IPPP1/443-1509/11-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1509/11-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z o.o. prowadzącą inwestycję pn. "B.". Jest to projekt innowacyjny o dużej wartości, Wnioskodawca zamierza korzystać z dotacji unijnej z Programu Innowacyjna Gospodarka. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to I kwartał 2013 r.. W listopadzie 2010 r. Spółka złożyła wniosek o przyznanie środków unijnych, w kwietniu 2011 r. otrzymała pozytywną decyzję o przyznaniu dotacji. Umowa z Ministerstwem Gospodarki nie została jeszcze podpisana.

Zarówno na etapie wypełniania Wniosku do Ministerstwa Gospodarki jak też składania kolejnych dokumentów aplikacyjnych, Spółka korzystała i korzysta z doradztwa i innej pomocy wyspecjalizowanego podmiotu.

Umowa zawarta z Doradcą przewidywała, iż w razie przyznania i skorzystania przez Spółkę ze środków Unijnych, Doradca w ramach wynagrodzenia otrzyma tzw. success fee tj. procent od otrzymanych środków. Z uwagi, na wymagające ogromnej wiedzy, zasady dokumentowania tzw. wydatków kwalifikowanych tj. m.in. prowadzenie przetargów, korespondencja, promocja projektu itp. Spółka korzysta również z bieżącego doradztwa, szkoleń i innego wsparcia wyspecjalizowanego podmiotu.

Spółka wyjaśnia też, iż do czerwca 2011 r. nie zatrudniała żadnego pracownika a obecnie zatrudniane są osoby tyko na stanowiska wykonawcze przygotowywane do produkcji papieru na nowej maszynie papierniczej. Księgowość spółki prowadzona jest przez podmiot zewnętrzny. Po uruchomieniu maszyny papierniczej Wnioskodawca będzie prowadził działalność opodatkowaną tj. produkowała i sprzedawał papier opodatkowany podstawową stawką VAT. W chwili obecnej Spółka dokonuje głównie zakupów o charakterze inwestycyjnym: urządzeń (dostawy z montażem) oraz prac budowlanych i montażowych jak też zakupuje usługi o charakterze doradczym czy projektowym. 100% udziałów w Spółce ma podmiot polski, S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za usługi doradcze, szkoleniowe itp. w szczególności z tytułu tzw. opłaty "success fee" (faktura nie została jeszcze wystawiona).

Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku na o kwotę podatku naliczonego.

Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei art. 88 ww. ustawy o VAT określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Należy zauważyć, że z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) wynika, że prawo do odliczenia w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, iż podatnik nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeśli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Nabycie usług świadczonych przez firmę doradczą, bądź też inną firmę, w celu pozyskania i zgodnego z prawem rozliczenia dotacji na dofinansowanie inwestycji mającej umożliwić produkcję nowoczesnego produktu, związane jest z wykonywaniem przez Spółkę SE Narew czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. prowadzenie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu maszyny papierniczej).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe w następujących interpretacjach indywidualnych: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 listopada 2009 sygn. ITPP2/443-819/09/AW; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 listopada 2009 sygn. ILPP1/443-979/09-4/AT.

Wobec tego Spółka wnosi o uznanie, iż ma prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych, szkoleniowych itp. w tym z tytułu tzw. "success fee", bowiem nabycie przedmiotowych usług służyć będzie działalności opodatkowanej polegającej na produkcji i sprzedaży papieru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r., Dz. U. 177 poz. 1054), zwana dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi inwestycję PN. "Budowa maszyny". Wnioskodawca zamierza korzystać z dotacji unijnej z Programu Innowacyjna Gospodarka. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to I kwartał 2013 r.. W listopadzie 2010 r. Spółka złożyła wniosek o przyznanie środków unijnych, w kwietniu 2011 r. otrzymała pozytywną decyzję o przyznaniu dotacji. Umowa z Ministerstwem Gospodarki nie została jeszcze podpisana. W związku z powyższym Wnioskodawca korzysta z doradztwa i innej pomocy wyspecjalizowanego podmiotu. Umowa zawarta z Doradcą przewidywała, iż w razie przyznania i skorzystania przez Spółkę ze środków Unijnych, Doradca w ramach wynagrodzenia otrzyma tzw. success fee tj. procent od otrzymanych środków. Spółka korzysta również z bieżącego doradztwa, szkoleń i innego wsparcia wyspecjalizowanego podmiotu. Po uruchomieniu maszyny papierniczej Wnioskodawca będzie prowadził działalność opodatkowaną tj. produkował i sprzedawał papier opodatkowany podstawową stawką VAT. W chwili obecnej Spółka dokonuje głównie zakupów o charakterze inwestycyjnym: urządzeń (dostawy z montażem) oraz prac budowlanych i montażowych jak też zakupuje usługi o charakterze doradczym czy projektowym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących usługi doradcze, szkoleniowe, itp. w tym z tytułu tzw. "success fee" tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa przedmiotowe usługi dla realizacji inwestycji, której efekty w przyszłości przeznaczone będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją tej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl