IPPP1/443-1469/11-3/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1469/11-3/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową posiadającą dwóch wspólników. Każdy ze wspólników Wnioskodawcy działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jeden ze wspólników Wnioskodawcy będący komandytariuszem (dalej: "Komandytariusz") prowadzi działalność w zakresie pośredniczenia w dokonywaniu płatności za zakupy on-line, którą w najbliższych miesiącach zamierza przekształcić w działalność instytucji pieniądza elektronicznego na podstawie odpowiedniego zezwolenia. Komandytariusz jest jednocześnie jedynym wspólnikiem drugiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pełniącej w spółce komandytowej funkcję komplementariusza.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie zarządzania prawami własności intelektualnej i przemysłowej. W związku z tym planuje, m.in. budowanie wartości znaku towarowego identyfikującego usługi on-line w zakresie płatności ("Znak towarowy") oraz czerpania dochodów z tytułu udzielania licencji na jego wykorzystywanie w działalności Komandytariusza. Działalność ta będzie wykonywana przez Wnioskodawcę przy pomocy własnego personelu, któremu powierzone zostaną zadania nakierowane, długofalowo, na wzrost wartości Znaku towarowego a w konsekwencji, na wzrost przychodów z tytułu udzielanych licencji na korzystanie ze Znaku towarowego w ramach działalności prowadzonej przez licencjobiorcę.

Znak towarowy zostanie przez Wnioskodawcę wytworzony we własnym zakresie albo nabyty od innego podmiotu. Ponieważ Znak towarowy ma być wykorzystywany przez Komandytariusza dla oznaczenia świadczonych usług on-line, pomiędzy Wnioskodawcą oraz Komandytariuszem podpisana zostanie umowa licencyjna, w oparciu o którą Komandytariusz uzyska prawo do korzystania ze Znaku towarowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności. W umowie licencyjnej Wnioskodawca obowiązany zostanie do prowadzenia działań promocyjno-marketingowych mających na celu promowanie Znaku towarowego jako identyfikatora usług świadczonych przez Komandytariusza.

Umowa licencyjna zostanie zawarta na czas oznaczony. Wartość należności licencyjnych, które Komandytariusz będzie zobowiązany płacić na rzecz Wnioskodawcy z tytułu korzystania ze Znaku towarowego będzie określona w oparciu o wartość rynkową tego znaku w momencie podpisania umowy i będzie stała przez czas trwania umowy. Jednocześnie, po zakończeniu okresu, na który umowa licencyjna będzie zawarta, stronom przysługiwać będzie prawo do jej przedłużenia na kolejny okres. W takim jednak przypadku, jeżeli nastąpi wzrost wartości Znaku towarowego, należności licencyjne zostaną ustalone według zaktualizowanej wartości tego znaku.

Ponieważ, jak wynika z powyższego, wartość należności licencyjnych, które Wnioskodawca będzie uzyskiwał z tytułu udostępnienia Komandytariuszowi prawa do korzystania ze Znaku towarowego, będzie pochodną wartości rynkowej tego znaku, Wnioskodawca zainteresowany jest prowadzeniem zintensyfikowanych działań marketingowych mających na celu utrwalenie w świadomości potencjalnych partnerów biznesowych oraz konsumentów Znaku towarowego jako identyfikatora usług świadczonych przez Komandytariusza a przez to, wzrost wartości rynkowej tego znaku. Wnioskodawca po nabyciu bądź wytworzeniu we własnym zakresie Znaku towarowego oraz zawarciu umowy licencyjnej z Komandytariuszem będzie odpowiedzialny za ustalanie oraz realizację strategii marketingowej mającej na celu promowanie Znaku towarowego jako identyfikatora usług świadczonych przez Komandytariusza. Długofalowym efektem tej działalności powinien być wzrost wartości Znaku towarowego, a w konsekwencji również wzrost wartości opłat licencyjnych za korzystanie ze Znaku towarowego. Ponadto, rozważane jest także nabycie przez Wnioskodawcę od podmiotu trzeciego oprogramowania niezbędnego do świadczenia usług płatności on-line (dalej: "Oprogramowanie"). Oprogramowanie zostanie udostępnione Komandytariuszowi na podstawie zawartej umowy licencyjnej. W oparciu o tę umowę licencyjną Komandytariusz będzie uiszczał na rzecz Wnioskodawcy należności licencyjne. Po nabyciu Oprogramowania, Wnioskodawca może ponosić wydatki związane z jego dalszym rozwojem (np. zwiększeniem jego funkcjonalności) - wydatki te będą w szczególności obejmować koszty usług obcych dotyczących Oprogramowania.

Nie jest wykluczone, że Wnioskodawca dokona w przyszłości zbycia Znaku towarowego oraz Oprogramowania na rzecz Komandytariusza lub innego podmiotu. W takim przypadku, cena sprzedaży ustalona zostanie w oparciu o wartość rynkową tych składników majątkowych z dnia dokonania sprzedaży. Na moment dokonywania transakcji opisanych powyżej, Wnioskodawca będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Oprogramowania oraz z tytułu nabycia bądź wytworzenia we własnym zakresie Znaku towarowego.

2.

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia usług marketingowych, promocyjnych oraz prawnych dotyczących Znaku towarowego, jak również VAT naliczonego od wydatków na dalszy rozwój Oprogramowania.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad.1)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ponieważ VAT naliczony związany z nabyciem Oprogramowania, jak również nabyciem bądź wytworzeniem we własnym zakresie Znaku towarowego będzie bezpośrednio powiązany z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, polegającą na udzielaniu licencji Komandytariuszowi na korzystanie z Oprogramowania oraz Znaku towarowego, Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 - dalej: "Ustawa VAT"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

a.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług;

b.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych;

c.

istnieje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

ad. a)

Na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy VAT bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 Ustawy VAT stanowi natomiast, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej definicję podatnika dla celów podatku VAT oraz uwzględniając charakter czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę (świadczenie usług w zakresie udzielania licencji na korzystanie ze Znaku towarowego oraz Oprogramowania), Wnioskodawca będzie niewątpliwie podatnikiem w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT.

ad. b)

Zgodnie z art. 5 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspolnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspolnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 Ustawy VAT rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatne udzielanie przez Wnioskodawcę licencji Komandytariuszowi na korzystanie ze Znaku towarowego oraz Oprogramowania spełnia powyższą definicję świadczenia usług w rozumieniu Ustawy VAT. Jednocześnie dla usług tych Ustawa VAT nie przewiduje zwolnienia na podstawie art. 43 Ustawy VAT.

ad. c)

Z przepisów Ustawy VAT wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną przez podatnika działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy bezpośrednio, więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, wydatki na nabycie Oprogramowania oraz na nabycie / wytworzenie Znaku towarowego mają bezsprzecznie bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Ponieważ usługi licencyjne świadczone przez Wnioskodawcę dotyczyć będą właśnie Oprogramowania oraz Znaku towarowego, bez wcześniejszego poniesienia przez Wnioskodawcę wydatków na ich nabycie / wytworzenie, nie byłoby możliwości świadczenia usług opodatkowanych w opisanym powyżej zakresie.

Mając na uwadze powyższe, wszystkie warunki niezbędne dla odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Oprogramowania oraz nabycia lub wytworzenia Znaku towarowego będą w przypadku Wnioskodawcy łącznie spełnione, tj. Wnioskodawca będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT, Oprogramowanie oraz Znak towarowy będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (udzielanie licencji) oraz istnieje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ad. 2)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ponieważ VAT naliczony związany z nabyciem usług marketingowych i promocyjnych dotyczących Znaku towarowego, jako identyfikatora usług on-line będzie bezpośrednio powiązany z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, polegającą na udzielaniu licencji Komandytariuszowi na korzystanie z tego Znaku towarowego, Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. To samo dotyczyć będzie VAT naliczonego związanego z dalszym rozwojem Oprogramowania.

Argumentacja przedstawiona w pkt 1 powyżej będzie mieć odpowiednie zastosowanie również do nabywanych przez Wnioskodawcę usług marketingowych i promocyjnych dotyczących Znaku towarowego, jako identyfikatora usług on-line świadczonych przez Komandytariusza oraz wydatków związanych z dalszym rozwojem Oprogramowania.

W szczególności wskazać można, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, wydatki na nabycie usług marketingowo-promocyjnych mają bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Usługi licencyjne świadczone przez Wnioskodawcę dotyczyć będą Znaku towarowego, jako identyfikatora usług on-line świadczonych przez Komandytariusza. Ponoszenie wydatków na promowanie Znaku towarowego, jako identyfikatora usług świadczonych przez Komandytariusza ma bezpośrednie przełożenie na wartość rynkową tego Znaku towarowego, a w konsekwencji na wielkość obrotu VAT z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie udzielania licencji oraz, ewentualnie, obrotu z tytułu zbycia Znaku towarowego, w przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży Znaku towarowego na rzecz Komandytariusza lub innego podmiotu. Jak wskazano, bowiem w stanie faktycznym wniosku, podstawą dla ustalenia wartości należności licencyjnych z tytułu prawa do korzystania ze Znaku towarowego będzie wartość rynkowa tego znaku w momencie zawierania umowy oraz jej ewentualnego przedłużania na kolejne okresy. Również w przypadku zbycia Znaku towarowego na rzecz Komandytariusza albo podmiotu trzeciego, cena sprzedaży zostanie określona w kwocie odpowiadającej wartości rynkowej Znaku towarowego.

Uwzględniając fakt nierozerwalnego związku Znaku towarowego z usługami, które są za pomocą tego Znaku towarowego identyfikowane Wnioskodawca promując Znak towarowy, jako identyfikator usług on-line działa w celu wzrostu wartości tego znaku, co przekłada się na wartość jego obrotu VAT z tytułu świadczonych usług (w zakresie licencji bądź w zakresie zbycia praw do Znaku towarowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl