IPPP1/443-1442/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1442/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - szkołę tańca - pod nazwą "A.". W ramach tej działalności zarówno Wnioskodawca, jak i zatrudnieni instruktorzy prowadzą kursy tańca (cykliczne zajęcia taneczne), praktyki (ćwiczenia wcześniej poznanych na zajęciach figur do muzyki bez udziału instruktorów) oraz indywidualne konsultacje. Jest to zasadnicza część działalności Akademii. Oprócz tego, w szkole odbywają się wydarzenia, które nie mają charakteru lekcji tańca. Należą do nich:

1.

praktyki - ćwiczenia własne (kilka lub kilkanaście osób na sali) z muzyką, bez instruktora;

2.

milongi - cykliczne imprezy taneczne, na których uczniowie z różnych szkół tańca mogą tańczyć tango argentyńskie;

3.

inne imprezy taneczne (np. sylwester) - imprezy taneczne na których można tańczyć różne tańce poznane wcześniej na kursach, lekcjach i warsztatach w szkołach tańca;

4.

udostępnianie sal tanecznych do ćwiczenia indywidualnego, bez instruktora.

Wspólną cechą wszystkich wyżej wymienionych imprez jest to, że Akademia zapewnia jedynie salę i muzykę, nie ma natomiast instruktorów, którzy prowadziliby te wydarzenia. Klient (uczestnik imprezy) uiszcza opłatę przed wejściem na salę. Dotychczas cała działalność szkoły opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymienione wyżej praktyki, milongi, inne imprezy taneczne oraz udostępnianie sal do ćwiczeń indywidualnych podlegają opodatkowaniu według stawki 23%, czy należy do nich stosować stawkę 8% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w związku z pozycją nr 183 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy

Praktyki, milongi, inne imprezy taneczne oraz udostępnianie sal do ćwiczenia indywidualnego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w związku z pozycją nr 183 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej: "ustawą", stawka podatku wynosi co do zasady 23%. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%. Stosownie do treści poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne, bez względu na symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - opodatkowane są stawką 8%.

W ocenie Wnioskodawcy, praktyki, milongi, inne imprezy taneczne oraz udostępnianie sal do ćwiczenia indywidualnego powinny być kwalifikowane jako usługi związane z rozrywką i rekreacją. Skoro zaś klient (uczestnik imprezy) uiszcza opłatę za wstęp na salę taneczną z muzyką, a nie za udział w kursie, lekcji, czy za indywidualne konsultacje, itp., to przedmiotowa część działalności Akademii podlega opodatkowaniu stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "wstępu". Należy zatem sięgnąć do wykładni językowej aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) wstęp to: "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje wydarzenia, które nie mają charakteru lekcji tańca. Są to:

* praktyki czyli ćwiczenia własne z muzyką bez instruktora;

* milongi - imprezy cykliczne taneczne, na których uczniowie różnych szkół tańca mogą tańczyć tango argentyńskie;

* inne imprezy taneczne;

* udostępnianie sal tanecznych do ćwiczenia indywidualnego bez instruktora.

Jak wskazał Wnioskodawca uczestnik imprezy uiszcza opłatę za wstęp na salę taneczną z muzyką. Wymienione wydarzenia odbywają się bez instruktorów i nie mają charakteru lekcji, czy indywidualnych konsultacji jak również nie stanowią opłaty za udział w kursie.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do przytoczonych powyżej przepisów prawa, stwierdzić należy, iż usługi opisane przez Wnioskodawcę we wniosku tj. praktyki, milongi, inne imprezy taneczne, udostępnianie sal do ćwiczeń indywidualnych stanowią w istocie usługi w zakresie wstępu na teren sali tanecznej z muzyką, tym samym podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymienione w poz. 183 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl