IPPP1/443-1439/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1439/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania wypłacanych premii pieniężnych - jest prawidłowe;

* sposobu dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. (zwana dalej Spółką) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży akcesoriów dachowych. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów towarów zarówno od jednostek powiązanych (należących do grupy kapitałowej) jak i jednostek pozostałych mających swoją siedzibę zarówno na terytorium Polski jak i Unii Europejskiej. Następnie sprzedaje towary kontrahentom mającym swoją siedzibę na terenie kraju oraz zagranicą.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka wprowadziła dla swoich odbiorców system rabatowy udokumentowany stosowną umową tzw. "umową bonusową", na mocy której nabywcy otrzymują premie pieniężne po spełnieniu łącznie dwóch warunków:

1.

dokonania zakupów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym (osiągnięciu określonego poziomu obrotów). Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od ilości bądź wartości zakupów towarów handlowych;

2.

dokonania przez nabywcę terminowych płatności zobowiązań z tytułu dokonanych zakupów.

Przyznawane przez Spółkę nabywcom premie pieniężne, pomimo iż uzależnione są od wartości dokonanych przez nich zakupów nie są związane z konkretnymi dostawami towarów. Jednocześnie premie pieniężne nie są przyznawane na jakiekolwiek konkretne świadczenia ze strony nabywców, takie jak np. powstrzymywania się od zakupów tego rodzaju towarów u innych dostawców. Nabywcy nie są zobligowani do dokonywania zakupów o określonej wartości bądź przedterminowego regulowania płatności. Jest to wynikiem ich dobrej woli. Otrzymana premia pieniężna nie jest uzależniona od wykonywania przez nabywców jakichkolwiek świadczeń na rzecz Spółki.

Zgodnie z podpisaną przez strony "umową bonusową" premie pieniężne obliczane są procentowo od wartości poczynionych przez nabywców zakupów w danym roku kalendarzowym. Jednocześnie otrzymanie premii pieniężnej przez nabywcę towarów może nastąpić nie wcześniej niż po zakończeniu roku kalendarzowego, z powodu konieczności obliczenia obrotu za cały poprzedni rok. Ponadto, drugi warunek umowy bonusowej, mówiący o konieczności uregulowania płatności za dostawy towarów, w niektórych przypadkach może przedłużyć ten termin nawet do 60 dni po zakończeniu roku kalendarzowego, co jest wynikiem wykazanych na fakturach terminów płatności. Rozliczenia z tytułu premii pieniężnych mogą być realizowane zarówno w formie odrębnych płatności (przelewów) jak i w formie kompensat tj. potrącenia wartości zobowiązań Spółki z tytułu premii z bieżącymi należnościami od nabywców (kontrahentów Spółki).

Z tytułu omawianej preferencji Spółka wystawia nabywcom noty księgowe, w których udzielaną preferencję określa jako rabat z tytułu obrotów osiągniętych w danym roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z dokumentowaniem Premii pieniężnych przyznawanych na podstawie umów bonusowych notami księgowymi zarówno w latach poprzednich jak i kolejnych Spółka wnosi o potwierdzenie prezentowanego przez nią stanowiska, iż w sytuacji, w której otrzymanie premii nie jest związane ze świadczeniem dokonanym przez nabywców towarów na rzecz Spółki, a otrzymana premia jest związana wyłącznie z realizacją określonego poziomu obrotu i dokonaniu terminowej zapłaty po stronie nabywców właściwe jest dokumentowanie jej notą księgową wystawioną przez Spółkę.

Zdaniem Spółki premie pieniężne przyznawane z tytułu osiągnięcia przez nabywcę towarów określonej wartości zakupu w danym roku kalendarzowym nie jest w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą) świadczeniem usług na rzecz Spółki i prawidłowe jest dokumentowanie ich notami księgowymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Ponadto, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny potwierdza że nie są spełnione kluczowe przesłanki dla stwierdzenia istnienia usługi świadczonej odpłatnie, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka w zawieranych z nabywcami umowach bonusowych określa wysokość premii od dokonania terminowej zapłaty za towary oraz dokonania określonej w umowie wartości zakupu. Premie te wyliczane są w oparciu o wskaźnik procentowy, który odnosi się do sumy wszystkich dostaw (obrotu), jeżeli sprzedaż dla danego nabywcy przekroczy ustalony próg obrotu w danym okresie. Wyliczane w ten sposób premie pieniężne przyznawane są za dany rok kalendarzowy po jego zakończeniu. Oprócz zakupów towarów o określonej wartości nabywcy nie wykonują na rzecz Spółki żadnych dodatkowych czynności. Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego na podstawie zestawienia Spółka wystawia noty księgowe dokumentujące kwoty należnego bonusu. Zestawienie określające wysokość obrotu będące podstawą wyliczenia premii, jest sporządzane z danych pobieranych z systemu informatycznego, które odzwierciedlają treść faktur sprzedaży wystawianych na klienta. Warunkiem otrzymania takiej premii jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów towarów (będących w asortymencie Spółki) w określonym czasie (rok).

Z powyższego wynika zatem, iż premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz nabywców nie są przyznawane za jakiekolwiek konkretne jego świadczenia, takie jak np. powstrzymywanie się od zakupów u innych podmiotów zajmujących się sprzedażą towarów określonego rodzaju. Kontrahenci nie są też w żaden sposób zobowiązani do dokonywania zakupów określonej wielkości lub dokonywania wcześniejszych płatności - tego typu zachowania są wyłącznie wynikiem ich wolnej woli.

Możliwość otrzymania premii przez Spółkę pomimo niepodejmowania żadnych czynności zmierzający do jej uzyskania prowadzi również do wniosku, że pomiędzy wypłatą premii a zachowaniem Spółki nie zachodzi związek przyczynowo-skutkowy, który stanowi kolejny warunek niezbędny dla uznania danego zachowania za świadczenie usługi za wynagrodzeniem, podlegające opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie w ocenie Spółki brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wypłatą premii pieniężnej w postaci bonusu a zachowaniem Spółki prowadzi do stwierdzenia, że niespełniony jest warunek odpłatności usługi. Zdaniem Spółki nie można stwierdzić, że realizując cele premiowe Spółka działa w charakterze podatnika VAT. Nabywcy towarów nie są zobowiązani do podejmowania na rzecz Spółki jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymujący premie nie świadczą na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem czynność ta niepodlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w wielu interpretacjach indywidualnych w podobnych sprawach. Przykładem może być interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2011 r. sygn. ILPP2/443-877/08/11-S/MR lub z dnia 21 marca 2011 r. syng. ILPP2/443-910/08/11-S/AK.

Ponadto, potwierdzenie stanowiska Spółki można znaleźć w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) uznając, że osiągnięcie przez nabywcę towarów w określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi. Tym samym wypłacana nabywcy towarów premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności, (wynagrodzenia za świadczenie usług). Za tezą tą przemawia wykładnia przepisów polskich i unijnych. Transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wypłacanych premii pieniężnych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Usługa, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. By uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej traktowane jest jak udzielenie rabatu.

W sytuacji, gdy wypłacony bonus będzie związany z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli będzie on wypłacony po dokonaniu zapłaty, powinien być traktowany jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością wprowadziła dla swoich odbiorców system rabatowy udokumentowany stosowną umową tzw. "umową bonusową", na mocy której nabywcy otrzymują premie pieniężne po spełnieniu łącznie dwóch warunków:

1.

dokonania zakupów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym (osiągnięciu określonego poziomu obrotów). Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od ilości bądź wartości zakupów towarów handlowych;

2.

dokonania przez nabywcę terminowych płatności zobowiązań z tytułu dokonanych zakupów.

Przyznawane przez Spółkę nabywcom premie pieniężne, pomimo iż uzależnione są od wartości dokonanych przez nich zakupów nie są związane z konkretnymi dostawami towarów. Jednocześnie premie pieniężne nie są przyznawane na jakiekolwiek konkretne świadczenia ze strony nabywców, takie jak np. powstrzymywanie się od zakupów tego rodzaju towarów u innych dostawców. Nabywcy nie są zobligowani do dokonywania zakupów o określonej wartości bądź przedterminowego regulowania płatności. Jest to wynikiem ich dobrej woli. Otrzymana premia pieniężna nie jest uzależniona od wykonywania przez nabywców jakichkolwiek świadczeń na rzecz Spółki. Zgodnie z podpisaną przez strony "umową bonusową" premie pieniężne obliczane są procentowo od wartości poczynionych przez nabywców zakupów w danym roku kalendarzowym.

Z tytułu omawianej preferencji Spółka wystawia nabywcom noty księgowe, w których udzielaną preferencję określa jako rabat z tytułu obrotów osiągniętych w danym roku.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę kontrahentom, można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów (rzeczywistego obrotu), dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym.

Aby ustalić wysokość premii pieniężnej, u kontrahenta zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie należnej gratyfikacji, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw, w całym okresie objętym bonusem w postaci przyznanych rabatów.

Skoro Wnioskodawca jest w stanie ustalić, że kontrahent osiągnął określony poziom obrotów, czy też upłynął przewidziany w umowie okres rozliczeniowy, a także, że zobowiązania z tytułu dokonanych dostaw zostały terminowo uregulowane, to znaczy, że analizuje wystawione przez siebie faktury dokumentujące dostawy na rzecz konkretnego kontrahenta. Oznacza to również, że jest w stanie ustalić, jakich faktur dotyczy udzielany rabat, a w konsekwencji także, jakich dostaw dotyczą te faktury.

Ponadto - jak wynika z wniosku - w przedmiotowej sprawie brak jest jakichkolwiek usług, w zamian za które premia pieniężna miałaby być wypłacona, bowiem kontrahent nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na rzecz Wnioskdoawcy jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności.

Zatem, zawarty we wniosku opis sprawy, pozwala na stwierdzenie, iż nabywcy towarów Wnioskodawcy nie wykonują żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów oraz terminowym regulowaniem płatności i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że nabywcy nie świadczą wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż nie wykonują oni takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usług i w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast ust. 3 ww. paragrafu stanowi, że w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zatem, w świetle opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawionego przez Wnioskodawcę jako sprzedawcę, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z rabatem (bowiem udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne są uzależnione od realizowanych przez kontrahentów obrotów w danym okresie rozliczeniowym, a wysokość obrotów uprawniających do otrzymywania premii ustala Wnioskodawca na podstawie rzeczywiście zrealizowanego wolumenu sprzedaży wynikającego z faktur oraz terminowo dokonanych płatności), którego udzielenie sprzedawca winien udokumentować fakturą korygującą odpowiadającą warunkom określonym w § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia, a w przypadku, gdy rabat dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dla jednego odbiorcy w danym okresie czasu - warunkom określonym w § 13 ust. 3 rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym premie pieniężne mogą być udokumentowane jedynie notami księgowymi, należało uznać za nieprawidłowe.

Na uwagę zasługuje fakt, iż Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazać należy, iż powyższy wyrok potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług opodatkowanym podatkiem VAT, z czym notabene zgadza się również Organ. Wyrok o sygn. I FSK 94/06 nie dotyczy natomiast kwestii sposobu dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych, która to kwestia jest zawarta w postawionym przez Zainteresowanego pytaniu. Również powołana interpretacja ILPP2/443-877/08/11-S/MR w całości potwierdza zaprezentowane przez Organ stanowisko.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl