IPPP1/443-1447/08-3/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1447/08-3/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od przekazywanych nieodpłatnie osłonek na strzykawki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od przekazywanych nieodpłatnie osłonek na strzykawki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

BXXX Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest dystrybutorem leku ZXXX. Aplikowanie tego leku wymaga użycia osłonek radiologicznych na strzykawki (dalej: "osłonki"), ponieważ podczas aplikacji istnieje niebezpieczeństwo napromieniowania chorego (zaś użycie osłonki radiologicznej znacząco redukuje to ryzyko).

Z uwagi na żądania nabywców leku, którzy warunkują jego zakup nieodpłatnym przekazaniem osłonek na strzykawki, Spółka rozważa nabycie osłonek na własny koszt Spółki i następnie przekazanie ich nieodpłatnie do szpitali, które nabywają lek ZXXX.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w świetle opisanego zdarzenia przyszłego (nieodpłatne przekazanie osłonek na rzecz szpitali), na podstawie Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.04.54.535 z dnia 2004.04.05., dalej: "ustawa VAT"):

* Spółka zachowuje prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia przekazywanych towarów (osłonek).

Zdaniem wnioskodawcy:

Przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie towarów (tj. osłonek), które następnie będą przekazywane na rzecz szpitali. Powyższe zakupy są bowiem związane ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, tj. ze sprzedażą leku ZXXX. Istnienie związku pomiędzy zakupem omawianych wyżej urządzeń (osłonki) a sprzedażą towarów Spółki, która jest czynnością opodatkowaną VAT, na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, uprawnia więc Spółkę do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów przekazywanych w ramach planowanych umów z poszczególnymi szpitalami. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów skarbowych:

* "Zgodnie z treścią z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabyte regały i stojaki przekazywane następnie w celu wyeksponowania towarów Spółki w punktach sprzedaży, są zatem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na zasadach ogólnych, o ile żaden przepis szczególny nie pozbawia Podatnika tego prawa."

* " (...) dostawą towarów, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, będzie również czynność przekazania przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jednakże tylko wówczas, gdy przekazanie to nastąpi na cele inne niż związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem. Natomiast działania reklamowe jako ściśle związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. (...)

(...) A zatem nabyte towary są wykorzystywane bezpośrednio do wykonania czynności nieopodatkowanej (nieodpłatne przekazanie towarów), która to jednak czynność - jak wynika z treści złożonego wniosku - służy działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanej przez Podatnika. Celem zakupu tych towarów jest wprawdzie ich nieodpłatne przekazanie kontrahentom (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), jednakże czynność ta jest nierozerwalnie związana z wykonywaniem przez Podatnika czynności opodatkowanych (wypromowanie i podtrzymanie pozycji Spółki, reklama prowadzonej działalności gospodarczej). Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stwierdza zatem, iż odliczenie podatku naliczonego z tytułu nabycia przez Podatnika przedmiotowych towarów powinno nastąpić zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT." (Pomorski Urząd Skarbowy, sygnatura PV/443-426/IV/2005/JW).

Ponadto interpretacja, zgodnie z którą Spółka nie miałaby możliwości odliczenia VAT naliczonego na zakupach urządzeń, które związane są z jej sprzedażą opodatkowaną (tj. sprzedażą produktów Spółki), stanowiłoby naruszenie podstawowej dla europejskiego systemu VAT zasady neutralności VAT, zgodnie z którą wartość podatku VAT zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej nie może stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Spółka zmuszona byłaby do traktowania kosztowo podatku VAT naliczonego przy nabyciu omawianych urządzeń, które to zakupy są związane z jej sprzedażą opodatkowaną (tj. sprzedażą leku ZXXX).

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie w swoich orzeczeniach podkreślał zasadę neutralności VAT. W szczególności należy podkreślić, że:

* Zgodnie z orzeczeniem C-50/87 (pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską): "system odliczeń wynikający z art. 17 do 20 VI Dyrektywy ma na celu zdjęcie z podatnika ciężaru związanego z ekonomicznym kosztem podatku, jaki podatnik musi zapłacić w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, a wszelkie ewentualne ograniczania prawa do odliczeń przyznanego podatnikom powinny być wprowadzone ze względu na konieczność ujednolicenia obciążeń tym podatkiem, w podobny sposób we wszystkich państwach członkowskich, na podstawie wspólnych regulacji wiążących te państwa. Jeżeli w prawie wspólnotowym nie ma regulacji, która pozwalałaby na ograniczenie prawa podatników do odliczenia, to prawo do odliczenia powinno być w pełni respektowane".

* W uzasadnieniu wyroku C-37/95 (pomiędzy państwem belgijskim a Ghent Coal Terminal NV) Trybunał stwierdził, iż "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system VAT konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zgodnie z wyrokiem C-268/83 (pomiędzy D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-van Deelen a Minister van Financien) system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego z obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza niezależnie od jej celu lub rezultatu jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi.

Zgodnie z uzasadnieniem wyroku C-165/86 (pomiędzy Leesportefeuille "Intiem" CV a Staatssecretans van Financien) "system odliczeń powinien być stosowany w taki sposób by jego zakres możliwie w największym stopniu odpowiadał działalności gospodarczej podatnika".

Wobec powyższego w opinii Spółki z uwagi na fakt, że dokonywane przez nią zakupy (osłonki na strzykawki) są związane ze sprzedażą opodatkowaną Spółki tj. ze sprzedażą leku ZXXX, Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie opisywanych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z powyższego wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy zakupie towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach swojej działalności wykonuje czynności opodatkowane, tj. dokonuje sprzedaży leku ZXXX. Spółka będzie dokonywać nieodpłatnego przekazania osłonek radiologicznych na strzykawki, używanych do aplikacji przedmiotowego leku przez szpitale. W przypadku przekazania osłonek do szpitali, okoliczność nieodpłatnego wydania przez Spółkę omawianych urządzeń będzie bezpośrednio związana ze sprzedażą przez Spółkę leku ZXXX (nieodpłatne przekazanie urządzenia stanowi integralny element działalności przedsiębiorstwa Spółki w zakresie produkcji i sprzedaży leku ZXXX). Przekazując bowiem szpitalom omawiane urządzenia, Spółka zachęcać będzie omawiane placówki do nabywania jej produktu (ZXXX), a tym samym - następować będzie zwiększenie sprzedaży leku. W sytuacji, gdyby Spółka nie dokonywała sprzedaży leku ZXXX (aplikowanego za pomocą strzykawki wymagającej użycia osłonki), okoliczność przekazania tego urządzenia nie miałaby uzasadnienia ekonomicznego. W konsekwencji, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych produktów.

W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, że nabywane towary będą nieodpłatnie przekazane. Dla oceny istnienia prawa do odliczenia należy bowiem uwzględnić szerszy kontekst sytuacyjny, na tle którego dochodzi do nieodpłatnego świadczenia. Wystarczającą przesłanką do odliczenia VAT jest możliwość racjonalnego powiązania nabycia przedmiotowych wyrobów z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl