IPPP1-443-147/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-147/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania stawki 8% VAT dla usług udostępniania pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu - jest prawidłowe,

* zastosowania stawki 8% VAT dla usług organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez oraz usług organizacji imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział - jest nieprawidłowe,

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług organizacji nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie oraz usług organizowania zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia, bądź właściwej stawki VAT dla świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zakładem budżetowym Gminy W. Działa na postawie statutu. W zakresie swoich zadań OSiR świadczy min. usługi:

1.

udostępniania pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0,

2.

organizacja nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie, PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0, usługa świadczona jest odpłatnie,

3.

organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0,

4.

organizowanie zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. treningów piłkarskich) imprez jak w pkt 3 po pobraniu tzw. wpisowego od uczestników indywidualnych lub grup, PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0,

5.

organizacja imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU - 93.29.19.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie stawki VAT zastosować przy wystawianiu faktur za prowadzenie działalności w określonej w pkt 1, pkt 3 i pkt 5 stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - 8% (obecnie) czy 23%.

2.

Jakie stawki VAT stosować lub czy działalność określona w pkt 2, pkt 3 i pkt 4 stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego jest zwolniona z Vat.

3.

Czy tzw. wpisowe (pkt 3 i 4) jest objęte VAT.

1.

Zdaniem OSIR działalność określona w pkt 1, pkt 3 i pkt 5 jest opodatkowana wg stawki 8% jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych - poz. 179 załącznika 3 (po zmianach) PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0.

2.

Z kolei działalność o charakterze określonym w pkt 2 i 4 opisu stanu faktycznego powinna być - zdaniem Wniokodawcy - zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 18 w związku z ust. 1 tego art. pkt 32.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zastosowania stawki 8% VAT dla usług udostępniania pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu,

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki 8% VAT dla usług organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez oraz usług organizacji imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział,

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług organizacji nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie oraz usług organizowania zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej.

ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy. W zakresie swoich zadań statutowych świadczy szereg usług sportowych, szkoleniowych i rekreacyjnych. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zastosowania zwolnienia od podatku VAT, bądź zastosowania właściwej stawki VAT dla świadczonych usług.

Zatem w pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy świadczone usługi wypełniają dyspozycje, uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Wśród usług sportowych i rekreacyjnych, Wnioskodawca wskazał

* udostępnianie pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0;

* organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0;

* organizowanie zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. treningów piłkarskich) imprez po pobraniu tzw. wpisowego od uczestników indywidualnych lub grup, PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0;

* organizacja imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU - 93.29.19.0.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, w zakresie świadczeń zwolnionych z VAT mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Konstrukcja przywołanego przepisu ustawy o VAT wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Warunkiem jednak niezbędnym dla zastosowania zwolnienia jest, aby przedmiotowe usługi w zakresie sportu były świadczone przez kluby sportowe lub związki sportowe lub związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Należy zauważyć, iż w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857), działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 ustawy o sporcie).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o sporcie, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń (art. 6 ust. 2 ustawy o sporcie).

Z wyżej wymienionego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wynika, iż przedmiotowym zwolnieniem objęte są wyłącznie kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, zatem Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej nie zawiera się w wyżej wymienionym katalogu podmiotów, uprawnionych do zwolnienia.

Warunek wskazany w art. 43 ust. 18 ustawy, iż podmioty nie mogą osiągać w sposób systematyczny zysków z działalności sportowej, a przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, jest sam w sobie niewystarczający dla zastosowania zwolnienia, bowiem dotyczy wyłącznie podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym usługi sportowe, świadczone przez Wnioskodawcę, nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z uwagi na niespełnienie przesłanki podmiotowej ww. zwolnienia.

Zatem usługi udostępniania pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0, tj. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%, w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast pozostałe wymienione usługi sportowo-rekreacyjne, tj. organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją", organizowanie zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. treningów piłkarskich) imprez po pobraniu tzw. wpisowego od uczestników indywidualnych lub grup, PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją", organizacja imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU z 2008 r. - 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał również, iż wykonuje usługi w zakresie organizacji nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie. Wnioskodawca sklasyfikował przedmiotową usługę w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych".

W kwestii zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej należy zauważyć, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy nie wynika, by Wnioskodawca był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zatem zasadne będzie rozważenie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy omawiane usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie czy spełniają dodatkowe warunki wynikające z ww. przepisu, tj. czy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub czy mają uzyskaną akredytację na dany rodzaj szkolenia lub czy są finansowane w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż nauki pływania nie można zaliczyć do usług kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, bowiem nie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem.

Tym samym, usługa nauki pływania, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych" podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Reasumując, usługi udostępniania pływalni, stadionu, siłowni, hali sportowej, kortów tenisowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom org. wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%, w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast usługi w zakresie organizacji nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych", usługi organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją", usługi organizowania zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. treningów piłkarskich) imprez, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją" oraz usługi organizacji imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU - 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane", jako niespełniające warunków, umożliwiających zwolnienie od podatku, ani też zastosowania obniżonej stawki, podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podstawową VAT - 23%.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji, dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

ad. 3

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż dwie spośród ww. usług, mianowicie: usługi organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów oraz usługi organizowania zajęć i treningów dla dzieci i młodzieży szkolnej, świadczone są za odpłatnością przez uczestników poprzez uiszczenie tzw. wpisowego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania odpłatności uiszczanej w formie wpisowego tut. organ stwierdza co następuje.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opłata pobierana od uczestników ww. imprez i zajęć tj. osób chcących skorzystać z usług świadczonych przez Wnioskodawcę, polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu ww. imprez, zajęć i treningów, jest związana z organizowaniem tych imprez, zajęć i treningów i pokrywa koszty tej organizacji.

Zatem opłata za uczestnictwo w imprezie czy treningu przez jej uczestników, jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi na rzecz uczestników. Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi, świadczone w zamian za wynagrodzenie w postaci wpisowego, w myśl z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podstawową VAT 23%, zgodnie ze wskazaniem w odpowiedzi na pyt. nr 1 i 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl