IPPP1-443-15/08-5/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-15/08-5/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) oraz pismem z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) oraz pismem z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem opieki zdrowotnej, którego celem statutowym jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Zakład działa na podstawie i na zasadach określonych ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągamy, przeznaczone są na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług tj. na cele przewidziane w statucie zakładu. Na podstawie Uchwały Nr.... Rady miasta X z dnia.... w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Zakładowi Basenów Rehabilitacyjnych oraz Umowy o nieodpłatne korzystanie nr.... zawartej w dniu.... z Miastem X- Zakład stał się użytkownikiem ww. obiektu. Jednocześnie informuje, że jedną z podległych placówek jest Przychodnia Rehabilitacyjna dla Dzieci i Młodzieży przy ul....., która współpracuje z nowo powstałym Kompleksem Basenów Rehabilitacyjnych. Prowadzona jest rehabilitacja w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Na to żeby obiekt mógł się samofinansować realizujemy szereg usług w ramach promocji zdrowia takich jak:

* odpłatne korzystanie z pływalni przez uczniów (udostępnianie basenu placówkom oświatowym), studentów, emerytów i rencistów,

* odpłatne korzystanie z pływalni przez rodziny (rodzice+dzieci)

* odpłatne korzystanie z pływalni przez osoby powyżej 18 roku życia,

* odpłatne udostępnianie całego basenu lub jego części (toru) oraz współorganizowanie integracyjnych zawodów pływackich z Klubami Sportowymi Niepełnosprawnych,

* nauka pływania dzieci i dorosłych.

Pismem z dnia..... Zakład uzupełnił wniosek o zaświadczenie Głównego Urzędu Statystycznego o numerze identyfikacyjnym Regon dla jednostki lokalnej o nazwie Kompleks Basenów Rehabilitacyjnych, gdzie wskazano jako rodzaj przeważającej działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007 i PKD 2004) - działalność fizjoterapeutyczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone i realizowane przez Zakład w Kompleksie Basenów Rehabilitacyjnych, a sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupie PKWiU 92.61 jest równoznaczne z przypisaniem do działalności stadionów i pozostałych obiektów sportowych. Czy realizowane przez Zakład zadania mające na celu promowanie zdrowia (zgodnie ze statutem) możemy zaliczyć według PKWiU w grupowaniu ex 92 sklasyfikowane jako 'usługi związane z rekreacją i sportem' w załączniku nr 4 poz. 11 z objaśnieniem, że zakład nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo to osiąga, przeznaczone są na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług i uwzględnić w grupie usług zwolnionych z podatku VAT.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca sprecyzował, iż przedmiotem interpretacji prawa podatkowego jest art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 poz. 9 i 11) ustawy o VAT w związku z zaklasyfikowaniem przez GUS przeważającej działalności Kompleksu Basenów Rehabilitacyjnych jako działalność fizjoterapeutyczna (PKD 8690A) - świadczenie usług zdrowotnych na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia. Zakład prosi zatem o wyjaśnienie czy mając tak zakwalifikowaną działalność Kompleksu Basenów Rehabilitacyjnych może zastosować zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 i 11 z objaśnieniami. Jednocześnie dodając, że Kompleks Basenów Rehabilitacyjnych świadczy także usługi dla Szkół i osób niepełnosprawnych związane z promocją zdrowia, nauką pływania, zajęciami ruchowymi w wodzie itp.

Zdaniem wnioskodawcy realizuje on swoje zadania zgodnie z przyjętym statutem Zakładu, czyli udziela świadczeń zdrowotnych oraz podejmuje działania promujące zdrowie. Przyjęcie w użytkowanie Kompleksu Basenów Rehabilitacyjnych dało Wnioskodawcy możliwość poszerzenia zakresu działań związanych nie tylko ze świadczeniem usług zdrowotnych, ale także z propagowaniem i promowaniem zdrowia i stworzyło możliwość samofinansowania się placówki. Obiekt jest całkowicie przystosowany dla osób niepełnosprawnych i znacząca ilość osób korzystających to osoby z różnymi grupami niepełnosprawności, które mają możliwość rehabilitowania się na basenie. Realizowane usługi na rzecz tych osób, zdaniem Wnioskodawcy, powinny być zwolnione z opodatkowania. Zakład powołany przez jednostkę samorządu terytorialnego jest przedmiotowo zwolniony od podatku dochodowego (ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych z późn. zm.), także usługi realizowane przez Zakład nie podlegają opodatkowaniu (ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.-załącznik nr 4). W związku z przyjęciem przez Zakład Kompleksu Basenów Rehabilitacyjnych w użytkowanie oraz poszerzenie zakresu świadczonych usług na rzecz promowania zdrowia (zgodnie ze statutem) Wnioskodawca uważa, że realizowane usługi powinny być zakwalifikowane do grupy usług zwolnionych ustawy o podatku od towarów i usług - załącznik nr 4 poz. 11 z objaśnieniem 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Zaznaczyć należy, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Podkreślić należy że Minister Finansów nie jest upoważniony do wydawania opinii w tym zakresie.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z wyłączeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1 - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.22, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)

a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań video (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań video (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z objaśnień zamieszczonych przez ustawodawcę pod załącznikiem nr 4 wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągają, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Z treści tego objaśnienia wynika również, że wskazany w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce 'nazwa usługi'. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w punktach 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Jak wynika z wniosku Podatnik zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o ustalenie właściwej klasyfikacji dla świadczonych usług. Urząd Statystyczny sklasyfikował usługi w zakresie udostępniania basenu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu wstępu, itp.) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w grupowaniu PKWiU 92.61 - "Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".

Usługi sklasyfikowane w powyższym grupowaniu zostały wymienione wśród usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku.

Powyższe oznacza, że usługi świadczone przez Zakład, a sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 nie korzystają ze zwolnienia od podatku, bez względu na fakt, iż osiągnięte zyski przeznaczone zostaną na utrzymanie i poprawę świadczonych usług.

Jednakże podkreślić jeszcze raz należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym interpretacji udzielono w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl