IPPP1/443-1430/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1430/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego wydania przez Spółkę nagród w Konkursie, nagród/upominków przy Sprzedaży Premiowej, nagród w Loterii Promocyjnej i nagród w Programie odsprzedażowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego wydania przez Spółkę nagród w Konkursie, nagród/upominków przy Sprzedaży Premiowej, nagród w Loterii Promocyjnej i nagród w Programie odsprzedażowym.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej: "Spółka"), w celu zwiększenia swoich przychodów, planuje organizować dla swoich kontrahentów akcje promocyjne (dalej: "Akcje Promocyjne"). W ramach planowanych Akcji Promocyjnych Spółka zamierza wdrożyć i przeprowadzić cztery rodzaje programów: (i) konkurs, (ii) sprzedaż premiową (iii) loterię promocyjną oraz (iv) program odsprzedażowy (inną promocję).

Konkurs (dalej: "Konkurs") - zdarzenie przyszłe I

Według planowanych założeń Konkurs zostanie przeprowadzony w taki sposób, iż nagradzane będą najlepsze wyniki gospodarcze kontrahentów Spółki w zakresie nabywania oraz sprzedaży produktów Spółki. W planowanym Konkursie nagrody będą przyznawane określonej liczbie uczestników, którzy w trakcie trwania Konkursu dokonają od Spółki zakupu jej produktów o najwyższej wartości. W konkursie nagrody przyznawane będą także uczestnikom, którzy osiągną najlepsze wyniki sprzedaży produktów Spółki. Spółka planuje przyznawanie zwycięzcom Konkursu nagród rzeczowych. Nagrody rzeczowe będą wydawane zwycięzcom Konkursu nieodpłatnie. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych. Sprzedaż premiowa (dalej "Sprzedaż Premiowa") - zdarzenie przyszłe II

Spółka planuje przeprowadzenie akcji promocyjnej, w ramach której kontrahenci Spółki nagradzani będą za ilość lub wartość dokonanych zakupów (bez elementu rywalizacji jak w przypadku Konkursu) Planowane jest, że każdy kontrahent który zakupi produkty Spółki o określonej wartości lub w określonej ilości będzie premiowany nagrodą/upominkiem - produktem Spółki - bezpośrednio po dokonaniu przez niego takich zakupów Spółka w ramach Sprzedaży Premiowej planuje także przypisanie swoim produktom określonej ilości punktów które będą przyznawane kontrahentom przy dokonaniu zakupu danego produktu Spółki Następnie zgromadzone w ten sposób przez kontrahentów Spółki punkty, będą mogły być przez nich wymieniane na nagrody - inne niż produkty "własne" Spółki. Nagrody rzeczowe/upominki będą wydawane kontrahentom Spółki w ramach Sprzedaży Premiowej nieodpłatnie. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona wartość upominków/nagród które będą wydawane w ramach Sprzedaży Premiowej

Loteria promocyjna (dalej "Loteria Promocyjna") - zdarzenie przyszłe III

Spółka, po uzyskaniu stosownego zezwolenia Ministra Finansów, planuje zorganizowanie i przeprowadzenie Loterii Promocyjnej. Spółka planuje, że w ramach Loterii Promocyjnej będą losowane nagrody rzeczowe dla tych z pośród kontrahentów Spółki, którzy w trakcie trwania akcji promocyjnej dokonają od Spółki zakupu jej produktów o określonej wartości lub ilości Nagrody wylosowane w ramach Loterii Promocyjnej wydawane będą kontrahentom Spółki nieodpłatnie. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych

Program odsprzedażowy (dalej Program) - zdarzenie przyszłe IV

Spółka planuje przeprowadzenie akcji promocyjnej w ramach której kontrahenci Spółki nagradzani będą za osiągnięcie określonego wyniku sprzedaży produktów Spółki. Spółka planuje, że w ramach Programu każdy jej kontrahent, który osiągnie określony wynik sprzedaży produktów Spółki otrzyma nieodpłatnie nagrodę rzeczową Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona wartość nagród które będą wydawane w ramach Programu

Efektem powyższych działań będzie powiązanie wartości nagród uzyskiwanych przez uczestników poszczególnych Akcji Promocyjnych z przychodem (lub jego wzrostem) jaki generują oni dla Spółki W związku z powyższym, Spółce przy dokonywaniu zakupu nagród rzeczowych dla celów realizacji Akcji Promocyjnych przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie takich nagród, które następnie będą wydawane przez nią jej kontrahentom w ramach poszczególnych Akcji Promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne wydanie przez Spółkę nagród w Konkursie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy nieodpłatne wydanie przez Spółkę nagród/upominków przy Sprzedaży Premiowej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Czy nieodpłatne wydanie przez Spółkę nagród w Loterii Promocyjnej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy nieodpłatne wydanie przez Spółkę nagród w Programie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

Zdaniem wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, zdaniem Spółki, nieodpłatne wydanie nagród w Konkursie, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania nr 2, zdaniem Spółki, nieodpłatne wydanie nagród/upominków przy Sprzedaży Premiowej, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania nr 3, zdaniem Spółki, nieodpłatne wydanie nagród w Loterii Promocyjnej, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania nr 4, zdaniem Spółki, nieodpłatne wydanie nagród w Programie, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Analiza powyższego brzmienia przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cel inny niż związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (z prowadzonym przedsiębiorstwem).

W tym miejscu należy podkreślić, że pomimo iż przepisy Ustawy o VAT w powyższym zakresie są bardziej liberalne niż odpowiednie rozwiązania zawarte w dyrektywach Unii Europejskiej, ponieważ nie traktują nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jako opodatkowanej dostawy, to zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem doktryny treść dyrektyw ani orzeczeń wydanych na ich podstawie nie może stanowić argumentu przemawiającego za rozszerzeniem obowiązku podatkowego podatnika wynikającego z prawa krajowego (por. J. Z, Jurysdykcja Podatkowa nr 4/2008, str. 40). Spółka pragnie ponadto zauważyć, że powyższe rozumienie treści przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT i wynikającego z niego braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego wydania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, zostało potwierdzone przez sądownictwo administracyjne. Poglądy takie zaprezentowane zostały m.in. przez WSA w wyroku z dnia 3 kwietnia 2007 r., Sygn. akt I SA/Wr 152/07, przez WSA w wyroku z 29 maja 2008 r., Sygn. akt I SA/Sz 52/08, oraz przez NSA w wyroku z dnia 13 maja 2008 r., Sygn. akt I FSK 600/07. W opinii Spółki, nieodpłatne wydawanie nagród (towarów w rozumieniu Ustawy o VAT) w ramach przeprowadzanych przez nią Akcji Promocyjnych będzie niewątpliwie związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem (działalnością gospodarczą). Ta okoliczność natomiast, bez względu na fakt odliczania przez Spółkę podatku naliczonego przy zakupie takich nagród, powodować będzie, że nieodpłatne wydanie kontrahentom Spółki nagród w Konkursie, w ramach Sprzedaży Premiowej, w Loterii Promocyjnej oraz w Programie, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostaw towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ustęp 4 cytowanego art. 7 definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w jednym roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale 5,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo to jednak w dalszych przepisach ustawy (art. 88) zostało ograniczone. Wskazać tu należy brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, oraz brzmienie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, w myśl którego cytowany wyżej ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Reasumując, oznacza to, że w przypadku gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, od towarów przeznaczonych do nieodpłatnego przekazania (z uwagi np. na brak możliwości zaliczenia zakupu do kosztów uzyskania przychodów), to przekazanie tych towarów nie stanowi dostawy towarów i nie ma obowiązku opodatkowania tych czynności.

Natomiast w przypadku, gdy wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które w momencie zakupu służą bezpośrednio wykonywanym czynnościom opodatkowanym (a więc przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego), a następnie przekazane zostaną nieodpłatnie, takie nieodpłatne przekazanie traktowane jest jak dostawa towarów i będzie rodziło konieczność opodatkowania podatkiem VAT, pod warunkiem, że towary te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy próbek w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 7 ustawy.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupu towarów, przy zakupie których będzie dokonywał odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż zakup tych towarów będzie związany z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Następnie towary te będzie przekazywał swoim kontrahentom w konsekwencji prowadzonych " 4 Akcji Promocyjnych" - Konkursu, Sprzedaży Premiowej, Loterii Promocyjnej i Programu odsprzedażowego - jako nagrody.

W przedstawionych we wniosku zdarzeniach przyszłych oznacza to, że przy przekazaniu kontrahentom nagród, spełniających wymogi prezentów o małej wartości lub nie spełniających wymogów prezentów o małej wartości i gdy przy ich nabyciu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, nieodpłatne przekazanie tych towarów, nie będzie powodowało po stronie Spółki obowiązku opodatkowania tych czynności podatkiem VAT.

Natomiast w przypadku przekazania kontrahentom nagród które nie będą spełniały wymogów prezentów o małej wartości i gdy przy nabyciu tych towarów będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów, będzie powodowało po stronie Spółki obowiązek opodatkowania tych czynności podatkiem VAT wg stawki właściwej dla dostawy danego towaru.

Zgodnie bowiem z zasadą neutralności podatku obowiązującą w ustawie o podatku od towarów i usług, podatkowi VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru bez wynagrodzenia, należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyłączeniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Nieprawidłowe jest więc w tym zakresie stanowisko podatnika, jakoby opodatkowaniem nie było objęte przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w formie nagrody, o ile przekazanie to następuje na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa, ponieważ prowadziłoby to do naruszenia zasad powszechności i neutralności opodatkowania, bowiem żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Stanowisko prezentowane przez stronę prowadziłoby do konsekwencji, w których podatnik realizując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, przekazywał je następnie nieodpłatnie nie rozpoznając w tym zakresie obowiązku podatkowego.

Powoływane przez wnioskodawcę wyroki zapadły w indywidualnych sprawach, przy określonym dla tych spraw stanie faktycznym i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z tym stanowisko wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionych 4 zdarzeń przyszłych: Konkursu, Sprzedaży Premiowej, Loterii Promocyjnej i Programu jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl