IPPP1-443-149/09-2/JB - Możliwość wystawienia faktury VAT za zakupione paliwo dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i nieposiadającej pojazdu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-149/09-2/JB Możliwość wystawienia faktury VAT za zakupione paliwo dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i nieposiadającej pojazdu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT dotyczących zakupionych paliw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT dotyczących zakupionych paliw. Ww. wniosek przesłany został, zgodnie z właściwością miejscową, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednym z realizowanych programów i zadań przez P. jest program "Student II - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych", którego celem strategicznym jest wyrównanie szans w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne oraz przygotowanie osób niepełnosprawnych, poprzez stałe podwyższanie kwalifikacji, do rywalizacji o zatrudnienie na otwartym rynku. W ramach ww. programu istnieje możliwość dofinansowania m.in. do kosztów dojazdu na uczelnię - samochodem prywatnym. Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 umowy Beneficjent pomocy zobowiązany jest przedłożyć wystawione na Beneficjenta pomocy faktury VAT za zakup paliwa. Osoba niepełnosprawna korzystająca z programu dojeżdżała na uczelnię z członkiem rodziny, który studiował w tej samej miejscowości i jest właścicielem samochodu.

Nie przedstawiła jednak do rozliczenia faktur za zakupione paliwo uzasadniając w ten sposób, że samochód nie jest własnością Beneficjenta i stacje paliw nie mogły zgodnie z przepisami o rachunkowości wydać faktury VAT na osobę inną niż właściciel pojazdu".

P. zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji dotyczącej możliwości wystawienia faktury VAT dla osoby, która nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest właścicielem pojazdu. Faktura VAT jest w tym przypadku jedynie dowodem poniesionych kosztów za zakupione paliwo w ramach realizowanego programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy istnieje możliwość wystawienia faktury VAT za zakupione paliwo dla osoby fizycznej niemającej działalności gospodarczej i nieposiadającej pojazdu...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 5 kwietnia 2004 r.) art. 19 oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. z dnia 1 grudnia 2008 r.) § 6, § 7.1 istnieje możliwość wystawienia faktury VAT za zakupione paliwo dla osoby fizycznej niemającej działalności gospodarczej i nieposiadającej pojazdu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonania usługi - art. 106 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższych uregulowań wynika, iż faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Prawidłowość materialno - prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt wykonania przez podatników podatku od towarów i usług czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług, w rozumieniu art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, dla ich faktycznych nabywców.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia wskazano, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie natomiast z § 7 ust. 1 cyt. rozporządzenia faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 (tj. numery identyfikacji podatkowej nabywcy).

Stosownie do § 5 ust. 5 cyt. rozporządzenia faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że w fakturze VAT muszą znaleźć się zapisy wskazujące na sprzedawcę i nabywcę, między którymi doszło do transakcji kupna - sprzedaży. Faktura musi odpowiadać rzeczywistości i dokumentować czynność, która pomiędzy wskazanymi w niej stronami została dokonana.

Dodatkowo w sytuacji, gdy paliwo wlewane jest do baku konkretnego samochodu lub pojazdu samochodowego, faktura VAT stwierdzająca sprzedaż paliwa powinna zawierać numer rejestracyjny tego pojazdu. Jednakże z przedstawionych wyżej przepisów nie wynika, aby nabywca paliwa, wskazany w fakturze VAT, był bezwzględnie właścicielem pojazdu, do którego jest ono nabywane.

W praktyce zdarzają się sytuacje, w których podatnicy użytkują pojazdy samochodowe na podstawie odrębnych umów zawartych z ich właścicielami. Zatem faktyczni użytkownicy pojazdów nie zawsze są ich właścicielami, a to oni ponoszą koszty związane z użytkowaniem (eksploatacją) tych pojazdów.

Z opisu przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Beneficjent korzystał z samochodu, którym wraz z członkiem rodziny dojeżdżał na uczelnię. Beneficjent nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest właścicielem tego pojazdu. Stacje paliw odmówiły wystawienia faktury VAT na osobę inną niż właściciel pojazdu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności należy stwierdzić, iż faktura VAT dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej wystawiona na jej żądanie musi zawierać elementy niezbędne określone w § 5 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia. Musi zawierać m.in. dokładne (zgodne z rzeczywistością) określenie podmiotu nabywającego paliwo do użytkowanego przez niego samochodu. Faktura powinna zawierać numer rejestracyjny tego pojazdu, do którego faktyczny nabywca kupił paliwo.

Możliwa jest zatem sytuacja, w której użytkownik pojazdu, a nie jego prawny właściciel, będzie nabywcą paliwa wykorzystywanego do tego pojazdu i to on zostanie wskazany na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż tego paliwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl