IPPP1-443-143/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-143/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przeznaczyła do sprzedaży nieruchomość, na której znajduje się zespół pałacowo-parkowy, w którym obecnie mieści się Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące.

Zespół pałacowo-parkowy znajduje się w wykazie kart ewidencyjnych architektury i budownictwa zabytków nie wpisanych do rejestru zabytków, zabudowany jest XIX - wiecznymi budynkami: dworu, liceum ogólnokształcącego (dawnej obory), szkoły podstawowej - I (dawnej stajni cugowej), szkoły podstawowej - II (dawnej stolarni i mieszkań służby dworskiej), przedszkola oraz budynku sanitariatów. Oprócz ww. zabudowań w skład nieruchomości wchodzi park z istniejącym drzewostanem.

Budynki użytkowane są przez Zespół Szkół Ogólnokształcących od 1945 r.. W związku z budową nowego budynku dla Zespołu Szkół Ogólnokształcących w nowej lokalizacji, który zostanie oddany do użytku w maju 2011 r., nieruchomość zabudowana budynkami dotychczas użytkowanymi przez Zespół Szkół Ogólnokształcących została przeznaczona do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną zespołem pałacowo-parkowym w którym mieścił się Zespół Szkół Ogólnokształcących może zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10 a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy:

Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną zespołem pałacowo-parkowym wykorzystywanym przez Zespół Szkół Ogólnokształcących może zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy od podatku od towarów i usług - od podatku VAT zwolniona została co do zasady dostawa budynków, budowli lub ich części. Od tego zwolnienia są wyjątki wymienione w lit. a) i b. Pierwszy z tych wyjątków dotyczy dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (lit. a). Drugi z wyjątków dotyczy dostawy dokonywanej w takiej dacie, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (lit. b). Rozszerzenie zakresu zwolnienia stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a, zgodnie z którym dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 zwolniona jest z podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a ponadto, że dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, chyba że wydatki te były niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Budynki były wykorzystywane przez Zespół Szkół Ogólnokształcących od roku 1945. W okresie użytkowania nie korzystano z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak też nie ponoszono wydatków na ich ulepszenie w stosunku do których można by skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 tej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy, obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją .y budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Ponadto, jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca przeznaczył do sprzedaży nieruchomość, na której znajduje się zespół pałacowo-parkowy, w którym obecnie mieści się Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące. Zespół pałacowo-parkowy znajduje się w wykazie kart ewidencyjnych architektury i budownictwa zabytków nie wpisanych do rejestru zabytków, zabudowany jest XIX - wiecznymi budynkami: dworu, liceum ogólnokształcącego (dawnej obory), szkoły podstawowej - I (dawnej stajni cugowej), szkoły podstawowej - II (dawnej stolarni i mieszkań służby dworskiej), przedszkola oraz budynku sanitariatów. Oprócz ww. zabudowań w skład nieruchomości wchodzi park z istniejącym drzewostanem. Budynki użytkowane są przez Zespół Szkół Ogólnokształcących od 1945 r..

Odnosząc powyższe przepisy do okoliczności wskazanych w zdarzeniu przyszłym, gdzie mowa, że budynki były wykorzystywane na potrzeby własne Wnioskodawcy od 1945 r., czyli od momentu kiedy nie obowiązywała jeszcze ustawa o podatku od towarów i usług, aż do momentu planowanego zbycia, należy stwierdzić, że przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10 dot. pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy nie zachodzą. Dlatego też pod rozwagę należy wziąć treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji, oba z warunków wymienionych w analizowanym przepisie, będą spełnione. Jak podaje Wnioskodawca w opisie własnego stanowiska, w okresie użytkowania nie korzystano z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak też nie ponoszono wydatków na ich ulepszenie w stosunku do których można by skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej budynków. A zatem, przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, Gminie będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl