IPPP1/443-1492/11-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1492/11-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest wykonawcą robót budowlanych w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu publicznego na wykonanie centrum turystyczno - rekreacyjno - sportowego, w skład którego wchodzi budowa krytej pływalni. Projekt ten jest współfinansowany ze środków funduszy unijnych.

We wzorze umowy Zamawiający zaproponował następującą procedurę odbioru wykonanych prac:

1.

Protokół odbioru częściowego

1.1. Po zakończeniu danej części robót wynikającej z harmonogramu rzeczowo - czasowo - finansowego, potwierdzonej wpisem w dzienniku budowy przez kierownika budowy i potwierdzeniu gotowości do odbioru częściowego przez inspektora nadzoru, Wykonawca zawiadomi pisemnie Zamawiającego o gotowości do odbioru części wykonanych robót.

1.2. Strony umowy będą dokonywać odbiorów robót ulegających zakryciu lub zanikających na bieżąco, po zgłoszeniu wykonanych robót wpisem dokonanym przez Wykonawcę w dzienniku budowy.

1.3. W odbiorze robót uczestniczą: Zamawiający, powołani przez Zamawiającego inspektorzy nadzoru inwestorskiego i przedstawiciele Wykonawcy.

1.4. Do zawiadomienia Wykonawca załączy następujące dokumenty:

1.4.1. protokoły odbiorów technicznych, aprobaty techniczne i deklaracje zgodności na wbudowane materiały oraz instrukcje i dokumenty gwarancyjne producentów na urządzenia i instalacje (wszystkie dokumenty należy przedstawić w języku polskim),

1.4.2. rozliczenie częściowe budowy z podaniem wykonanych części robót, ich ilości i wartości brutto.

1.5. Branżowy inspektor nadzoru wyznaczy datę odbioru częściowego, o której powiadomi pisemnie Wykonawcę i Zamawiającego oraz rozpocznie czynności odbioru częściowego robót w ciągu 3 dni od daty zawiadomienia.

1.6. Zakończenie czynności odbioru częściowego powinno nastąpić w ciągu 7 dni roboczych licząc od daty rozpoczęcia odbioru.

1.7. Protokół odbioru częściowego nie stanowi podstawy do przekazania Zamawiającemu do użytkowania wykonanej części przedmiotu umowy.

2.

Protokół odbioru technicznego

2.1. Po zakończeniu całości robót, dokonaniu wpisu w dzienniku budowy przez kierownika budowy i potwierdzeniu gotowości do odbioru przez inspektora nadzoru Wykonawca pisemnie zawiadomi Zamawiającego o gotowości do odbioru technicznego inwestycji.

2.2. Do zawiadomienia Wykonawca załączy następujące dokumenty:

2.2.1. inwentaryzację geodezyjną powykonawczą,

2.2.2. protokoły odbiorów technicznych, aprobat technicznych, deklaracji zgodności, certyfikaty na wbudowane materiały i urządzenia (wszystkie dokumenty należy przedstawić w języku polskim),

2.2.3. dokumentację powykonawczą obiektu wraz z zaznaczeniem naniesionych zmian dokonanych w trakcie budowy w dokumentacji, potwierdzonych przez kierownika budowy i inspektora nadzoru,

2.2.4. dziennik budowy,

2.2.5. oświadczenie kierownika budowy, inspektorów nadzoru i projektantów o zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym, warunkami pozwolenia na budowę, obowiązującymi przepisami i normami,

2.2.6. protokoły prób, badań, sprawdzeń i rozruchu urządzeń i instalacji,

2.2.7. instrukcje obsługi i konserwacji oraz dokumenty gwarancyjne producentów do urządzeń i instalacji wbudowanych do obiektu w ramach przedmiotu umowy (wszystkie dokumenty należy przedstawić w języku polskim).

2.3. Zamawiający wyznaczy datę i rozpocznie czynności odbioru technicznego przedmiotu umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia; o dacie i godzinie odbioru Zamawiający powiadomi uczestników odbioru.

2.4. Zakończenie czynności odbioru powinno nastąpić w ciągu 14 dni roboczych licząc od daty rozpoczęcia odbioru.

2.5. Po dokonaniu odbioru technicznego obiektu przez Zamawiającego bez zastrzeżeń Wykonawca zobowiązany jest wystąpić o decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu.

3.

Rozruch techniczny i technologiczny oraz próbna eksploatacja obiektu

3.1. W ciągu 3 dni od daty przekazania Zamawiającemu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, Zamawiający wraz z Wykonawcą rozpocznie przez okres 30 dni próbną eksploatację obiektu polegającą na udostępnieniu obiektu korzystającym.

3.2. Koszty próbnej eksploatacji obejmujące m.in. etatową obsługę obiektu oraz koszty mediów poniesie Zamawiający.

3.3. W trakcie próbnej eksploatacji Wykonawca jest zobowiązany, na własny koszt, do całodobowej niezbędnej obsługi technicznej, monitoringu i regulacji procesów technologicznych obiektu. W okresie próbnej eksploatacji Wykonawca zobowiązany jest usuwać wady lub usterki niezwłocznie po ich stwierdzeniu lub na żądanie Zamawiającego w sposób i na zasadach określonych w pkt 4.1. i 4.3.

3.4. Po zakończeniu próbnej eksploatacji obiektu, a w przypadku stwierdzenia w okresie próbnej eksploatacji obiektu wad lub usterek - usunięcia stwierdzonych w okresie próbnej eksploatacji wad lub usterek, Strony przystąpią do odbioru końcowego. Wykonawca w terminie 7 dni zgłosi Zamawiającemu gotowość do odbioru końcowego.

3.5. Zamawiający wyznaczy termin i rozpocznie odbiór końcowy przedmiotu umowy w terminie 7 dni od daty zawiadomienia Zamawiającego, potwierdzonego przez inspektorów nadzoru inwestorskiego, o osiągnięciu gotowości do odbioru końcowego, o którym mowa w pkt 3.4., zawiadamiając o tym Wykonawcę.

4.

Wady ujawnione w trakcie odbiorów i próbnej eksploatacji

4.1. Jeżeli w toku czynności odbioru częściowego, odbioru technicznego lub w okresie próbnej eksploatacji zostaną stwierdzone wady, to Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:

4.1.1. Jeżeli wady nadają się do usunięcia Zamawiający wyznacza termin ich usunięcia;

4.1.2. Jeżeli wady nie nadają się do usunięcia to:

4.1.2.1. jeżeli umożliwiają one użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem, Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie,

4.1.2.2. jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem Zamawiający może odstąpić od umowy albo żądać wykonania przedmiotu umowy lub jego wadliwego elementu ponownie.

4.2. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Zamawiającego o usunięciu wad i gotowości do ponownego odbioru. Do ponownego odbioru postanowienia ust. 1, 2 i 4.1. stosuje się odpowiednio.

4.3. Ujawnienie wady lub usterki przy odbiorze przedmiotu umowy wstrzymuje podpisanie protokołu odbioru końcowego.

5.

Końcowy protokół odbioru. Po usunięciu wszystkich wad i usterek stwierdzonych w protokole odbioru technicznego oraz w okresie próbnej eksploatacji Strony przystąpią do sporządzenia końcowego protokołu odbioru.

We wzorze umowy Zamawiający zaproponował także następujący sposób rozliczenia:

Wynagrodzenie

1.

Rozliczenie za wykonany przedmiot umowy odbywać się będzie fakturami przejściowymi za części robót wykonanych i odebranych przez Zamawiającego, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - czasowo - finansowym.

2.

Podstawę do wystawienia faktur przejściowych za częściowo wykonane i odebrane części robót, stanowić będą protokoły odbioru częściowego, podpisane bez zastrzeżeń przez Inspektora Nadzoru i Zamawiającego.

3.

Podstawę do wystawienia każdej faktury przejściowej za wykonany element przedmiotu umowy, w którego wykonaniu uczestniczyli podwykonawcy, stanowić będzie:

* protokół odbioru zakończonego elementu przedmiotu umowy podpisany przez inspektora nadzoru i kierownika budowy, wskazujący wydzielone elementy robót wykonane przez podwykonawcę (ów),

* kopia faktury wystawionej dla Wykonawcy przez podwykonawcę (ów) za wykonane przez niego roboty,

* kopia przelewu bankowego z tytułu wynagrodzenia za wykonane roboty.

4.

Rozliczenie końcowe za wykonanie przedmiotu umowy nastąpi końcową fakturą VAT wystawioną po podpisaniu przez Zamawiającego końcowego protokołu odbioru.

5.

Podstawą do wystawienia faktury końcowej za odebrany przedmiot umowy w całości będzie końcowy protokół odbioru podpisany przez Zamawiającego oraz doręczona Zamawiającemu decyzja o pozwoleniu na użytkowanie.

Dodatkowo zgodnie z § 7 wzoru umowy Wykonawca udziela na zrealizowany przedmiot umowy 72-miesięcznej gwarancji jakości, liczonej od dnia podpisania końcowego protokołu odbioru bez zastrzeżeń przez Zamawiającego i Inspektorów Nadzoru.

Z powyższego wzoru umowy zaproponowanego przez Zamawiającego wynika, że od momentu podpisania przez Zamawiającego protokołu odbioru technicznego do momentu wystawienia końcowej faktury VAT upłynie okres dłuższy niż 30 dni. Podpisanie protokołu odbioru technicznego jest niezbędne do wszczęcia postępowania w sprawie wydania pozwolenia na użytkowanie. Następnie po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie Zamawiający wymaga przeprowadzenia 30-dniowego okresu próbnej eksploatacji oraz usunięcia wykrytych w tym czasie wad i usterek. Dopiero po ich usunięciu Zamawiający podpisze końcowy protokół odbioru robót, a Wnioskodawca będzie miał podstawę do wystawienia faktury końcowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim momencie Wnioskodawca ma rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstanie nie później niż 30. dnia od dnia podpisania przez Zamawiającego odpowiednio częściowego lub końcowego protokołu odbioru, chyba że Wnioskodawca otrzyma wcześniej część lub całość zapłaty.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, w przypadku wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania. Jak wynika z art. 19 ust. 14 ustawy o VAT przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) stosuje się również w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych. Z kolei zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) (dalej: Rozporządzenie) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11 ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Z kolei zgodnie z § 11 ust. 2 Rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 3531 ustawy - Kodeks cywilny, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Warunki umowne nie mogą zatem modyfikować ani momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonanej przez Wnioskodawcę usługi ani momentu wystawienia faktury VAT, gdyż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia, moment powstania obowiązku podatkowego i moment wystawienia faktury dla usług budowlanych lub budowlano - montażowych określony został we wskazanych wyżej przepisach prawa. Powyższe nie wpływa natomiast na prawo stron do określenia w umowie jaki moment należy rozumieć jako wykonanie usługi budowlanej. Prawo to bowiem wynika z zasady swobody umów.

Podsumowując, obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 30. dnia od dnia podpisania przez Zamawiającego odpowiednio częściowego lub końcowego protokołu odbioru robót.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5 ustawy o VAT).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższe przepisy formułują zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje w dniu wydania towaru lub wykonania usługi, natomiast jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone wystawioną fakturą obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Powyższa zasada ogólna doznaje jednak bardzo poważnego ograniczenia. Ustawodawca, w art. 19 ust. 13 cyt. ustawy, w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, w tym dla usług budowlanych lub budowlano - montażowych. I tak, stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych.

Na podstawie art. 19 ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 pkt 2 lit. d) stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych.

W przypadkach określonych w ust. 10 oraz ust. 13 pkt 2-4 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części (ust. 15 ww. artykułu).

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej lub budowlano - montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie. Poza terminem zapłaty, istotne jest także zdefiniowanie momentu, w którym usługi zostały wykonane.

Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie zdefiniował pojęcia "wykonanie usługi". Ustawa nie zawiera również definicji "protokołu zdawczo - odbiorczego". Pomocą może tu posłużyć analiza przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 647 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Zapis powyższy wyraźnie wskazuje na wzajemne zobowiązania stron umowy. Z jednej strony wykonawca robót budowlanych zobowiązuje się m.in. do wykonania obiektu zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej, z drugiej inwestor zobowiązuje się odebrać obiekt. Ze względu na specyfikę usług budowlanych wiążą się one z koniecznością akceptowania ich przez zleceniodawcę (inwestora). Forma, sposób i rodzaj dokumentu potwierdzającego wykonanie robót budowlanych co do zasady winien być określony w umowie łączącej strony. Wskazać należy, iż art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) definiuje pojęcie "protokoły odbiorów częściowych i końcowych", jako jeden z elementów "dokumentacji budowy". W praktyce terminem protokołu zdawczo - odbiorczego określa się dokument, który w istocie ma w założeniu wyrażać potwierdzenie i akceptację wykonanych prac, w tym ich zakres. Z protokołu winno zatem jasno wynikać kto, kiedy i jakie prace wykonał, oraz wskazanie, że określonego dnia zostały one przyjęte przez drugą stronę. Z przepisów prawa budowlanego wynika zatem, że wykonanie usługi rozumie się jako odbiór robót, na okoliczność którego sporządza się stosowny protokół odbioru - częściowy bądź końcowy. Zatem dzień wykonania usługi - to dzień podpisania protokołu. Istotne jest to, aby dokument ten spełniał swoją funkcję - w sposób jednoznaczny określał prace, jakie zostały przyjęte (odebrane). Odbiór robót jest elementem przełomowym w stosunkach o roboty budowlane: z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia, bądź wskazuje na jego niewykonanie lub nienależyte wykonanie w całości lub części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzialność za wady ujawnione przy odbiorze, a z drugiej strony wyznacza początek biegu terminów rękojmi za wady. Odbiór robót potwierdzony stosownym protokołem powszechnie jest utożsamiany z wykonaniem usługi.

W przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie treść przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ten stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (ust. 3 powołanego artykułu).

Ustawodawca określił, kiedy w przypadku świadczenia usług budowlanych należy wystawić fakturę. Zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Z powyższego wynika, iż ostateczny termin wystawienia faktury to data powstania obowiązku podatkowego, czyli 30. dzień od dnia wykonania usługi, a jeśli płatności dokonano wcześniej, wówczas będzie to dzień dokonania zapłaty.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu publicznego na wykonanie centrum turystyczno - rekreacyjno - sportowego, w skład którego wchodzi budowa krytej pływalni. We wzorze umowy Zamawiający zaproponował, iż zakończeniu danej części robót wynikającej z harmonogramu rzeczowo - czasowo - finansowego, potwierdzonej wpisem w dzienniku budowy przez kierownika budowy i potwierdzeniu gotowości do odbioru częściowego przez inspektora nadzoru, dokonywany będzie częściowy odbiór wykonanych robót. Po zakończeniu całości robót Wykonawca pisemnie zawiadomi Zamawiającego o gotowości do odbioru technicznego inwestycji. Po dokonaniu odbioru technicznego obiektu przez Zamawiającego bez zastrzeżeń Wykonawca zobowiązany jest wystąpić o decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. W ciągu 3 dni od daty przekazania Zamawiającemu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, Zamawiający wraz z Wykonawcą rozpocznie przez okres 30 dni próbną eksploatację obiektu polegającą na udostępnieniu obiektu korzystającym. W okresie próbnej eksploatacji Wykonawca zobowiązany jest usuwać wady lub usterki niezwłocznie po ich stwierdzeniu lub na żądanie Zamawiającego w sposób i na określonych w umowie zasadach. Po zakończeniu próbnej eksploatacji obiektu, a w przypadku stwierdzenia w okresie próbnej eksploatacji obiektu wad lub usterek - usunięcia stwierdzonych w okresie próbnej eksploatacji wad lub usterek, Strony przystąpią do odbioru końcowego. Wykonawca w terminie 7 dni zgłosi Zamawiającemu gotowość do odbioru końcowego, Zamawiający wyznaczy termin i rozpocznie odbiór końcowy przedmiotu umowy w terminie 7 dni od daty zawiadomienia Zamawiającego, potwierdzonego przez inspektorów nadzoru inwestorskiego, o osiągnięciu gotowości do odbioru końcowego, zawiadamiając o tym Wykonawcę. Jeżeli w toku czynności odbioru częściowego, odbioru technicznego lub w okresie próbnej eksploatacji zostaną stwierdzone wady, to Zamawiający wyznacza termin ich usunięcia (jeżeli wady nadają się do usunięcia), bądź Zamawiający może obniżyć wynagrodzenie, odstąpić od umowy albo żądać wykonania przedmiotu umowy lub jego wadliwego elementu ponownie (jeżeli wady nie nadają się do usunięcia). Ujawnienie wady lub usterki przy odbiorze przedmiotu umowy wstrzymuje podpisanie protokołu odbioru końcowego. Po usunięciu wszystkich wad i usterek stwierdzonych w protokole odbioru technicznego oraz w okresie próbnej eksploatacji Strony przystąpią do sporządzenia końcowego protokołu odbioru. Wnioskodawca wskazał, iż rozliczenie za wykonany przedmiot umowy odbywać się będzie fakturami przejściowymi za części robót wykonanych i odebranych przez Zamawiającego. Podstawę do wystawienia faktur przejściowych za częściowo wykonane i odebrane części robót, stanowić będą protokoły odbioru częściowego, podpisane bez zastrzeżeń przez Inspektora Nadzoru i Zamawiającego. Natomiast rozliczenie końcowe za wykonanie przedmiotu umowy nastąpi końcową fakturą VAT wystawioną po podpisaniu przez Zamawiającego końcowego protokołu odbioru. Podstawą do wystawienia faktury końcowej za odebrany przedmiot umowy w całości będzie końcowy protokół odbioru podpisany przez Zamawiającego oraz doręczona Zamawiającemu decyzja o pozwoleniu na użytkowanie.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sytuacji za dzień wykonania usługi budowlanej uznać należy każdorazowo dzień podpisania częściowego protokołu odbioru robót, a w dalszej kolejności - dzień podpisania protokołu odbioru końcowego robót. Podpisanie przez Zamawiającego takiego dokumentu oznacza, iż do wykonanych robót nie ma zastrzeżeń, a zatem przyjmuje usługę za wykonaną właśnie z dniem podpisania.

Reasumując powyższe, do przedmiotowej usługi znajdzie zastosowanie szczególny moment powstania obowiązku podatkowego określony w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) cyt. ustawy o VAT. Tym samym, obowiązek podatkowy w niniejszej sprawie powstanie nie później niż 30. dnia od dnia podpisania przez Zamawiającego odpowiednio częściowego lub końcowego protokołu odbioru robót budowlanych, chyba że Wnioskodawca otrzyma wcześniej część lub całość zapłaty.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl