IPPP1/443-1503/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1503/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta LXXX, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 4 sierpnia 2008 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 7 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i prawa do odliczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto LXXX jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania z wykorzystaniem funduszy zewnętrznych, w tym pochodzących ze środków Unii Europejskiej. Aktualnie Miasto jest beneficjentem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Realizowany przez Miasto projekt pod nazwą "Czas na LXXX - kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycję" polega na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych w LXXX. W ramach projektu wybudowane zostaną drogi dojazdowe, w których zostaną wykonane sieci: wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz infrastruktura pod światłowód. Przebudowana zostanie również jedna z istniejących ulic. Po wybudowaniu infrastruktury i dokonaniu scalenia w obszarze obejmującym projekt, tereny inwestycyjne będące własnością Miasta (część zakupionych przez Miasto gruntów zostanie wykazana w projekcie jako wydatek kwalifikowany) zostaną odsprzedane inwestorom. Sprzedażą zostaną objęte tereny inwestycyjne, natomiast drogi oraz całość wybudowanej w ramach projektu infrastruktury pozostanie własnością Miasta, pozostającą w zarządzie Miasta oraz miejskiej spółki o nazwie P.... Sp. z o.o. (Miasto ma 100% udziałów w spółce).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od sprzedaży terenów inwestycyjnych Miasto powinno odprowadzić podatek VAT.

2.

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

3.

Czy podatek VAT naliczony przez wykonawców w fakturach dotyczących realizacji projektu może zostać wykazany w deklaracjach VAT-7 Miasta jako podatek naliczony (czy podlega odliczeniu od podatku należnego np. od sprzedaży nieruchomości, jeżeli taki się pojawi do wypłaty).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot realizujący zadania wynikające z ustawy o samorządzie terytorialnym (gminnym) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej Miasto LXXX nie ma możliwości odliczenia ani uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z realizowanymi inwestycjami. Z uwagi na fakt, że jednostki samorządu terytorialnego nie prowadzą działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami, a dokonywana sprzedaż nieruchomości jest wyprzedażą majątku gminnego (w tym wypadku mającą dodatkowo przynieść nowe miejsca pracy), a nie działalnością zarobkową, Miasto nie powinno odprowadzać podatku VAT związanego ze sprzedażą terenów inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów (w tym przypadku gruntów) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) o ustroju gminy stanowi jej statut. Zgodnie ze statutem stanowiącym załącznik do uchwały Nr VIII/66/07 Rady Miasta LXXX z dnia 18 maja 2007 r. Miasto LXXX to gmina miejska.

Jednostki samorządu terytorialnego są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem stosownie do przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostka samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towarów, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wyrażona w art. 86 ww. ustawy zasada potrącalności podatku naliczonego jest pojmowana możliwie jak najszerzej i znajduje zastosowanie także w odniesieniu do podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które spowodowały, iż podatnik mógł, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonywać czynności opodatkowane.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabywa towary i usługi związane z przygotowaniem i uzbrojeniem terenów inwestycyjnych, które to tereny zostaną w przyszłości sprzedane z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej przez przyszłych nabywców. Dostawa terenów inwestycyjnych będzie odbywała się na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa sprzedaży).

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza dokonać odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, której przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę. Dokonując tych czynności, na podstawie umów cywilnoprawnych, Miasto będzie występowało jako podatnik podatku od towarów i usług i nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Ponadto, oferowane na sprzedaż grunty są gruntami przeznaczonymi pod zabudowę. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem, w ww. sytuacji sprzedaż przedmiotowych terenów będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do infrastruktury towarzyszącej w postaci dróg dojazdowych, wodociągów, kanalizacji, infrastruktury pod światłowód stwierdzić należy, iż każdy związek, zarówno bezpośredni, jak i pośredni, ze sprzedażą opodatkowaną, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, tylko bowiem wówczas będzie możliwa jego realizacja. Opisana w ww. wniosku infrastruktura jest niezbędna w związku z planowaną sprzedażą i dzierżawą terenów inwestycyjnych. Służyć ma ona bowiem potencjalnym nabywcom ww. terenów w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej na tych terenach. W związku z powyższym, podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową ww. infrastruktury towarzyszącej, jak i podatek naliczony przez wykonawców podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl