IPPP1/443-1440/11-4/EK - Zwolnienie z podatku VAT usług udzielania pożyczek przez spółkę pośrednictwa ubezpieczeniowego.
Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1440/11-4/EK Zwolnienie z podatku VAT usług udzielania pożyczek przez spółkę pośrednictwa ubezpieczeniowego.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania:
* usług udzielania pożyczek - jest prawidłowe
* usług związanych z obsługą Klienta - jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług udzielania pożyczek wraz z obsługą Klienta. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka świadczy usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego dla firm ubezpieczeniowych oraz pośrednictwa finansowego dla banków i instytucji finansowych. Działalność Spółki wykonywana jest przy współpracy z agentami - osobami fizycznymi oraz prawnymi prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego.
Spółka zamierza świadczyć usługi:
administracja dokumentacją ubezpieczeniową klientów - ogół usług, czynności polegających na wprowadzaniu wniosków, polis ubezpieczeniowych do systemu komputerowego, a także archiwizację tych dokumentów (w większości druków ścisłego zarachowania), przygotowanie do wysyłki, analizę poprawności formalnej, merytorycznej;
prowadzenie rozliczeń prowizyjnych przysługujących z tytułu czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego, kredytowego dla agentów, agencji współpracujących - czynności te obejmują przygotowanie listów prowizyjnych, dokonywanie z ich tytułu przelewów należności, wystawianie rachunków oraz dokonywanie wszelkich korekt z tytułu zaistniałych nieprawidłowości;
obsługę klienta korzystającego z produktów ubezpieczeniowych - polegająca na prowadzeniu obsługi informacyjnej, telefonicznej infolinii wsparcia, elektronicznego centrum obsługi (za pośrednictwem serwisu na stronie www oraz dedykowanych formularzy e-mailowych). Usługi te skierowane są dla klientów posiadających długoterminowe polisy ubezpieczeniowe zarówno życiowe jak i majątkowe, którzy oczekują merytorycznego wsparcia na każdym etapie korzystania z nich, w tym likwidacji szkód, zmiana danych w umowach lub alokacji składek;
prowadzenie dokumentacji agentów ubezpieczeniowych - kompletowanie, przygotowanie dokumentacji dotyczącej obowiązkowych szkoleń zawodowych, licencyjnych dla agentów, pośredników ubezpieczeniowych a także wystawianie certyfikatów potwierdzających odbycie ww. szkoleń;
budowa sieci sprzedaży produktów ubezpieczeniowych, kredytowych - ogół czynności związanych z pozyskaniem do wykonywania usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, kredytowego, pożyczkowego pośredników, agentów, agencji.;
udzielanie pożyczek wraz z obsługą Klientów w zakresie finansowania.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje dotyczące pkt f wniosku:
Działalność Spółki w obszarze udzielania pożyczek polega na udzielaniu krótkoterminowych pożyczek. Spółka udziela zasadniczo dwa rodzaje pożyczek:
* pożyczki hipoteczne - w których jednostkowe zaangażowanie Spółki w pożyczkę klienta przekracza 100.000 zł. Oferta kierowana jest do osób fizycznych, pożyczka zabezpieczona jest hipoteką na nieruchomości lub/oraz konstrukcją przewłaszczenia na zabezpieczenie. Maksymalny czas na jaki może zostać udzielona pożyczka hipoteczna wynosi 12 miesięcy.
* pożyczki gotówkowe - celowe pożyczki pieniężne służące sfinansowaniu konkretnych zakupów lub zabiegów medycznych przez klienta i zaakceptowanych przez Spółkę. Udzielane na minimalny okres 3 miesięcy, maksymalny nie przekraczający 36 miesięcy; pożyczki konsumenckie nie są zabezpieczone hipoteką. Minimalna wysokość pożyczki wynosi: 500 zł. maksymalna: 30000 zł.
Obsługa klientów Spółki, prowadzona przez Spółkę polega w szczególności na:
* budowie sieci dystrybucji dla Pożyczek - w oparciu o sklepy RTV, AGD, kliniki medyczne całość działań służących pozyskiwaniu nowego dystrybutora, uruchomienie sprzedaży;
* prowadzeniu Infolinii dla Klienta zainteresowanego ofertą pożyczek gotówkowych, hipotecznych udzielanych z kapitału własnego;
* weryfikacji, ocenie wiarygodności finansowej klienta w oparciu o przedstawienie przez niego dokumenty, a także raporty Biura Informacji Kredytowej przeprowadzane w celu weryfikacji klienta pod kątem możliwości zaciągnięcia Pożyczki w Spółce;
* procesowaniu dokumentów finansowych związanych z udzielonymi pożyczkami, ich archiwizacja;
* obsłudze systemu komputerowego służącego do bieżącego monitorowania spłacalności, zaległości finansowych klientów wobec Spółki;
* udzielaniu informacji klientom za pomocą środków teleinformatycznych do porozumienia się na odległość - na tematy związane z zobowiązaniami klientów wobec Spółki z tytułu zaciągniętych zobowiązań pożyczkowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy usługi przedstawione w poz. 68 ściśle powiązane z wykonywaniem usług ubezpieczeniowych, finansowych i kredytowych podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku od towarów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-40 w związku z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), nastąpiło odejście od identyfikacji usług zwolnionych od podatku od towarów i usług przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych. Obecnie usługi podlegające zwolnieniu od VAT określa się zgodnie z treścią przepisów ustawy od towarów i usług, w szczególności przepisu art. 43 ustawy o VAT.
Zdaniem wnioskodawcy Spółka przy świadczeniu usług korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 37 -40 w związku z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Czynności podejmowane przez Spółkę stanowią element usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-40 i dotyczą usług ubezpieczeniowych, pośrednictwa ubezpieczeniowego, finansowego, kredytowego oraz pożyczkowego.
Przedmiotowe zwolnienie stosuje się również do świadczenia usług stanowiących element wyżej wymienionych usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia wyżej wymienionych usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, wydaje się, że Spółka przy świadczeniu wyżej wymienionych usług może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 pkt 37-40 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
* prawidłowe w zakresie udzielania pożyczek
* nieprawidłowe w zakresie obsługi Klienta.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Według art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.
W art. 43 w ust. 1 pkt 38 ustawy objęto zwolnieniem usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz pośrednictwo w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, pośrednictwo i wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych lub pożyczkowych lub innych form zabezpieczenia kredytu lub pożyczki pieniężnej oraz zarządzanie tymi gwarancjami przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z udzieleniem kredytu lub pożyczki pieniężnej. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem objęte zostały również - wyłączone na podstawie dotychczasowych przepisów ustawy - czynności udzielania pożyczek lombardowych, wykonywane przez podmioty inne niż banki.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy objęto zwolnieniem czynności udzielania poręczeń, gwarancji i innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych, rozumianych ogólnie jako zgoda poręczyciela, gwaranta lub udzielającego zabezpieczenia do spłacenia długu lub każdego innego zobowiązania finansowego w imieniu dłużnika, w przypadku niewywiązania się przez niego ze spłaty długu. Warunkiem objęcia zwolnieniem gwarancji, poręczeń i zabezpieczeń jest ich finansowy (pieniężny) charakter.
W art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy objęto zwolnieniem usługi, łącznie z pośrednictwem, w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych.
Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy).
Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.
Zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:
czynności ściągania długów, w tym factoringu;
usług doradztwa;
usług w zakresie leasingu.
Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego dla firm ubezpieczeniowych oraz pośrednictwa finansowego dla banków i instytucji finansowych. Działalność Spółki wykonywana jest przy współpracy z agentami - osobami fizycznymi oraz prawnymi prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego. Spółka zamierza świadczyć usługi udzielania pożyczek wraz z obsługą Klientów w zakresie finansowania (pkt f wniosku). Jak wynika z uzupełnienia wniosku, działalność Spółki w obszarze udzielania pożyczek polega na udzielaniu krótkoterminowych pożyczek. Spółka udziela zasadniczo dwa rodzaje pożyczek: pożyczki hipoteczne oraz pożyczki gotówkowe. Obsługa klientów Spółki, prowadzona przez Spółkę polega w szczególności na budowie sieci dystrybucji dla Pożyczek - w oparciu o sklepy RTV, AGD, kliniki medyczne całość działań służących pozyskiwaniu nowego dystrybutora, uruchomienie sprzedaży; prowadzeniu Infolinii dla Klienta zainteresowanego ofertą pożyczek gotówkowych, hipotecznych udzielanych z kapitału własnego; weryfikacji, ocenie wiarygodności finansowej klienta w oparciu o przedstawione przez niego dokumenty, a także raporty Biura Informacji Kredytowej przeprowadzane w celu weryfikacji klienta pod kątem możliwości zaciągnięcia Pożyczki w Spółce; procesowaniu dokumentów finansowych związanych z udzielonymi pożyczkami, ich archiwizacja; obsłudze systemu komputerowego służącego do bieżącego monitorowania spłacalności, zaległości finansowych klientów wobec Spółki; udzielaniu informacji klientom za pomocą środków teleinformatycznych do porozumienia się na odległość - na tematy związane z zobowiązaniami klientów wobec Spółki z tytułu zaciągniętych zobowiązań pożyczkowych.
Biorąc pod uwagę zakres czynności opisany powyżej w przedmiotowej sprawie należy przeanalizować zakres zwolnienia wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. Z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, stanowiącego implementację regulacji unijnych w tym zakresie wyraźnie wynika, iż intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki, jak również świadczonych przez inne podmioty pośredniczące w ich udzielaniu. Należy stwierdzić, iż wymienione zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianego zwolnienia wyłącznie do określonej grupy podmiotów.
Dokonując zatem oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.
Z uwagi na to, iż możliwość stosowania zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż zwolnienia takie winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zwrócić należy w tym miejscu uwagę, iż zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy ma zastosowanie jedynie do czynności wskazanych w tym przepisie.
Uwzględniając powyższe należy wskazać, że w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT wskazane zostały jako zwolnione usługi:
* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych,
* pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych,
* zarządzania kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.
Zatem zwolnieniu od podatku VAT określonemu w powyższym przepisie podlegają jedynie usługi wprost w nim wymienione. Ponadto z analizy wyżej powołanego art. 43 ust. 13 ustawy, wynika, iż zastosowanie zwolnienia z podatku możliwe jest także w odniesieniu do usług stanowiących element usług wymienionych w ust. 1 pkt 38 pod warunkiem, że stanowią one odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż działalność Wnioskodawcy w obszarze udzielania pożyczek polegająca na udzielaniu zarówno pożyczek hipotecznych jak i pożyczek gotówkowych korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. Przedmiotowe usługi są usługami wprost wymienionymi we wskazanym przepisie.
Natomiast rozpatrując kwestię zwolnienia od podatku VAT usług związanych z obsługą klientów Spółki w zakresie finansowania polegających w szczególności na budowie sieci dystrybucji dla Pożyczek, prowadzeniu Infolinii dla Klienta zainteresowanego ofertą pożyczek gotówkowych, weryfikacji, ocenie wiarygodności finansowej klienta w oparciu o przedstawione przez niego dokumenty, a także raporty Biura Informacji Kredytowej przeprowadzane w celu weryfikacji klienta pod kątem możliwości zaciągnięcia Pożyczki hipotecznych udzielanych z kapitału własnego, procesowaniu dokumentów finansowych związanych z udzielonymi pożyczkami, ich archiwizacja; obsłudze systemu komputerowego służącego do bieżącego monitorowania spłacalności, zaległości finansowych klientów wobec Spółki; udzielaniu informacji klientom za pomocą środków teleinformatycznych do porozumienia się na odległość - na tematy związane z zobowiązaniami klientów wobec Spółki z tytułu zaciągniętych zobowiązań pożyczkowych, należy rozważyć, czy usługi te mogą korzystać, jak sugeruje Wnioskodawca z art. 43 ust. 13 ustawy.
Z analizy wyżej powołanego art. 43 ust. 13 ustawy, wynika, iż zastosowanie zwolnienia z podatku możliwe jest także w odniesieniu do usług stanowiących element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41 pod warunkiem, iż
* stanowią one odrębną całość
* są właściwe oraz
* niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.
Należy przy tym podkreślić, iż aby dana czynność mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku musi posiadać łącznie wszystkie cechy przewidziane w ww. przepisie cechy.
W tym miejscu należy przywołać wyrok TS UE z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie C-350/10. W którym stwierdzono, iż (...) aby móc zakwalifikować świadczone usługi jako czynności zwolnione z opodatkowania w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która - jeśli ją oceniać globalnie-w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w tym przepisie. W odniesieniu do operacji dotyczących przelewów w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 szóstej dyrektywy świadczone usługi muszą skutkować przekazaniem środków pieniężnych oraz prowadzić do zmian prawnych i finansowych. Należy dokonać rozróżnienia między usługą zwolnioną w rozumieniu wspomnianej dyrektywy a dostarczaniem zwykłego świadczenia fizycznego lub technicznego, takiego jak udostępnianie bankowi systemu informatycznego (...)".
Z kolei w orzeczeniu w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. Trybunał zajął się problemem stosowania zwolnienia od VAT w odniesieniu do usług centrum obsługi telefonicznej (call centre). Usługi, których klasyfikacją zajął się Trybunał polegały na obsłudze przez centrum w imieniu zainteresowanej instytucji finansowej jej kontaktów z ludnością w związku ze sprzedażą określonych produktów finansowych. Kontakty te obejmowały swoim zakresem wstępne zapytanie aż do etapu zawarcia umowy (lecz z wyłączeniem samego jej zawarcia). W orzeczeniu tym TSUE zajął stanowisko, że " (...) usługi o charakterze administracyjnym, które nie zmieniają sytuacji prawnej lub finansowej stron nie są objęte zwolnieniem określonym w art. 13B (d) (5)".
Zatem aby uznać usługę za właściwą musi ona z ogólnego punktu widzenia stanowić osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej. Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej sprawie usług polegających na budowie sieci dystrybucji dla Pożyczek, czynności polegającej na prowadzeniu Infolinii dla Klienta zainteresowanego ofertą pożyczek gotówkowych, hipotecznych udzielanych z kapitału własnego, weryfikacji, ocenie wiarygodności finansowej klienta, procesowaniu dokumentów finansowych związanych z udzielonymi pożyczkami, ich archiwizacja; obsłudze systemu komputerowego służącego do bieżącego monitorowania spłacalności, zaległości finansowych klientów wobec Spółki; udzielaniu informacji klientom za pomocą środków teleinformatycznych do porozumienia się na odległość - na tematy związane z zobowiązaniami klientów wobec Spółki z tytułu zaciągniętych zobowiązań pożyczkowych, nie można uznać za usługi właściwe, gdyż pomimo iż stanowią, obok usługi finansowej, odrębną całość, nie obejmują one funkcji charakterystycznych tej usługi zwolnionej. Czynności te nie są również usługami niezbędnymi do świadczenia usługi finansowej, gdyż mają na celu zapewnienie jedynie obsługi o charakterze technicznym w stosunku do usługi polegającej na udzieleniu kredytu. Ponadto sam fakt, iż jakiś element składowy jest niezbędny do dokonania transakcji zwolnionej od podatku, nie gwarantuje, iż usługa, która ten element składowy zawiera, jest sama w sobie zwolniona od podatku. Tym samym stwierdzić należy, iż powyżej wymienione usługi nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 13 ustawy.
Reasumując, usługi:
* udzielania pożyczek gotówkowych i hipotecznych udzielanych przez Wnioskodawcę korzystać będą ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy,
* związane z obsługą Klienta w zakresie finansowania (opisane szczegółowo w uzupełnieniu wniosku) nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 38 w zw. z art. 43 ust. 13 ustawy.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie zwolnienia usług udzielania pożyczek wraz z obsługą klienta, (pkt f), wniosku szczegółowo opisanych w uzupełnieniu wniosku) natomiast w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych na rzecz firm ubezpieczeniowych, instytucji finansowych opisanych w pkt a-e) wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.