyodrębniono: 1 lokal użytkowy (nadal na funkcjonowanie przychodni POZ) oraz trzy niezależne lokale przeznaczone na cele mieszkalne. Zatem nie ulega wątpliwości, że nowo powstałe lokale mieszkalne nie przekraczają limitów wskazanych powyżej, a tym samym, do ich sprzedaży zastosowanie ma obniżona stawka podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zatem stwierdzić, że planowana w latach 2011-2013 dostawa opisanych lokali mieszkalnych, powstałych w wyniku podziału lokalu użytkowego, w ramach którego funkcjonowała przychodnia, będzie opodatkowana - w myśl powołanych przepisów - preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż dostawa lokali mieszkalnych powstałych po podziale dotychczasowego lokalu niemieszkalnego, do której doszłoby w latach 2011-2013, podlegać będzie opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl