IPPP1-443-148/09-2/AK - Możliwość odliczenia przez gminę podatku naliczonego od wykonanej inwestycji „Utworzenie warsztatu terapii zajęciowej” przy dofinansowaniu ze środków PFRON.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-148/09-2/AK Możliwość odliczenia przez gminę podatku naliczonego od wykonanej inwestycji „Utworzenie warsztatu terapii zajęciowej” przy dofinansowaniu ze środków PFRON.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 16 lipca 2008 r. zawarta została umowa pomiędzy Powiatem a Gminą na dofinansowanie ze środków PFRON kosztów utworzenia Warsztatu Terapii Zajęciowej w obiekcie stanowiącym własność Gminy. Na wykonanie robót ogłoszony został przetarg nieograniczony, który został rozstrzygnięty w dniu 28 sierpnia 2008 r.

Umowę z wybranym wykonawcą tj. Przedsiębiorstwem - Budowlano - Produkcyjnym Spółdzielnia podpisano w dniu 9 września 2008 z terminem realizacji do 10 grudnia 2008.

Wartość umowy w cenach netto wynosi 339.415,93 zł, natomiast w cenach brutto 414.087,43 zł przy stawce podatku Vat w wysokości 22% - 74.671,50 zł. W trakcie realizacji robót zaistniała konieczność wykonania robót zamiennych i dodatkowych, których zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć. Zakres powyższych robót został określony w protokole konieczności z dnia 20 października 2008 r. Ostateczna wartość inwestycji wynosi: w cenach netto: 503.939,77 zł, podatek VAT 22 % - 111.193,70 zł, brutto: 615.133,47 zł. Zgodnie z przytoczoną na wstępie umową kwota dofinansowania zadania ze środków PFRON wynosi 335.721,97 zł brutto. Pozostała kwota tj. 279.886,50 zł pokryta została z budżetu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od wykonanej inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej" przy dofinansowaniu ze środków PFRON...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej" nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym podatek VAT został zaliczony w koszty kwalifikowane inwestycji. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Gmina warunku tego nie spełnia bowiem nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym, w świetle treści art. 86 ustawy o VAT inwestycja jako niemająca związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy nie zrodzi prawa rozliczenia podatku od towarów i usług w systemie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika więc z regulacji powyższego przepisu, podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Wskazać należy, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. Jak wskazuje art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie regulacji ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. W art. 7 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca wskazał, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W art. 7 ust. 1 pkt 6, wymieniono, jako zadania własne gminy, m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina zawarła z Powiatem umowę na dofinansowanie ze środków PFRON kosztów utworzenia Warsztatu Terapii Zajęciowej w obiekcie stanowiącym własność Gminy. Wartość dofinansowania ze środków PFRON wyniosła 335.721,97 zł, pozostała kwota, tj. 279.886,50 zł pokryta została z budżetu Gminy.

Wnioskodawca wskazał, iż Gmina nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu w związku z realizacją inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej"; inwestycja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

A zatem realizacja przedmiotowej inwestycji nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań publicznych o charakterze ponadgminnym określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadania te, na mocy cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji "Utworzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej" z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. dokonywane zakupy nie są związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl